کد خبر 204528
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱

تحلیلگران بزرگ‌ترین بانک آمریکا اظهار کردند؛

آشکار شدن نشانه‌های دلارزدایی

آشکار شدن نشانه‌های دلارزدایی

تحلیلگران بانک جِی پی مورگان (بزرگ‌ترین بانک آمریکا)، روز دوشنبه گفتند نشانه‌های کمرنگ شدن نقش دلار در اقتصاد جهانی در حال آشکار شدن است؛ هرچند این ارز سلطه خود را به مدتی طولانی حفظ خواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات، به نقل از وبگاه رویترز، فشارهای شدید افزایش نرخ بهره آمریکا و تحریم‌هایی که روسیه را به خارج از نظام بانکی جهانی رانده است، به علاوه فشاری جدید از سوی کشورهای «بریکس»، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، سلطه جهانی دلار در مبادلات مالی بین المللی را به چالش کشیده است.

میرا چاندان (Meera Chandan) و اکتاویا پوپسکو (Octavia Popescu)، استراتژیست‌های بانک جِی پی مورگان، معتقدند که استفاده کلی از دلار مانند گذشته است و دلار صدرنشین باقی می‌ماند؛ اما بررسی دقیق‌تر، نشان می‌دهد همه‌چیز مانند گذشته نیست.

ارزیابی آن‌ها این است که این ارز تا کنون بالاترین سطح اعتبار را در همه بانک‌های بزرگ آمریکا داشته است و مدیران مؤسسات مالی معتبر از جمله شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس نیز دیدگاه‌های مشابهی را ارائه کرده‌اند.

سهم دلار از حجم معاملات فارِکس فقط کمی از رکوردهای ۸۸ درصدی کمتر شده و استفاده از آن در صورتحساب تجاری طی چند دهه گذشته تغییر چندانی نکرده اما استفاده از آن در سایر زمینه‌ها کاهش یافته است؛ مثلاً، در ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، سهم دلار به ۵۸ درصد کاهش یافته که بی‌سابقه است.

دلار در مقایسه با سایر ارزها در جهان، هنوز صاحب بیشترین سهم است؛ اما سهم آن از طلا، که پنج سال پیش ۱۱ درصد از ذخایر را تشکیل می‌داد و اکنون ۱۵ درصد را تشکیل می‌دهد، کمتر است.

تحلیلگران جِی پی مورگان با تاکید بر اینکه «برخی از نشانه‌های دلارزدایی در حال آشکار شدن است»، افزودند: این روند احتمالاً با وجود حفظ «سهم بزرگ» دلار، ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha