کد خبر 204552
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷

سردار جلالی:

مقابله با تهدیدات سایبری نیازمند بکارگیری ظرفیت کشورهای همسوست

مقابله با تهدیدات سایبری نیازمند بکارگیری ظرفیت کشورهای همسوست

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه پدافند غیرعامل تهدیدات سایبری، زیستی یا ماهواره‌ای و فضایی اقدام موثری انجام دهیم نیازمند همکاری جمعی و بکارگیری ظرفیت سایر کشورهای همسو هستیم.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ سردار غلامرضا جلالی در گردهمایی روسای نمایندگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور با بیان اینکه هر فناوری که به کشور وارد می‌شود می‌تواند با خود تهدیداتی به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: این امر لزوم بکارگیری مرزبانی فناوری برای رصد تهدیدات مستتر در ذات فناوری را نشان می‌دهد.

وی افزود: تهدیدات فناوری زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که به عنوان سلاح به‌کار گرفته شود. این فناوری های نو، از این قابلیت برخوردارند که حکمرانی یک کشور را به چالش بکشند. در سالهای اخیر شاهد ترکیب این تهدیدات هستیم به گونه‌ای که با بکارگیری ابزار رسانه اقدام به تخریب افکار عمومی علیه منافع ملی می‌کنند. سیاه نمایی و ایجاد جو ناامیدی یا ایجاد کمبود مصنوعی کالاها و اقلام ضروری مردم و تشویق به ایجاد انبار خانگی بخشی از این اقدامات است.

جلالی ادامه داد: این موارد از جمله تهدیداتی است که امروز به خوبی مفاهیم و اهمیت آن درک شده و آثار خود را نشان داده‌اند. حوادث سال گذشته در کشور نمونه‌ای از ترکیب انواع این تهدیدات علیه منافع ملی ماست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: چنانچه در تشخیص تهدید و شناسایی آن درست عمل نشود، انجام اقدامات لازم برای مدیریت مخاطرات بسیار دشوار است و طبیعتا هیچ الگوی مقابله موثری در برابر آن نخواهیم داشت.

جلالی شبکه‌های اجتماعی خارج‌پایه را یکی از کانون تهدیدات نوین پیچیده و شناختی دانست و گفت: برای نمونه در جریان بدحالی سریالی دانش آموزان، اثر زنجیره‌ای از جنگ ترکیبی شناختی با تکیه بر رسانه‌های اجتماعی خارج پایه که در نقش یک عامل ایجاد هراس جمعی ظاهر شد، مشخص بود. شش ماه گذشته بزرگترین و سنگین‌ترین عملیات رسانه‌ای و جنگ روانی علیه کشور اتفاق افتاد و جبهه استکبار هرآنچه توان رسانه‌ای که در اختیار داشت، علیه ملت ایران به کار گرفت.

وی ادامه داد: در کنار آن برای نخستین بار از ظرفیت های بالای شبکه های اجتماعی و با اعمال سیاست، بخش‌هایی از این شبکه‌ها را که تاکنون بکارگیری نکرده بودند هم علیه ملت ایران به کار گرفتند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه امروز تصویر جدیدی از تهدید داریم و باید رویکرد جدیدی از دفاع و پدافند غیرعامل را برای آن بکار بگیریم، تصریح کرد: در حال حاضر چندین زیرساخت خدمت رسان به مردم وجود دارد که کاملا وابسته و متکی به فضای سایبر است و قطع این خدمات، زندگی مردم، آسایش و رفاه را مختل خواهد کرد که به آنها زیرساختهای حساس و حیاتی گفته می شود.

جلالی یادآور شد: در جنگ ترکیبی، دشمن به دنبال قطع خدمات از طریق هدف قرار دادن زیرساخت با استفاده از جنگ سایبری است تا با استفاده از ایجاد فضای نارضایتی که پیامد ناشی از قطع خدمات است از این نارضایتی به منظور ایجاد آشوب و ناامنی سوء استفاده کند.

وی ادامه داد: در همین مدت پس از ناآرامی‌های سال گذشته شاهد سنگین ترین جنگ سایبری علیه زیرساختهای حیاتی کشور بودیم. حملات دیداس (DDos) گسترده به زیرساختها، حمله به پیام رسان های داخلی که مرتبا تکرار می‌شد در راستای راهبرد دشمن است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: با هوشیاری مردم و مشخص شدن ماهیت توطئه دشمن، دسیسه دشمن به شکست انجامید و حضور گسترده و بی نظیر مردم در مراسم ۲۲ بهمن، خط بطلانی بر همه این بداندیشی‌ها بود.

وی تصریح کرد: تجربه اتفاقات سال گذشته به ما می‌گوید که باید خود را برای مقابله با تهدیدات مبتنی بر جنگ ترکیبی آماده کنیم و این امر مستلزم اتخاذ نظام حکمرانی پدافندی مدرن مبتنی بر رویکرد پیشگیرانه و هوشمندانه در برابر تهدیدات ترکیبی نوین است که باید از طریق آسیب شناسی نقاط ضعف و برطرف کردن آن و تقویت نقاط قوت و با نگاهی به مشارکت و دفاع جمعی به انجام برسد.

جلالی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده که در برخی موضوعات مانند کرونا، موضوع حکمرانی، بین‌المللی است، تصریح کرد: برای مثال در مقابله با کرونا هیچ کشوری نمی‌توانست تک و تنها با چنین چالشی مقابله کند یا در حوزه حملات سایبری امروز دنیا به مفهوم دفاع جمعی رسیده است که نمونه مشابه آن را در سند دفاع سایبری برخی کشورها می توان مشاهده کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ما هم اگر بخواهیم در حوزه پدافند غیرعامل در حوزه تهدیدات سایبری، زیستی یا تهدیدات ماهواره‌ای و فضایی اقدام موثری انجام دهیم نیازمند همکاری جمعی و بکارگیری ظرفیت سایر کشورهای همسو هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha