کد خبر 204518
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷

به همت نمایندگی‌های فرهنگی کشورمان؛

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در سراسر جهان برگزار شد

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در سراسر جهان برگزار شد

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت ۱۵خرداد با حضور شخصیت‌های دینی و فرهنگی، جمعی از مسلمانان و ایرانیان مقیم به همت نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات،مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت ۱۵خرداد در کشورهای ذیل برگزار شد:

فیلیپین

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) با همکاری و هماهنگی مراکز ادیانی و دانشگاهی فیلیپین، نشست «بررسی تأثیر اندیشه‌های امام خمینی(ره) بر تحولات فرهنگی آسیا» را در محل این نمایندگی فرهنگی برگزار کرد.

در این نشست که با حضور علیرضا توتونچیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران و جمع قابل توجهی از اساتید و شخصیت‌های دینی مسلمان و مسیحی همراه بود، با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و با سخنرانی مرتضی صبوری، رایزن فرهنگی کشورمان در خصوص جایگاه رهبری حضرت امام (ره) در پیروزی انقلاب اسلامی ایران ادامه یافت.

وی افزود: امام خمینی (ره) انقلاب خویش را با توکل بخدا و حمایت مردم به پیش برد و این نهضت بزرگ را  تکلیف الهی خویش می دانست.

رایزن فرهنگی کشورمان ادامه داد: در اندیشه امام خمینی (ره) حمایت از مستضعفین و محرومین و مبارزه با مستکبرین و ظالمین، یک وظیفه دینی و انسانی است و در نتیجه امام خود را خادم مردم معرفی می‌کرد.

صبوری اظهار داشت: اخلاص و صلابت امام خمینی(ره) از او شخصیتی در نزد ملت‌ها ساخت که دوست و دشمن به عظمت ایشان اعتراف داشتند، بنابراین اندیشه‌های آن حضرت در اکثر مناطق جهان از جمله آسیا تاثیرات عمیق فرهنگی و سیاسی داشت و کمتر نهضت آزادیبخش در جهان بود که از اندیشه‌های امام(ره) تاثیر نگرفته باشد.

توتونچیان، سفیر کشورمان ضمن گرامیداشت یاد و راه حضرت امام(ره) و  تشکر از حضور مهمانان و تقدیر از رایزنی فرهنگی برای تنظیم نشست، بیان کرد: در دوره حاکمیت دو قطبی ابرقدرت ها در نیمه دوم قرن بیستم، رهبری انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ باعث شد نظم جهانی به شدت تحت تاثیر قرار گیرد.

وی ادامه داد: سی و چهار سال بعد از فوت امام خمینی، وی هنوز میان مردم ایران و بسیاری از نقاط جهان به یاد آورده می‌‎شود.

توتونچیان تأکید کرد: امام خمینی(ره) بر این باور بود اگر مسائل فرهنگی مورد توجه قرار گیرند و انسان به درستی آموزش ببیند، همه مشکلات حل خواهد شد. به عقیده امام(ره)، مهمترین راه تضمین استقلال و خودباوری یک ملت، بهبود فرهنگ آن است. اعتماد به نفس به منزله بنیان هر کشور است و خود را در فرهنگ آن کشور نمایان می سازد.

وی افزود: برای بهره گیری از منابع کشورهای در حال توسعه، استعمارگران همواره تبلیغ کرده اند که توسعه بدون اتکاء به ابرقدرت‌ها امکان پذیر نخواهد بود. یک فرهنگ وابسته مانع اصلی رشد جوانان است. ضمن پالایش فرهنگ از باورهای وابسته، فرهنگ خودباوری باید میان مردم ترویج یابد. فرهنگ مانند هر پدیده اجتماعی دیگر بر تعامل اتکاء دارد.

سفیر کشورمان خاطرنشان کرد: گفت‌وگو میان فرهنگ‌ها یک ضرورت است چرا که افقی را ترسیم می‌کند که مبتنی بر دوستی و همزیستی است. گفت‌وگوی فرهنگی از نظر امام خمینی(ره) دارای اهمیت زیادی بود و ایشان خصوصا به گفت‌وگو میان فرهنگ‌های ادیانی اعتقاد خاصی داشتند.

وی افزود: ایده های امام خمینی(ره) به تقویت تعاملات مختلف میان ایران و کشورهای آسیایی منجر شد البته بر مبنای درک و احترام متقابل. در مسیر تلاش کشورهای آسیایی برای صلح، آزادی، استقلال و توسعه، ایشان خیلی از کشورهای آسیایی را تحت تاثیر قرار دادند.

پس از آن، یک ویدئو کوتاه از زندگانی حضرت امام خمینی(ره) پخش شد که مورد توجه حاضرین در نشست قرار گرفت.

پدر ریس، مدیر همکاری‌های بین المللی حوزه اسقفی کلانشهر مانیل در سخنان خویش ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی بیان کرد: من در زمان انقلاب امام خمینی (ره) دانشجو بودم و اخبار مربوط به انقلاب ایران را دنبال می‌کردم و در محافل دانشجویی پیرامون نقش امام خمینی(ره) در مبارزه با دیکتاتوری شاه ایران و حمایت از استقلال و عزت مردم ایران گفتگو می‌کردیم.

وی افزود: از نظر من اندیشه های امام راحل در تقویت جنبش‌های استقلال طلبانه در جهان و سرنگونی دیکتاتورها تاثیر مهمی داشته است.

خانم گابیلاس از کلیسای مستقل فیلیپین در سخنان خویش بر نقش و تاثیر اندیشه‌های امام خمینی (ره) بر جنبش‌های آزادیخواهانه خاصه فلسطین اشاره کرد و افزود: بجرات می‌توان گفت با ظهور امام خمینی(ره) دنیا شاهد شکل گیری و اوج گیری انقلاب‌ها و جنبش‌های آزادیخواهانه و استقلال طلبانه شد.

نجیب طاهر از انجمن مسلمانان مانیل به امام خمینی (ره) ادای احترام کرد و گفت: نمی‌توان در دنیا کشور و ملتی را یافت که خواهان استقلال و عظمت باشد ولی تحت تاثیر امام خمینی(ره) و انقلاب ایران نباشد. او یک رهبر استثنایی در طول تاریخ بود که تاثیر شگرف سیاسی و فرهنگی بر جهان داشت لذا توصیف شخصیت امام راحل بسیار مشکل است زیرا او شخصیتی جامع الاطراف و جلوتر از زمان خود بود و کمتر کسی را در طول تاریخ می‌توان یافت که دارای چنین خصوصیات جامعی باشد.

خانم کوپانک از دانشگاه فیلیپین گفت: من در دانشگاه و برای دانشجویان پیرامون تحولات فکری دنیا خاصه آسیا زیاد صحبت می‌کنم و معتقدم که هیچ تحول مهم فرهنگی و سیاسی از بعد مردمی را نمی‌توان در عصر حاضر یافت که به نوعی از اندیشه ها و منش امام خمینی(ره) تاثیر مثبت نیافته باشد لذا از نظر من مطالعه تاریخ عصر حاضر خاصه در برخی کشورها مانند فیلیپین بدون توجه به تاثیرات فکری و عملی امام خمینی ناقص خواهد بود.

خانم زینب هاویر، دبیر انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین در سخنان خویش با تشکر از رایزنی فرهنگی در برگزاری همایش بزرگداشت امام خمینی(ره) بیان کرد: از جمله تاثیرات مهم فکری و اجتماعی که امام خمینی (ره) بر جوامع و ملت‌ها داشت تاثیر او بر جایگاه زنان در جامعه و خانواده بود.

در پایان این نشست، رایزن فرهنگی کشورمان در جمع بندی نشست ابراز امیدواری کرد که اندیشمندان و نخبگان فکری ایران و فیلیپین با تقویت همفکری و تعامل بین خود در معرفی و ترویج اندیشه های امام خمینی (ره) بیش از پیش تلاش کنند.

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سراسر جهان برگزار شد

پاکستان

همزمان با فرارسیدن سی و چهارمین سالروز رحلت ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران آیین‌ بزرگداشت به اهتمام رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد و نمایندگی جامعه المصطفی (ص) در مرکز اسلامی جامعه الصادق (ع) برگزار شد.

«نبی شیرازی» کاردار ایران در پاکستان، «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی سفارت ایران، «سید افتخار نقوی» رئیس حوزه علمیه امام خمینی (ره) و عضو سابق شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان، علامه «محمد امین شهیدی» رئیس موسسه امت واحده و جمعی از علاقه مندان و پیروان حضرت امام و نخبگان دینی و سیاسی پاکستان در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی (ره) حضور یافتند.

سخنرانان حاضر در این برنامه شامل شخصیت‌های ایرانی و پاکستانی تاکید کردند: اقدامات بی‌نظیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران با وجود رحلت ایشان همواره درخشان خواهد ماند و مسلمین جهان و دیگر ملت‌های آزادیخواه با بهره مندی از چراغ هدایتی چون امام (ره) و منویات ایشان قادر به دستیابی به اهداف و مقاصد خود هستند.

خزاعی، رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان طی سخنانی گفت: ۳۴ سال قبل در چنین ایامی مردم ایران با حزن و اندوه فراوان بنیانگذار انقلاب اسلامی، مرجع تقلید و یکی از بزرگترین شخصیت‌های شجاع، خستگی ناپذیر، شکست ناپذیر، منادی وحدت، شخصیتی سیاسی، دینی و عرفانی را به آغوش خاک سپردند و ما به همین مناسبت دور هم جمع شدیم تا یاد و نام ایشان را گرامی بداریم.

وی افزود: حضرت امام خمینی (قدس سره) در تاریخ جهان بعنوان چهره ای بی نظیر هستند که تحولاتی را در عرصه جهان اسلام به خصوص در زمینه حقوق مردم ایجاد کردند. ایشان به دلیل خدمات ارزنده ای که داشتند، چهره ای تاثیر گذار از خود در جهان اسلام بر جای گذاشتند و به همین دلیل بزرگداشت ایشان برای ما حائز اهمیت است.

خزاعی با قرائت اشعاری از علامه اقبال لاهوری خطاب به ملت انقلابی ایران در وصف رهبری امام خمینی(ره)، اظهار کرد : پیش بینی می شد که در ایران اتفاق بزرگی خواهد افتاد و این اتفاق منطقه را دگرگون خواهد کرد.

وی افزود: امام راحل همواره از حقوق زنان دفاع می کردند. از دیدگاه ایشان، حضرت زهرا (س) به عنوان الگوی زن کامل و متعالی در جامعه اسلامی بودند و ایشان همواره بر این نکته تاکید داشتند که در جامعه باید به جایگاه زن توجه داشت.

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سراسر جهان برگزار شد

علامه نقوی رئیس حوزه علمیه امام خمینی (ره) پاکستان نیز گفت: امام خمینی (ره) در خط مقدم دفاع از ملت‌های مظلوم جهان بویژه فلسطین حضور داشتند. ایشان چهره تجاوز کارانه استکبار جهانی را به همه مردم جهان رسوا ساختند و با قاطعیت در قبال تهدیدات آمریکا فرمودند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

علامه امین شهیدی نیز اظهار کرد : معنی واقعی وحدت، برادری و دفاع از حقوق خود با رهبری شجاعانه و تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران به دنیا معرفی شد. ایشان الگویی برای همه زمان‌ها هستند و اندیشه‌های این رهبر بزرگ تاریخ، منبع الهام بخش نه تنها برای مسلمانان بلکه آزادیخواهان جهان است.

براساس این گزارش، طی روزهای اخیر، به مناسبت سی و چهارمین سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران آیین‌های بزرگداشت این روز به اهتمام خانه‌ فرهنگ ایران در شهرهای «لاهور»، «پیشاور»، «راولپندی» و سرکنسولگری ایران در شهر «کراچی» برگزار شد.

اسپانیا

به همت رایزنی فرهنگی سفارت جهموری اسلامی ایران در اسپانیا سی و چهارمین مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در مرکز اهل البیت مادرید برگزار شد. در این مراسم که با حضور جمعی از ایرانیان مقیم، اسپانیایی های علاقه مند به انقلاب اسلامی و شرکت کنندگانی از کشورهای اسلامی از جمله عراق و افغانستان برگزار شد رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، ریاست موسسه اهل البیت مادرید و یک تحلیلگر مسائل سیاسی اسپانیایی سخنرانی کردند. موضوع این کنفرانس «امام خمینی و تفکر انقلابی» انتخاب شده بود.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد. سپس محمد مهدی احمدی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا به عنوان نخستین سخنران درباره نسبت امام خمینی با بنیاد نهادن یک نظام اسلامی سخنانی را بیان نمود. ایشان در ابتدا با اشاره به مهمترین ابتکار امام خمینی که همان نظام جمهوری اسلامی است بیان داشت امام ابتکارات فراوانی داشته ولی مهمترین ابتکار امام تاسیس نظام جمهوری اسلامی است که در واقع همان مردم سالاری دینی است که تحت عنوان نظام جمهوری اسلامی نامگذاری گردیده است.رایزن فرهنگی کشورمان در سخنان خود بر ان نکته تاکید کرد که بقای انقلاب اسلامی به حفظ همین دو واژه است جمهوریت و اسلام یعنی اصالت دادن به مردم و اعتقاد قلبی به مبانی دینی است لذا دشمن سعی می کند به هر دوی این تفکر ضربه بزند از یکطرف مردم را ناامید کند و از طرف دیگر ناکارآمدی اسلام را برساند برای اینکه جمهوریت و اسلامیت حفظ شود باید از رهبریت بعنوان حافظ انقلاب اسلامی تبعیت کرد همانظور که رمز پیروزی مردم تبعیت از امام خمینی (ره) بود بقاء انقلاب اسلامی با همان ماهیت واقعی خودش زمانی حفظ می شود که تبعیت از رهبریت و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای باشد.

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سراسر جهان برگزار شد

در ادامه این نشست جناب آقای عبدالغنی رئیس و موسس مرکز اهل البیت مادرید به بیان نکات و نظراتی درباره تاثیرات تفکر امام خمینی و انقلاب اسلامی پرداخت. وی اظهار داشت امام با رهبری انقلاب اسلامی تغییر بزرگی در جهان ایجاد کرد و راه سومی برای بشریت گشود. در آن دوره زمانی دو راه بیشتر پیش پای انسان معاصر نبود. یک راه تن دادن به خواست امپریالیسم و خدمت به تفکر کاپیتالیستی بود که محور همه چیز را بر جریان مالی و سرمایه می دید و راه دیگر کمونیسم و سوسیالیسم بود که به بهانه عدالت انسان را برده یک سیستم کرده بود. در این فضا امام تفکر تازه ای را عرضه نمود که شعار آن نه شرقی نه غربی بود و از دل آن پدیده عظیم انقلاب اسلامی ظهور کرد. این گزینه جدید بسیار فراتر از آن دو راه پیشین بود و برای انسان و کرامت او ارزش بسیار بیشتری قائل بود. امام خمینی مثل یک چگوارا برای کشورهای آمریکای لاتین، مالکوک ایکس و مارتین لوترکینگ برای آمریکا و نسلون ماندلا برای آفریقا بود. تفکر ایشان و راه تازه ای که معرفی می کرد بر دل و جان انسان ها می نشست و آنها را به حرکت در می آورد.

سخنران سوم مراسم یوسف فرناندز فعال اسپانیایی . دبیر شورای اسلامی اسپانیا بود. یوسف فرناندز در توصیف تفاوت های انقلاب اسلامی و رهبری امام با دیگر رخدادهای منطقه ای افزود آنچه در بهار عربی در کشورهای شمال آفریقا و خاور میانه رخ داد و در اکثر آنها به شکست انجامید دلیلش همین بود که رهبری آن جنبش ها با کسانی بود که مثل امام خمینی متفکر و دانشمند نبودند و عمق نگاه ایشان را نداشتند. فرناندز در ادامه بیان داشت امروز با تشکیل بلوک های جدید در جهان مثل بریکس و تلاش برای پایان دادن به حاکمیت دلار در اقتصاد جهان، می بینیم که همان راه حل امام خمینی دارد به تدریج در میان کشورهای دیگر مورد توجه قرار می گیرد. راهی که با تاکید امام بر استقلال از قدرت های جهانی از چهل سال پیش آغاز شده بود. فرناندز در پایان سخنان خود گفت می خواهم محورهای مورد تاکید امام خمینی در ایجاد تحول بزرگی که رقم زد را در سه مورد خلاصه کنم: اول از همه تاکید بر اسلام و اسلامی بودن انقلاب که آن را از همه حرکات دیگر متمایز می کرد، دوم تاکید بر استقلال انقلاب و نظام اسلامی که آن را از زیر سلطه اقتصادی و فرهنگی و سیاسی قدرت ها بیرون نگاه دارد و سوم تاکید بر علم و دانش و بهره گرفتن از آن که باعث شد امروز ایران پیشرفت های بزرگی کرده و بتواند نه تنها نیازهای خود را تولید کند، که توان دفاعی و بازدارنده خود را بسیار بالا ببرد.

 سوریه

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقل از ایرنا از سالن همایش های بین المللی مکتب اسد در دمشق ، امروز یکشنبه مراسم بزرگداشت سی و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران با حضور جمع کثیری از علمای مذهبی اندیشمندان مقامات نظامی سیاستمداران،کارشناسان اجتماعی و اصحاب رسانه سوریه به همراه معاون وزیر دفاع سوریه ، حسین اکبری سفیر کشورمان ، حجت الاسلام و المسلمین صفار هرندی نماینده دفتر ولی فقیه در سوریه و ایرانیان مقیم با همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری شورای نگهبان در سخنرانی خود که به زبان عربی بیان شد به مفهوم سیاست خارجی از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداخت وگفت: اصول این سیاست مبنی بر ایجاد روابط مستحکم بین کشورهای اسلامی واجتناب از تفرقه بین مسلمانان است .

وی افزود: ایجاد یک اتحاد بین کشورهای مسلمان به منظور مبارزه با دشمنان اسلام به خصوص در راس استکبار جهانی یعنی آمریکا است که امام آن را شیطان اکبر نامیدند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری شورای نگهبان در سخنرانی خود که به زبان عربی بیان شد به مفهوم سیاست خارجی از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداخت وگفت: اصول این سیاست مبنی بر ایجاد روابط مستحکم بین کشورهای اسلامی واجتناب از تفرقه بین مسلمانان است .

وی افزود: ایجاد یک اتحاد بین کشورهای مسلمان به منظور مبارزه با دشمنان اسلام به خصوص در راس استکبار جهانی یعنی آمریکا است که امام آن را شیطان اکبر نامیدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمید صفار هرندی نماینده ولی فقیه در سوریه با تشریح بیانات حضرت امام خمینی در زمان حج و تاکیدات ایشان بر مقابله با استکبار وبت های زمان گفت: امام خمینی تمام مسلمانان را برای متحد شدن و مقابله با دشمنان و اینکه مسلمانان آزاد باشند و از کرامت وناموس خود دفاع کنند دعوت کرد.

وی در سخنرانی خود که به زبان عربی بود بر ادامه راه جهاد که حضرت امام خمینی فاتح آن بود تاکید کرد و افزود: این راه شریف و مهم باید ادامه پیدا کند تا تمام آرمان های اسلام و اهداف مردم مستضعف عملی شود.

نماینده ولی فقیه در سوریه گفت :حمایت مردم ایران از ملت فلسطین و ترس رژیم صهیونیستی از حمایت های ایران و محمور مقاومت از مردم فلسطین در راه ازادی قدس شریف ، تلاش برای سنگ اندازی و خرابکاری در مسیر آزادی فلسطین را از سوی این رژیم اشغالگر افزوده است.

ژنرال بازنشسته ارتش سوریه با اشاره به سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) گفت: انقلاب اسلامی جریان دارد و همچنین تجدد پیدا می کند.

حسن حسن- اضافه کرد که ایرانیان با رهنمودهای امام خمینی وجود خود را در صحنه مبارزه و مقابله با آمریکا ثابت کرده اند و این جریان تا جایی ادامه پیدا کرده که امروز علمدار جبهه مبارزه با آمریکا وهمپمانانش در دستان ایران است.

کارشناس مسایل راهبری ومنطقه ای تاکید کرد: با توجه به آزمایش اخیر موشک خرمشهر ( خیبر ) ۴ ؛ جمهوری اسلامی به دنیا نشان داد که در امور دفاعی رشد سریع و همه جانبه کرده است.

ژنرال بازنشسته ارتش سوریه به دستاوردهای علمی ونظامی ایران و به روابط ایران زمان امام خمینی و رئیس فقید سوریه حافط اسد نیز اشاره کرد.

در ادامه این همایش ابو حامد از فلسطین و چندین کارشناس سیاسی سخنان خود را درباره امام خمینی و آزادی فلسطین مطرح کردند.

در حاشیه این مراسم پخش فیلم درباره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و همراهی مردم کشورمان باایشان در پیروزی انقلاب اسلامی ، نمایشگاه کتاب از دوران زندگانی حضرت امام خمینی از ابتدا تا روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ و تشییع پیکر مطهر ایشان در بهشت زهرا س ، رونمایی از کتاب اقدامات شهید سلیمانی در محور مقاومت با عنوان شهیدالقدس و اجرای گروه سرود مقاومت مردمی برگزار شد.

قزاقستان 

در این همایش، شخصیتهای علمی، دینی و فرهنگی سخنرانی ها و مقالات خود را پیرامون نقش امام خمینی (ره) در ایجاد وحدت و همبستگی در جهان اسلام از جنبه های مختلف ارائه کردند.

در این کنفرانس، طالبی متین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان در سخنانی با موضوع نقش برجسته و بی بدیل امام خمینی (ره) در وحدت مسلمانان جهان گفت: امام خمینی (ره) شخصیتی بی نظیر در عرصه جهانی که با گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ایران و بیش از ۳۳ سال از ارتحال ایشان ، یاد او و عشق به او در دل همه ایرانیان و همه ارادتمندان و علاقمندان به ایشان در سراسر جهان موج می زند و زنده است. رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان یادآور شد، یکی از ویژگی های امام خمینی (ره) که برگرفته از آموزه های حضرت امام رضا (ع) بود و در حدیث حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) نیز به درستی به آن اشاره شده است این است که ایشان در انجام تکلیف همواره رضای خدا را مد نظر داشت و در برابر رضای حق تسلیم اوامر الهی بود و در تمام امور خداوند را ناظر بر فعالیتها و اعمال خود می دید و از هیچ چیز و هیچ کس جزه خداوند باریتعالی هراس به دل راه نمی داد. وی شخصیتی بود که توانسته با کمک حضرت حق و حمایت مردم یک حکومت چند صد ساله را فرو بریزد. رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان یادآور شد مهم ترین آرزوی معمار کبیر انقلاب اسلامی در حوزه بین الملل ، وحدت کشورهای اسلامی بود و این ایده در دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای مسلمان همواره قابل مشاهده است. طالبی متین در پایان سخنان خود با ذکر فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در خصوص بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی گفت : معظم اله می فرمایند، در میان رهبران سیاسی جهان تا به امروز ، کمتر شخصیتی به جامعیت امام خمینی (ره) بروز نموده است . شخصیت استثنایی و اسطوره ای که توانست از یک جمع پریشان و پراکنده ، یک امت متحد بسازد و بزرگترین انقلاب قرن را بر پا کند . و باز به دلیل همین جامعیتش بود که میلیونها نفر ، به استقبالش رفتند ، صدها هزار نفر جان و مالشان را فدای راهش نمودند و میلیونها نفر در تشییع جنازه اش ، او را بدرقه کردند. ژامبول موکوشف محقق و پژوهشگر از دانشگاه ملی اوراسیا قزاقستان در خصوص نقش امام خمینی (ره) در وحدت مسلمانان گفت. اندیشه های امام خمینی به چند دلیل در جهان اسلام از اهمیت و تأثیر زیادی برخوردار است. نخست، امام خمینی یکی از متفکران کلیدی جهان اسلام بود که رویکرد جدیدی را برای فهم و تفسیر اسلام مطرح کرد. و اندیشه های کلامی و سیاسی او همچنان بر بسیاری از جنبه های جامعه اسلامی از جمله سیاست، هنجارهای اجتماعی و اعمال دینی تأثیر می گذارد. دوم، ایشان نقش کلیدی و اصلی در انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ ایفا کرد که منجر به سرنگونی حکومت سلطنتی پادشاهی و استقرار جمهوری اسلامی ایران شد. این رویداد انقلابی تأثیری جهانی داشت و الهام‌بخش بسیاری از فعالان و جنبش‌های اسلامی در سراسر جهان بود که تأسیس حکومت اسلامی و اجرای احکام اسلامی را دنبال می‌کردند. سوم افکار و اندیشه های امام خمینی به موضوعات مهمی چون عدالت اجتماعی، مبارزه با امپریالیسم و ​​پاسداری از ارزش های اسلامی مربوط می شود. نقد او از تأثیرات غرب و امپریالیسم فرهنگی، توجه بسیاری از کشورهای اسلامی را به خود جلب کرد که به دنبال راه هایی برای حفظ هویت تاریخی و فرهنگی خود در مواجهه با پدیده های مختلف جهان هستند.

افزون بر این، در این کنفرانس طوقانی، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان کرمی، رایزن فرهنگی ایران در ازبکستان،  احمدی میانجی، رئیس موسسه آموزش‌های کوتاه مدت جامعة المصطفی، قنبری معاون ارتباطات بین الملل جامعة المصطفی، علی عسکر نظری رئیس خانه فرهنگ ایرانیان استان ترکستان قزاقستان، خانم کانیکی جامانقول اوا از قرقیزستان، و عظمت اکبراف از ازبکستان طی سخنانی به ارائه مقالات و نظرات خود در خصوص نقش امام خمینی(ره) در وحدت میان مسلمانان پرداختند.

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سراسر جهان برگزار شد


ایتالیا

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و با مشارکت مرکز مطالعات بین‌المللی خانه دانایی شهر رم، وبینار «امام خمینی(ره) عارف ناشناخته قرن بیست و یکم» با حضور برخی از فرهیختگان و اندیشمندان از ایران و ایتالیا برگزار شد.

سخنرانان این وبینار، آرا شاوردیان، نماینده جامعه ارامنه جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی، پروفسور آدولفو مورگانتی Adolfo Morganti استاد دانشگاه و رئیس انتشاراتی چرکیو و خانم هانیه ترکیان، اسلام شناس بودند.

خانم ترکیان به عنوان مدیر جلسه، امام خمینی(ره) را به عنوان مردی نام برد که علیرغم گذشت سی و چهار سال از ارتحال ایشان هنوز برای مردم دنیا به عنوان یک شخصیت سیاسی دینی به شمار می رود که تمامی وجوه زندگی ایشان بر همگان شناخته شده نیست.

وی افزود: امام خمینی (ره) در دنیای امروز هنوز مورد حمایت مردم کشورش بوده و سیر تحول این انقلاب کماکان ادامه دارد.

در ادامه، دو ویدئو کلیپ در خصوص زندگی امام خمینی(ره) که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تهیه و ارسال شده بود، برای حضار به نمایش گذاشته شد.

سخنران بعدی این نشست، شاوردیان، نماینده جامعه ارامنه کشورمان بود که در خصوص پیروزی انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی(ره) به صورت پیام ویدئویی که با همکاری مرکز گفتگوی ادیان سازمان متبوع و پیگیری رایزنی فرهنگی ارائه کرد.

وی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این وبینار، سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) را به تمامی آزاد مردان جهان تسلیت گفته و اظهار داشت: دو روز پیش تمامی نمایندگان مجلس و جمعی از  انجمن های فرهنگی، هنری ورزشی با حضور در مرقد مطهر حضرت امام مجددا با آرمان‌ها و مکتب حضرت امام تجدید پیمان کردند.

شاوردیان به حضور پر رنگ نه تنها جامعه ارامنه بلکه دیگر اقلیت‌های دینی در تمامی مراحل پیروزی انقلاب اسلامی و به خصوص دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: تمامی ایرانیان به صورت واحد و نیز جامعه ارامنه و یهودیان و زرتشتیان کشور دست به دست هم داده و اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک مقدس جمهوری اسلامی به دست دشمن تجاوزگر بیافتد.

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سراسر جهان برگزار شد

نماینده جامعه ارامنه کشورمان در ادامه به پایبندی و تعهد اقلیت‌های مذهبی به آرمان‌های امام راحل (ره) و اصول جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: اجازه نمی‌دهیم که دشمنان کشورمان با عداوت‌های خویش، خدشه‌ای به درخت تنومند جمهوری اسلامی وارد کنند.

وی ابراز کرد: نظریات امام راحل پایه و هسته اصلی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است که محدود به یک دوران و زمان خاصی نبوده و نیست و دائم در حال تحول و پیشرفت است و گواه آن را می‌توان در پیام حکیمانه رهبر معظم انقلاب در خصوص گام دوم انقلاب اسلامی دانست که انقلاب اسلامی را به عنوان یک پدیده زنده در حال تحول و پیشرفت می‌داند و همواره نقد و انتقاد را یک موهبت الهی بر می‌شمرند.

مورگانتی، اسلام شناس و مدیر انتشاراتی معتبر چرکیو نیز از دیگر سخنرنان این مراسم که انتشار کتب «ولایت فقیه» و «امام خمینی(ره) عارف ناشناخته قرن بیستم» را در کارنامه انتشاراتی خود با همکاری رایزنی فرهنگی ثبت کرده است، گفت: با ظهور انقلاب اسلامی در ایران بحث همزیستی بین ادیان از سوی امام خمینی(ره) مطرح شد و از آن زمان بود که جهانیان به این مهم پرداختند و تا به امروز، به جرات می‌توان گفت که گفت‌وگوی بین ادیان تنها راه برای برون رفت از مشکلاتی است که گریبانگیر جامعه بشریت امروزی است.

رئیس انتشاراتی چرکیو، امام خمینی(ره) را به عنوان مردی معرفی کرد که هویت اصلی مردم ایران را به ایشان برگرداند.

وی گفت: هر بار که بیوگرافی امام خمینی(ره) و کتب ایشان را که به زبان ایتالیایی و فرانسه ترجمه شده است را مطالعه می‌کنم، به این نکته پی می‌برم آن مرد به مبارزه‌ای که در پیش گرفته بود، کاملا اعتقاد داشت و مشکلات آن را می‌شناخت. لذا در مبارزه خود پیروز شد و سربلند از میدان مبارزه بیرون آمد.

در پایان خانم ترکیان و پروفسور مورگانتی به سؤالات مطرح شده از سوی شرکت کنندگان این وبینار پاسخ دادند.

از دیگر فعالیت‌های رایزنی فرهنگی کشورمان در ایتالیا در خصوص گرامیداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) می‌توان به ارسال بسته‌های فرهنگی با محوریت معرفی امام راحل به پایگاه‌های خبری محلی این کشور اشاره کرد.

رایزنی فرهنگی در درگاه اینترنتی خود به نشانی اینترنتی https://www.irancultura.it/iran-ricorda-۳۴-anniversario-scomparsa-imam-khomeini/ ضمن تسلیت فرارسیدن سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، اقدام به انتشار زندگینامه جامع حضرت امام(ره) به قلم حامد الگار، استاد مطالعات اسلامی و زبان فارسی دانشگاه برکلی کالیفرنیا به همراه نمایشگاه عکسی از ساده زیستی ایشان کرده است.

همچنین، سایت خبری فانوس با انتشار خبری با عنوان امام خمینی(ره)، به نقش امام(ره) در هدایت انقلاب اسلامی ایران و در مطلبی دیگری به میراث معنوی امام خمینی(ره) برای مردم و جهانیان پرداخته است که به نشانی https://ilfarosulmondo.it/iran-khomeini/ و https://ilfarosulmondo.it/eredita-spirituale-imam-khomeini/ در دسترس علاقه‌مندان است.

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سراسر جهان برگزار شد

اوگاندا

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در اوگاندا، مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در دانشگاه اسلامی اوگاندا (IUIU) وابسته به سازمان همکاری اسلامی (OIC) برگزار شد.

در این مراسم خانم  مدینه نابوکرا رئیس دانشگاه اسلامی اوگاندا (IUIU) واحد کابوجا، پروفسور سید عامر حیدر عابدی رئیس هیئت امنای دانشگاه کامپالا، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عباس رضوی امام مسجد شیعیان خوجه اثنی عشری،  آدم سبیالا استاد دانشگاه اسلامی المصطفی(ص)،   فیلیپ دی.کاتاهویره وزیر روابط خارجی پادشاهی بونیورو کیتارا، شیخ جمیل قاسم انتامبی نماینده شورای عالی مسلمانان اوگاندا،   محسن آقالو کاردار موقت سفارت ایران در اوگاندا، حجت الاسلام والمسلمین دهقانی نماینده جامعه المصطفی العالمیه و سفرا و رؤسای نمایندگی های سیاسی و کنسولی ۶ کشور (روسیه، سوریه، نیجریه، تانزانیا، رواندا و اریتره) حضور داشتند.

حمزه چیونه، روزنامه نگار و مجری برنامه، توضیح مختصری در خصوص این مراسم و اهمیت بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) ارائه داد و خانم مدینه نابوکرا، رئیس دانشگاه اسلامی اوگاندا (IUIU)  واحد کابوجا فرارسیدن سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) را تسلیت گفت و افزود: همه رهبران دنیا باید همچون امام خمینی(ره) دموکراسی و اصول برابری را که بخش مهمی از ارزش‌های جامعه محسوب می‌ود، برای بهبود کیفیت جوامع خود، عملی سازند.

آدم سبیالا، استاد دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) در سخنانی گفت: امروز زمان تجدید بیعت با امام خمینی(ره) است. شخصیتی که علاوه بر این که یک عالم برجسته دینی بود، یک رهبر کاریزماتیک همراه با صفات برجسته نیز بود که توانست در روح و جان ملت ایران نفوذ کرده و آنها را برای حمایت از انقلاب اسلامی آماده کند.

سخنران بعدی مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید علی عباس رضوی، امام مسجد شیعیان خوجه اثنی عشری بود. وی گفت: از جمله آموزه های امام خمینی(ره) در حل معضلات و چالش های اجتماعی، می توان بر ایجاد تغییرات مثبت در جامعه از طریق اهمیت دادن به موضوعاتی همچون: عدالت، وحدت و دلسوزی اشاره کرد.

مصطفی طموح، کنسول افتخاری کشور سوریه در اوگاندا گفت: جمهوری اسلامی ایران و سوریه دو کشور با چالش‌های مشابه و تحت سنگین ترین تحریم های ظالمانه با دشمنان یکسان هستند. وقتی از رابطه ایران و سوریه صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم از نام امام خمینی(ره) غافل شویم. بر کسی پوشیده نیست که سوریه تحت جنگ و تحریم‌های ناعادلانه‌ای قرار دارد که توسط آمریکا و جند کشور غربی ایجاد شده است. اما ما برنده جنگ شدیم و اولین حامی و متحد بزرگ ما در آن روزهای سخت، جمهوری اسلامی ایران بوده است.

سید عامر حیدر عابدی، رئیس هیئت امنای دانشگاه کامپالا افزود: معنویت امام خمینی(ره) آنقدر قوی بود که از اندیشه‌های اسلامی ایشان پیداست. یکی از دغدغه‌های اصلی امام خمینی(ره) زندگی صلح آمیز بشریت بود، به همین دلیل ساخت و استفاده از سلاح های کشتار جمعی در فهرست امور ایشان نبود. زیرا مطابق آموزه‌های قرآن کریم و اهل بیت(ع) کشتار انسان ها محکوم است.

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) همیشه به حقوق همسایه ها احترام می گذاشت. همانطور که ما در کلام معصومین(ع) داریم که اگر کسی صدای کمک طلبیدن همسایه را بشنود و اجابت نکند، از ما نیست. امام خمینی(ره) نه تنها رهبر جمهوری اسلامی ایران، بلکه یک رهبر جهانی است.

سخنران بعدی حجت الاسلام والمسلمین دهقانی، نماینده جامعه المصطفی(ص) العالمیه بود. وی افزود: امام راحل(ره) ناسیونالیسم را ابزاری برای وحدت ملی می‌دانستند، اما در کنار آن معتقد بودند که ناسیونالیسم به تنهایی در پیروزی یک کشور کافی نیست، بلکه ۳ نکته: ایستادگی در مقابل استعمار و غرب، عدم افراط در داشتن حس ملی گرایی (چون ممکن است منجر به ایجاد دشمنی با همسایگان گردد) و نیز برتری ایمان نسبت به ناسیونالیسم به عنوان مکمل آن لازم است.

شیخ جمیل قاسم انتامبی، نماینده شورای عالی مسلمانان اوگاندا طی سخنان کوتاهی ضمن تسلیت سی و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، برای علو درجات امام خمینی (ره) و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دعا کرد.

آخرین سخنران این مراسم عبدالله عباسی، رایزن فرهنگی کشورمان در اوگاندا بود. وی ضمن تشکر از ریاست دانشگاه اسلامی اوگاندا (IUIU) جهت میزبانی این مراسم، ابراز امیدواری نمود که در آینده نیز همکاری های فرهنگی با این دانشگاه ادامه یابد.

عباسی در خصوص سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) گفت: سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در بسیاری از کشورهای دنیا و نه فقط در ایران گرامی داشته می‌شود. بیش از سی سال از رحلت امام خمینی(ره) می گذرد، اما یاد و خاطره امام همیشه در میان ما زنده است و باید زنده نیز بماند. باید از میراث معنویت و اندیشه‌های امام استفاده کرد.

وی اظهار داشت: از جمله ابعاد اصلی اندیشه‌های امام خمینی(ره) می توان به بعد عقلانیت، بعد عدالت و بعد معنویت امام اشاره کرد. امام خمینی(ره) در بعد عقلانیت همیشه از حکمت، درایت، تفکر و محاسبه استفاده می‌کرد و در بعد عدالت، آن بزرگوار همیشه سعی می‌کرد در مسیر عدالت و برابری حرکت کند.

عباسی افزود: در بعد عقلانیت نیز جلوه های عقلانیت امام عبارت بودند از: انتخاب مردم سالاری دینی برای نظام سیاسی کشور، انعطاف ناپذیری در برابر دشمن، بی اعتمادی به دشمن و تزریق روحیه خودباوری و خوداتکایی در ملت با شعار «ما می توانیم».

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سراسر جهان برگزار شد

همچنین، متن سخنرانی امام خامنه‌ای(حفظه الله) در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در اوگاندا در صفحات مجازی منتشر شد.

شایان ذکر است، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع پرشکوه، عظیم و پرشور مردم قدرشناس و وفادار در سی‌وچهارمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره)، امام راحل را از سرآمدان تاریخ ایران خواندند و با تبیین ۳ تحول بزرگی که امام در سطح کشور، امت اسلامی و سطح جهان به وجود آورد، گفتند: «ایمان» و «امید» امام، عامل نرم‌افزاری و بوجودآورنده‌ی این تحولات عظیم تاریخی بود و هرکسی و هر مجموعه و جریانی که به «ایران، منافع ملی، بهبود اوضاع اقتصادی، پیشرفت کشور و عزت ملی» علاقه‌مند است، باید همه سعی خود را در تقویت «ایمان» و «امید» مردم و جامعه به کار گیرد.

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سراسر جهان برگزار شد

مالزی

به مناسبت سالروز ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی(ره) و شهدای ۱۵ خرداد، مراسم بزرگداشتی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی برگزار شد که با اقامه نماز جماعت، سخنرانی، زیارت خوانی و مدیحه سرایی همراه بود.

توزیع و انتشار نماهنگ‌ها، کتب و مقالات در فضای مجازی به زبان فارسی، انگلیسی، مالایی و عربی، معرفی کتاب امام خمینی(ره) «زندگی، اندیشه و میراث» که توسط نویسنده ی مالزیایی ابدار رحمان کویا به رشته تحریر درآمده است، نیز از جمله اقدامات رایزنی فرهنگی کشورمان بود.

همچنین در نظر است، مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال امام راحل ۱۸ خرداد ویژه ایرانیان مقیم در مالزی برگزار ‌شود.

ترکمنستان

در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت ۳۴ امین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(ره) با حضور جمعی از فارسی‌آموزان و خانواده‌های آنها، دیپلمات‌ها و کارکنان نهادهای ایرانی در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی در عشق آباد برگزار شد، ویژگی‌های فردی و اخلاقی امام راحل تبیین شد.

نوید رسولی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در سخنرانی خود، گفت: امام خمینی(ره) فقیهی فرزانه، عارفی آگاه، فیلسوفی شجاع، ادیبی عمیق، مفسری بینا و سیاست مداری دانا بود. امام خمینی(ره) نه تنها در بین ایرانیان که در بین تمامی آزادگان جهان، شخصیتی برجسته هستند.

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) اعتماد به نفس را به مسلمانان برگرداند و با ابتکار وحدت اسلامی، صفحه‌ای نوین در علوم دینی، اجتماعی و سیاسی در جهان گشود.

رسولی ادامه داد: امام خمینی(ره) در دشوارترین شرایط بهترین امیدها را به مردم می داد. امام (ره) شخصیتی مردمی داشت و با مردم صادقانه و بسیار ساده ارتباط برقرار می‌کرد و چون حرف‌های امام از دل برمی‌آمد، سخنانش بر دل‌ها می‌نشست و بسیار تأثیرگذار بود.

رسولی از شجاعت امام (ره) به عنوان یکی از ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد ایشان سخن گفت که در زندگی سبب می‌شد هرگز در مقابل کشورهای زورگو، احساس ضعف و ترس نکند.

وی به بیان ویژگی‌های آن حضرت پرداخت و گفت: ذهن و زندگی ایشان جامع علم و عمل بود و هر آنچه را بر زبان می‌راند و به هر میزان که از مردم می‌خواست خود پیش از دیگران و بیش از دیگران به آن عمل می‌کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان به برخی دیگر از ویژگی‌های فردی و اخلاقی حضرت امام(ره) نظیر ساده زیستی، آراستگی ظاهر و آرامش خاطر، روحیه امیدوار و خستگی ناپذیری، اشاره کرد.

محمود صادقی، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با اشاره به مراسم سالگرد درگذشت امام(ره)، گفت: امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در واقع بنیانگذار یک انقلاب سیاسی، اجتماعی و به ویژه فرهنگی بود. ایشان پنجاه سال پیش نهضتی را آغاز کرد و سبب شد تغییرات وسیعی در ایران بوجود آید و مردم ایران به هویت ایرانی – اسلامی خود بازگردند.

این مراسم با پخش کلیپ، خواندن مقاله و اشعاری از دیوان شعر حضرت امام(ره) توسط فارسی آموزان و قدردانی از آنها به پایان رسید.

گفتنی است؛ پیش‌تر در ایام سالگرد نمایشگاهی از آثار و تصاویر امام خمینی(ره) در رایزنی فرهنگی کشورمان برپا شد.

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سراسر جهان برگزار شد

پیشاور

برگزاری کنفرانس "آینده و سرنوشت جهان اسلام از نگاه امام خمینی(ره) "

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سراسر جهان برگزار شد

 به مناسبت سی و چهارمین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، کنفرانس آینده و سرنوشت جهان اسلام از نگاه امام خمینی((ره)) در تالار امام خمینی((ره)) خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران درپیشاور برگزار شد .

 با توجه به اوضاع کنونی پاکستان به ویژه ایالت خیبر پختونخوا برای دعوت از شخصیتهای برجسته حکومتی ، علمای اسلام ( شیعه و سنی )، شخصیتهای قومی و طایفه یی ( پشتون و اردو زبانان ) ، دانشگاهیان ،جامعه زنان و .......می بایست ملاحظات زیادی را مد نظر قرار میدادیم تا ترکیب میهمانان حاضر در سالن و استیج بگونه یی انتخاب و چیدمان می شدند که سهم هرکدام به درستی رعایت و جایی برای اعتراض های احتمالی و دلخوری برای هیچ یک از احزاب و گروهها باقی نمی گذاشتیم و این امر مستلزم این بود که از چندین روز گذشته جلسات متعدد مشورتی با همکاران سرکنسولی و صاحب نظران و خیرخواهان جمهوری اسلامی برگزار می کردیم تا با تدبیر مناسب تری به ترکیب و چیدمان میهمانان حاضر در استیج برسیم که الحمدالله موفق بودیم و رضایت و خوشحالی میهمانان از مراسم نشان از این موفقیت داشت . مراسم با عنوان "آینده و سرنوشت جهان اسلام از نگاه امام خمینی "با حضور و ترکیب جمعیتی ذیل :

پرفسور محمد ابراهیم : رییس ایالتی حزب جماعت اسلامی در ایالت خیبر پختونخوا به عنوان مهمان ویژه

دکتر قبله ایاز : رییس شورای ایدوئولوژی اسلامی در کل پاکستان 

علامه اقبال بهشتی عضو شورای عالی حزب وحدت مسلمین ایالت خیبر پختونخوا

پرفسور رشید احمد رییس مرکز اسلامی شیخ زاید دانشگاه پیشاور

دکتر وحید کاظمی رییس سابق وحدت مسلمین در ایالت خیر پختونخوا

علامه عابد حسین شاکری ، معاون حوزه علمیه شهید سید عارف الحسینی پاکستان

علامه ادریس جلیل از رهبران اهل حدیث ایالت و معاون شورای همبستگی پاکستان

جناب آقای حسین ملکی معاون سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در پیشاور

اصغر خسروآبادی سرپرست موقت خانه فرهنگ ج.ا.ایران در پیشاور

و ادبیان، شاعران ، فرهیخنه گان، شخصیت های علمی و دانشگاهی، دوستداران علم و ادب، تعداد زیادی از دانشجویان پیرو خط امام ، جمعی از خواهران انجمن منهاج القرآن ، از سراسر ایالت و شخصیت‌های بزرگ و تاثیر گذار دانشگاهی و دینی پاکستانی شروع و با اظهاررضایت مدعوین خاتمه یافت.

مراسم با تلاوت قرآن کریم بصورت جمع خوانی دانش آموزان دارالحفاظ"امام خمینی"منطقه رییسان کوهات آغاز گردید.

 خسرو آبادی، سرپرست موقت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران درپیشاور با عرض خیر مقدم و خوش آمد گویی به میهمانان گرامی حاضر در سالن و تشکر و قدردانی از آنان برای قبول دعوت و حضور در مراسم اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) ازکم نظیرترین و ممتازترین شخصیت های تاریخ بشریت است که با اندیشه های بلندالهی و تلاش های صادقانه خویش مسیرتاریخ را دگرگون کرده و سرمنشا تحولات عظیمی درایران ، منطقه و جهان گردیده است . او نمونه انسانی کامل و شخصیتی جامع است که یکی ازاصیل ترین انقلاب های تاریخ را به پیرزی رساند و نظامی ، بی بدیل را پایه ریزی و رهبری نمود. با تکیه برعنصرآگاهی استقامت و شجاعت، تزلزلی آشکار درارکان و مبانی تمدن های مادی غرب و شرق بوجود آورد وکنگره های کفر و شرک و نفاق را با انحطاط وتباهی همراه ساخت.

سرپرست موقت خانه فرهنگ بیان داشت ، در این مجال کوتاه نمی توان به همه ابعاد روحی و فکری و اخلاقی این شخصیت بزرگ و اثرگذارپرداخت. از این رو، سعی می کنیم فهرست وار، به نمونه هایی از ویژگی های ایشان اشاره کنیم:

۱- مجتهد و مرجع دینی و عالم و متخصص در فقه و اصول و علوم حوزوی خاص

۲- مدرس و استاد برجسته دروس عالی و فقه  حوزوی

۳- متخصص در علوم عقلی و فیلسوف برجسته

۴- استاد نظری و عملی اخلاق اسلامی

۵- استاد و مفسر گرانقدر قرآن کریم و علم حدیث

۶- جامعه شناس و روانشناس با هوش سرشار مردم شناسی واقعی

۷- متخصص ادبیات و صاحب اشعار معرفتی و عرفانی ناب

۸- خطیب و سخنور بزرگ با بیان شیوا و جذاب

۹- اشراف و تسلط لازم بر تحولات سیاسی و اجتماعی منطقه و جهان

۱۰- تحلیلگر مسایل سیاسی و متخصص در دشمن شناسی و خنثی سازی توطئه ها

خسرو آبادی گفت: مهم ترین ویژگی و باور ایشان نسبت به امت اسلامی، تأکید بر آینده، سرنوشت و اهمیت حفظ وحدت مسلمانان و همدلی و اتحاد مذاهب اسلامی و ملت های مسلمان بود. لذا حضرت امام خمینی(ره) در بیان گوهربار خود می فرمایند: نهضت اسلامی ایران سرنوشت امت اسلام را در قرن آتی دگرگون خواهد نمود.

 حسین ملکی، معاون سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور: ضمن خوش آمد گویی به میهمانان و گرامی داشت سالروز رحلت امام خمینی ره ، سخنان خود را اینگونه آغاز کرد . شخصیت امام راحل در مسایل سیاسی ، مذهبی و اجتماعی منطقه نیز تاثیر بسزائی داشت. بسیاری از رهبران جهان تحت تاثیر افکار و رفتار سیاسی ایشان متوجه شدند که راه موفقیت و حکومت بر دلها، داشتن زندگی ساده و مردمی است.

معاون سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور گفت: امام خمینی، امت اسلام را در شناخت اسلام واقعی بیدار نمود. انقلاب اسلامی به رهبری ایشان موجب تحول جهان اسلام و ایجاد و توسعه ره یافت های اسلامی در زندگی و افکار مردم گردیده که می توانیم آن را بیداری اسلامی بنامیم.

حسین ملکی گفت: امام رویه عدم سازش با ایالت متحده آمریکا را درپیش گرفت و محور مقاومت  توسط ایشان احیا گردید. همین روند موجب شده که امریکا با وجود تهدید های مکرر خود نمی تواند علیه ملت شریف ایران دست به اقدام خطرناکی بزند

وی بیان داشت: امام خمینی(ره) تلاش سختی را در جهت ایجاد وحدت میان امت اسلام نمودند. ایشان نقشه ابرقدرتها را در تقسیم و تصرف جهان اسلام با شعار ناسیونالیسم، دریافته و با ابلاغ پیامی به امت اسلام، آنان را به حفظ منزلت خود و ایجاد هدفی مشترک فراخواندند. ایشان دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را هفته وحدت مسلمانان و آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس اعلام نمودند تا وظیفه مسلمانان را در آزادی فلسطین خاطرنشان سازند. مسلمانان باید به جای ایجاد اختلاف بین خود، به مسائلی که امت اسلام با آن مواجه است، توجه کنند.

 علامه محمد اقبال بهشتی، عضو شورای عالی حزب مجلس وحدت مسلمین با تشکر از رییس خانه فرهنگ ایران در پیشاور گفت: اظهار نظر درمورد شخصیت والای امام خمینی(ره)کار سختی بوده و ایشان در زمان خود یک انسان کامل حقیقی بشمار میرفت.

عضو شورای عالی حزب مجلس وحدت مسلمین گفت: انبیاء، خلفاء، صالحان و ائمه همه برای هدایت انسان مامور شده و برای دیگران اسوه و نمونه بوده اند. درمیان آنان برخی برای قوم و زمان خاص بوده، اما پیامبراکرم صلی الله علیه و آله برای تمام جهان و تا قیام قیامت اسوه حسنه برای تمام بشریت معرفی شده، چون راه و اسوه ایشان را ائمه علیهم السلام و پس از آنان علمای مطیع و فرمانبردار به سیره آنان عمل نموده و اسوه ایشان را عملی نشان خواهند داد. لذا اینکه امام خمینی(ره) یک انسان کامل بود یعنی به تمام معنا از سیره پیامبرصلی الله علیه و آله پیروی نموده و به اطاعت از آنان اسوه ای برای مردم امروز شده است که این نعمت بزرگ را قسمت بنده و شما عزیزان نموده است و امروز از ایشان یاد می کنیم.

علامه اقبال بهشتی گفت: روایتی از امام باقر علیه السلام رجل من أهل قم یدعوا الناس إلی الحق، یجتمع معه قوم کزبر الحدید، لا تزلهم الریاح العواصف، ولا یملون من الحرب، ولا یجبنون، وعلی الله الله یتوکلون، والعاقبة للمتقین. یعنی مردی از اهل قم مردم را بحق بخواند و با گروهی چون پاره‌های آهن بپاخیزند که بادهای تند آنها را نلغزاند، و جز نبرد ندانند و نخواهند و بر خدا توکل دارند و سرانجام از آن پرهیزکارانست.

 از نظر علمای معاصر بهترین مصداق این حدیث حضرت امام خمینی(ره) بوده و یاران ایشان که تمام مشکلات را تحمل نموده و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

در ادامه برنامه خانم بشرا فرخ رییس انجمن ادبی کاروان حوا اشعار ی را در مدح امام خمینی(ره) که خود سروده بود قرائت کردند .

علامه سید وحید کاظمی رئیس سابق مجلس وحدت مسلمین در ایالت خیبرپختونخوا در اظهارات خود گفت: اینکه انقلاب اسلامی را صرفا انقلاب اسلامی ایران بدانیم درست نیست زیرا حضرت امام خمینی(ره) معتقد بودند این انقلاب، انقلاب جهانی گردد و این انقلاب، انقلاب ایران نبوده بلکه اسلامی بوده و حد و ایشان مرزی هم برای این انقلاب قایل نبودند .

رییس سابق مجلس وحدت مسلمین در ایالت خیبرپختونخوا گفت: حضرت امام خمینی(ره) با شعار لا شرقی و لا غربی خواستار صدور این انقلاب شدند و ما نیز راه امام را ادامه داده و بایستی با حفظ روحیه انقلابی گری، استقامت و ایستادگی از آن دفاع نمود.

وی در ادامه اظهارات خود گفت آینده و سرنوشت مسلمانان نهفته در اتحاد و وحدت مسلمانان بوده و برای آینده روشن و پیشرفته بایستی بین خود اتحاد و وحدت را حفظ نمود.

 دکتر قبله ایاز رییس شورای ایدیولوژی اسلامی پاکستان: کنفرانس آینده و سرنوشت جهان اسلام از نظر امام خمینی(ره)((ره)) را محفل بابرکتی توصیف نمود و اظهار داشت: امام به ملت ایران یاد داد چگونه می توان با عزت و سربلندی زندگی کنند. من شخصا به ایران سفر کرده و از توسعه و پیشرفت این ملت آگاه هستم. در عصر حاضر ملت ایران به رهبری امام یک نمونه و الگوی استقلال می باشند. در بسیاری از کشور ها سفر کرده ام اما سیتم منظم ایران را در هیچکدام از کشورهای اروپائی از جمله امریکا , بریتانیا و دیگر مشاهده نکردم. من عملا سه چیر نظم , اتحاد و اعتقاد را در ملت ایران مشاهده نمودم.

رییس شورای ایدیولوژی اسلامی پاکستان گفت: اگر فردی این افکار را دارد که در ایران تنها اهل تشیع زندگی می کنند کاملا اشتباه است زیرا خودم در سرخس و گرگان و بلوچستان از حوزه های اهل سنت بازدید کردم و به عینه دیدم که زندگی و جامعه اهل تسنن همچون شیعیان است و هیچ فرقی بین آنان نیست . این کشور با وجود اینکه از ابتدای انقلاب با تحریم ها و جنگ با عراق مواجه بوده توسعه و پبشرفت قابل توجهی را داشته است.

دکتر قبله ایاز افزود: ایران کشور دوست و همسایه برای ما تا لب مرز خط لوله گاز احداث کرد اما ما به خاطربرخی از فشار ها نتوانستیم این خط را تکمیل نماییم. اما شهباز شریف اخیرا پروژه صادرات برق از ایران را افتتاح نمود و از این بابت از شهباز شریف تشکر می نماییم.

محمد ادریس جلیل، از رهبران اهل حدیث ایالت و معاون رییس ایالتی شورای همبستگی ملی پاکستان: با توصیف از امام خمینی(ره) ایشان را رهبر و شخصیت بزرگ قرن توصیف نمود و گفت: کشور های جهان معترف به استقلال ملت ایران و به رهبری شجاعانه و مدبرانه حضرت امام بوده و جهان معترف به استقلال ملت غیور ایران می باشد.

معاون رییس شورای همبستگی پاکستان گفت: حضرت امام خمینی(ره) در تمام توسعه ها و پیشرفت های ایران امروز سهیم بوده، زیرا حضرت امام افرادی را برای کشور ایران تربیت نموده که توانسته اند کشور را امروز به کشور ی پیشرفته و توسعه یافته در همه زمینه ها تبدیل نمایند .

پرفسور دکتر رشید احمد رییس مرکز اسلامی شیخ زید دانشگاه پیشاور: در برخی از سخنان خود اظهار داشت:  برخی از شخصیت ها تاریخ ساز هستند و امام خمینی(ره)شخصیت تاریخ ساز قرن نوزدهم بود. وی افزود شرکت در مراسم ارتحال امام باعث افتخار من است. ما باید از ابعاد شخصیتی امام الگو بگیرم. مادران پاکستان باید از مادر امام خمینی(ره)الگو بگیرند که چگونه یک فرزند را همانند امام خمینی(ره)تربیت نموده است .

رییس مرکز اسلامی شیخ زاید دانشگاه پیشاور گفت: امام خمینی(ره)فرمود این انقلاب, انقلاب تشیع نیست بلکه انقلاب اسلامی است. ما به عنوان ملت پاکستان از خصومت ایران و عربستان تحت تاثیر قرار گرفتیم. اما گفته ی مقامات ایرانی مشکل ما با عربستان فرقه ای نیست بلکه سیاسی است. به شکر خدا اکنون این مشکلات رفع شده است.

 پرفسور دکترحسن محمود رییس بخش ادبیات اردو دانشکده دولتی کوهات: اشعار امام به زبان فارسی سرود و از تلاش های امام برای اتحاد امت اسلام قدردانی نمود و گفت: امام خمینی(ره)یک گوهر گرانهبای الماس بود و الماس را هر زاویه مشاهده کنید به زیبائی آن بیشتر پی می برید.

رییس بخش ادبیات اردو دانشکده دولتی کوهات در بخش دیگر از سخنان خود اظهار داشت: امام خمینی(ره) مسیر درستی را برای ملت ایران ترسیم نمود و به آنان راه موافقیت دنیا و آخرت را نشان داد.

 علامه عابد شاکری رییس حوزه عارف الحسینی پاکستان: در اظهارات خود راز توسعه و پیشرفت ایران را توکل و اعتقاد بر خدا دانسته و گفت: برای رسیدن به اهداف خود برای جهان اسلام باید راه امام را ادامه داد.

علامه شاکری اظهار داشت: امروز مسلمانان جهان با مشکلات جدی روبرو هستند، لذا این وظیفه ماست که راه امام خمینی(ره)را ادامه داده و با وحدت و همبستگی این مشکلات و دشواری ها را از بین برده و در جهت تشکیل امت واحده  اسلامی قدم برداریم.

پرفسور ابراهیم، رئیس حزب جماعت اسلامی ایالت خیبرپختونخوا به عنوان میهمان ویژه مراسم : با ابراز خاطرات خود در زمان انقلاب اسلامی ایران گفت: ما انقلاب امام و ورود امام را مستقیما از تلویریون پاکستان مشاهده کردیم.

رئیس حزب جماعت اسلامی ایالت خیبرپختونخوا گفت: اساس انقلاب اسلامی ایران اشعار اقبال لاهوری از خواب گران خیز...... بوده است. زیرا امام بخوبی می دانست که انحطاط مسلمانان انحطاط بشریت است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: متاسفانه کاری که کشور چین برای نزدیکی ایران و عربستان انجام داد، کشورهای مسلمان نتوانستند این کار را انجام دهند. امیدواریم مسایل یمن، عراق، سوریه و لبنان پس از ایجاد روابط ایران و عربستان حل و فصل گردد.

رئیس حزب جماعت اسلامی ایالت خیبرپختونخوا گفت: اخیرا در رسانه غربی بویژه بی بی سی فارسی موضوع زن زندگی آزادی را مطرح می کنند که البته در این نوع رسانه ها دیگر جانی  باقی نمانده است. کشور های غربی می خواهند برخی از زنانی که تربیت یافته آنان اند را در مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار دهند اما در دسیسه های خود ناکام ماندند.

پروفسور ابراهیم افزود: چرا همین رسانه های غربی موضوع دختر هندی را که خواستار پوشش در دانشگاه بود را مطرح نمی کنند. ما در رابطه با موضوع درس خواندن دختران با طالبان افغان گفتگو و رایزنی کرده ایم و بزودی این موضوع حل خواهد شد.

بنگلادش

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سراسر جهان برگزار شد

همایش علمی " امام خمینی (ره) و زمینه سازی تمدن نوین اسلامی"

 از سوی رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در بنگلادش برگزار شد.

به مناسبت ۳۴ مین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام راحل و با هدف بررسی و تبیین نقش قیام و نهضت آن حضرت در زمینه سازی شکل گیری تمدن نوین اسلامی ، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داکا روز جمعه ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۲ ، همایشی علمی با عنوان " امام خمینی (ره) و زمینه سازی شکل گیری تمدن نوین اسلامی" برگزار کرد.

در این همایش که با شرکت تعداد قابل توجهی از علاقمندان و شیفتگان امام راحل در سالن موزه ملی بنگلادش در داکا برگزار شد، شش سخنران زیر، ضمن بر شمردن ویژگیهای شخصیتی حضرت امام خمینی (ره) به تبیین و بررسی نقش آن حضرت در زمینه سازی برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی پرداختند.

پروفسور انیس الزمان رئیس دانشگاه گلوبال داکا

دکتر نذر الاسلام خان معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس موزه مردمی مجیب الرحمان

دکتر بهاء الدین رئیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه داکا

مولوی نذیر محمود از علمای اهل سنت بنگلادش

مشایخی راد نماینده جامعه المصطفی در بنگلادش

سیدرضا میرمحمدی رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در بنگلادش

پروفسور انیس الزمان رئیس دانشگاه گلوبال داکا در سخنان خود با اشاره به اینکه انسان ها قابل تقسیم به دو دسته دیندار و سکولار  هستند، امام خمینی را بهترین و کاملترین نمونه و مثال یک انسان دیندار و معنوی دانست و گفت ایشان پایه گذار تمدن اسلامی در عصر حاضر بود و با تشکیل جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مستقل، پیشرفته و مبتنی بر دین اسلام، گام عملی بزرگی در این راه برداشت. وی در بخش دیگری از سخنان خود، امام خمینی(ره) را بدلیل بعد و نتایج بین المللی و جهانی انقلابش که رخدادی  در مبارزه با ظلم و ستم و دفاع از همه ستمدیدگان جهان بود و برای کل بشریت خدمت کرد، به عنوان رهبری جهانی قلمداد نمود که در فراسوی مرزهای ایران شناخته شده است. پروفسور انیس الزمان در خاتمه صحبت های خود افزود امروزه همه ما باید در پیروی از امام خمینی (ره) و راه او متحد شویم و فلسفه اومانیسم مورد نظر وی  را تمرین کرده و محقق سازیم.

دکتر نذر الاسلام خان معاون سابق وزیر آموزش و پرورش بنگلادش دیگر سخنران این همایش، از منظر تاریخی به موضوع همایش ورود کرد و محیط تولد، پرورش و رشد امام خمینی (ره) را در شکل گیری شخصیت ایشان موثر دانست و گفت از آنجا که ایران در گذشته تمدن ساز بوده و تمدن های مختلفی در آن شکل گرفته است، امام خمینی (ره) نیز با ذهنیت تاریخی تمدن ساز ایرانی، با انقلاب خود پایه گذار تمدن جدیدی شد.وی در ادامه گفت ما متاسفانه امروز با سلطه رسانه ای غرب مواجه هستیم و در این شرایط از اطلاع رسانی آزاد و حقیقی در باره شخصیت حضرت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران محرومیم. از این جهت به برگزاری چنین همایش هایی برای بحث و بررسی پیرامون شخصیت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران با هدف آشنایی بیشتر با این پدیده مهم تاریخی و رهبری آن نیاز داریم.

سخنران بعدی این همایش دکتر بهاء الدین رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه داکا ، امام خمینی را به عنوان یک رهبر بزرگ دینی و سیاسی، معمار ایران جدید دانست و او را مصداق کامل و واقعی خلیفه الهی بر روی زمین عنوان کرد. وی به ویژگی های شخصیتی بارز و برجسته امام خمینی اشاره کرد و اعتماد به نفس بالا، شجاعت مثال زدنی، دانش و بینش قوی ،خرد و هوش سیاسی فوق العاده، اخلاص و تواضع آن حضرت را عناصر تشکیل دهنده شخصیت وجودی امام خمینی (ره) بر شمرد و افزود که در جهان امروز باید از چنین رهبری پیروی کرد.

مولوی نظیر محمود از علمای اهل سنت داکا در سخنرانی خود در این همایش گفت امام خمینی(ره)  اجرای قانون و حکم خدا را سرلوحه عمل و رفتار خود در رهبری انقلاب اسلامی ایران قرار داد و بر این اساس علیه بی عدالتی، ظلم و فسادی که در ایران حاکم بود قیام کرد و با پیروزی انقلاب اسلامی و مردمی خود، یک رژیم سلطنتی فاسد و دیکتاتور را ساقط و جمهوری اسلامی را جایگزین آن کرد. وی در ادامه افزود ملت ها و کشورهای جهان امروز به وجود رهبری مثل امام خمینی (ره) نیاز دارند تا در مسیر عدالت گستری و ظلم ستیزی گام بردارند.

در ادامه سلسله سخنرانی های این همایش، حجت الاسلام و المسلمین مشایخی راد نمایند جامعه المصطفی در بنگلادش به ایراد سخنرانی پرداخت و با بر شمردن ویژگیها و شاخصه های تمدن های سده های پیشین در جهان اسلام از جمله سه خلافت و امپراطوری اموی ، عباسی و عثمانی به آسیب شناسی این تمدن های اسلامی پرداخت. وی شکل حاکمیت سلطنتی و اتکا به نیروی قهریه در حکومت داری را دو آسیب بزرگ این تمدن ها بر شمرد و اضافه کرد که تمدن نوین اسلامی با استفاده از این تجربه ها باید مولفه های نرم افزاری را مبنا و اساس خود برای شکل گیری قرار دهد. وی گفت در قیام و انقلاب حضرت امام(ره) این مولفه ها وجود داشت و انقلاب اسلامی ایران که مقدمه شکل گیری تمدن نوین اسلامی است، بر فکر و ذهن مردم و اقناع سازی آنان متمرکز بود. آقای مشایخی راد در ادامه صحبت های خود گرایش ها و تفکرات افراطی نظیر القاعده، طالبان و داعش را از آفت های پیش روی شکل گیری تمدن نوین اسلامی دانست و برای غلبه بر این موانع، پایبندی همه مسلمانان به وحدت و اتحادی را که حضرت امام خمینی (ره) منادی آن حول محور اسلام ناب بود، لازم و ضروری دانست.

سخنران آخر این همایش سیدرضا میرمحمدی رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در بنگلادش بود. وی در بخش اول سخنرانی خود ویژگیها و شاخصه های عظمت شخصیت حضرت امام (ره) را بر شمرد و ابعاد بزرگی کار امام را که انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی در ایران بود، تبیین کرد.

میرمحمدی راز و رمز موفقیت حضرت امام (ره) در مسیر مجاهدت و قیام خود را اتصال قدرت روحی او به قدرت الهی دانست و حضرت امام را مصداق بارز و عینی یک انسان کامل با معیار های قرآنی معرفی کرد. وی گفت شخصیت وجودی امام راحل (ره) تجسم و ترجمان واقعی آیات ۴۶ سوره سباء    ( ان تقومو لله مثنی و فرادی) و  ۱۱۲ سوره هود (فاستقم کما امرت و من تاب معک) بود و او با تمسک به این آیات قرآنی به تنهایی قیام خود را شروع کرد و با استقامت در مسیری که انتخاب کرده بود مشمول وعده نصرت الهی شد و به پیروزی رسید. امام با این ویژگیهای شخصیتی بر رژیم پهلوی ظالم و فاسد و تا بن دندان مسلح غالب گردید و بر اراده باطل همه قدرت های جهانی وقت که در مقابل او و در حمایت از رژیم پهلوی هر چه در توان داشتند مصروف کردند، فائق آمد. میرمحمدی افزورد امام در مسیر پیشبرد قیام و انقلاب خود راهبرد اتکا به مردم را برگزید و با نفوذ کلام و رفتار خود همه اقشار و توده های مردم ایران را بسیج و با یک سیاست هوشمندانه، سقوط بظاهر ناممکن رژیم پهلوی را بدست مردم ممکن کرد.

رایزن فرهنگی ج.ا. ایران در بخش دوم صحبت های خود به موضوع زمینه سازی برای تمدن نوین اسلامی توسط امام خمینی(ره) پرداخت و با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گامی آغازین برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی بود، الزامات و اقتضائات تحقق این امر بزرگ را بر شمرد و اشاره کرد که این الزامات در کلام و راه امام، همیشه مورد تاکید و توجه بود.وی گفت شکل گیری تمدن نوین اسلامی در درجه اول نیاز به خودباوری و اعتماد به نفس مسلمانان و جهان اسلام و احساس عزت و سربلندی از سوی آنان دارد که امام با انقلاب اسلامی ایران این زمینه را فراهم کرد و به اسلام و مسلمانان عزت و اعتبار بخشید.

زمینه سازی دوم توسط امام برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی اثبات توانایی اسلام به عنوان یک دین کامل و دارای برنامه برای اداره جوامع و پاسخگویی به نیاز های مادی و معنوی بشری بود که با تشکیل جمهوری اسلامی ایران ترجمان عملی یافت و به عنوان یک مدل و الگو به جهانیان عرضه شد.

میرمحمدی دو عامل مهم دیگر را که در زمینه سازی برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی نقش محوری دارد و مورد توجه امام راحل بود، برداشت و قرائت واحد همه مسلمانان از اسلام که در تعبیر و کلام ایشان همان اسلام ناب محمدی(ص) بود و نیز ، وحدت و انسجام جهان اسلام به عنوان یک واحد و مجموعه کل عنوان کرد و تاکید نمود که جهان اسلام و مسلمانان باید در این راستا حرکت کنند تا تمدن نوین اسلامی محقق شود. البته این مسیر  موانع و دشواری های زیادی از جمله طراحی ها و نقشه های پیچیده دشمنان اسلام و مسلمانان برای متفرق کردن و اختلاف انگیزی میان آنان در پیش رو دارد که چاره و راهی جز از میان برداشتن این موانع نیست. وی در پایان صحبت های خود اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران در این جهت به پیش می رود و در مقطع کنونی علائم و نشانه هایی مبنی بر لزوم درک این شرایط از سوی سایر کشورهای اسلامی به چشم می خورد.

رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در خاتمه از همه شرکت کنندگان بویژه از سخنرانان همایش بخاطر قبول دعوت رایزنی فرهنگی و شرکت در این همایش تشکر و سپاسگزاری کرد.

کنیا 

به همت رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در کنیا و با همکاری رایزنی های فرهنگی ج.ا.ایران در اوگاندا و تانزانیا، روز یکشنبه مورخ ۱۴/۰۳/۱۴۰۲ به مناسبت سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، وبینار منطقه ای شرق آفریقا با عنوان: «امام خمینی(ره)؛ یک میراث زنده» از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح برگزار گردید.

در ابتدا آقای عثمان فارسی از کنیا به معرفی شخصیت امام خمینی(ره) پرداخت و هدف از برگزاری این وبینار را بزرگداشت سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) عنوان نمود.

سپس دکتر حسن کینیوا؛ نویسنده، حقوقدان و استاد دانشگاه نایروبی درخصوص تلاش امام خمینی(ره) برای ایجاد وحدت و گفتگوی بین ادیان صحبت نمود. ایشان با تأکید بر پیام امام خمینی(ره) مبنی بر وحدت میان مسلمانان و گفتگوی بین ادیان، تلاش امام خمینی(ره) را در راستای پرکردن شکاف میان فرقه ها و مذاهب مختلف، ترویج تفاهم و همزیستی مسالمت آمیز ستود.

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سراسر جهان برگزار شد

در ادامه آقای استامبولی عبدالناصر؛ مورخ، عالم دینی و شخصیت رسانه ای از مومباسا کنیا درباره امام خمینی(ره) و تأثیرات بین المللی ایشان صحبت نمود. ایشان چهره امام خمینی(ره) را به بزرگی ج.ا.ایران و از عوامل تعیین کننده جهان اسلام خواند. وی افزود: امام خمینی(ره) موازنه قدرت در خاورمیانه را تغییر داد و باعث از دست رفتن آمال و آرزوهای رژیم صهیونیستی برای اشغال سرزمین های بیشتر و تحقق اسرائیل بزرگ (از نیل تا فرات) گردید.

سپس آقای محمدرضا مرتضوی نیا؛ محقق و استاد دانشگاه از تانزانیا در حوزه مقاومت و آزادی از نگاه امام خمینی(ره) صحبت نمود. ایشان گفت: فقط مقاومت است که می تواند موچب تغییر و تحول گردد، مانند کشورهای آفریقایی که با استعمار مبارزه نمودند و در نهایت پیروز شدند. وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) به ما آموخت که اگر خواستار تغییر در زندگی و جوامع خود هستیم، باید به خداوند متعال ایمان داشته باشیم و بر او توکل نماییم. ایشان با بیان واقعه عاشورا، افزود: باید در مقابل ظلم و ظالم از هر ماهیتی که باشند، مقاومت نمود. خداوند متعال در آیه ۱۲ سوره ابراهیم سؤال می کند که چرا ما به او اعتماد نداریم و بر او توکل نمی کنیم؟ ایشان مفهوم مقاومت و آزادی را از دیدگاه امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار داد و همچنین در مورد مواضع تزلزل ناپذیر امام خمینی(ره) در حوزه ایستادگی در برابر امپریالیسم، حمایت از ملل تحت ظلم و تأثیر ماندگار پیام مقاومت صحبت نمود.

در ادامه دکتر آدم سبیالا؛ نویسنده و استاد دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) از اوگاندا، طی سخنانی درخصوص دیدگاه امام خمینی(ره) در مورد عدالت و برابری اجتماعی صحبت نمود. ایشان تعهد امام خمینی(ره) به عدالت اجتماعی، برابری و حقوق گروه های حاشیه نشین را مورد بحث و بررسی قرار داد. وی همچنین بر تلاش بی وقفه امام خمینی(ره) جهت رسیدگی به فقر، فساد و بی عدالتی و نیز بررسی ارتباط مداوم این اصول در جامعه امروزی تأکید نمود. ایشان افزود: امام خمینی(ره) با شخصیت بسیار مستحکم خود، کسی بود که خود را از برخورداری از خدمات دولتی محروم ساخت و تنها به فکر خدمت به مردم بود. امام خمینی(ره) تلاش نمود تا دنیای اسلام را به لحاظ اخلاقی و اجتماعی و در چارچوب فرهنگ غنی اسلامی، به دوران صدر اسلام بازگرداند.

سپس آقای شیخ علی موگا؛ عالم دینی از ناکورو کنیا درخصوص دیدگاه امام خمینی(ره) در مورد معنویت و ایمان صحبت نمود. ایشان با تأکید بر آموزه های معنوی امام خمینی(ره) و اهمیت ایمان در زندگی ایشان، عنوان نمود که چگونه معنویت امام خمینی(ره) اعمال و تصمیمات ایشان را هدایت می نمود و امام خمینی(ره) بطور مداوم به مردم توصیه می نمود تا ارتباط خود را با ایمان، عمیق و عمیق تر نمایند.

در ادامه آقای سید حسن البیتی؛ عالم دینی و سیاستمدار از لامو کنیا درباره امام خمینی(ره) و ایدئولوژی ایشان صحبت نمود. وی به بررسی تأثیرات جهانی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران پرداخت. ایشان همچنین تأثیر ایده‌ها و اصول امام خمینی(ره) در فراسوی مرزهای ج.ا.ایران، شکل‌گیری جنبش‌های سیاسی جدید و الهام بخشی امام خمینی(ره) به جوامع تحت ظلم در سراسر جهان را مورد بحث و بررسی قرار داد. وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) از رویکرد نوینی برای انقلاب اسلامی ایران استفاده نمود که در مقایسه با سایر انقلاب‌ها که از خشونت، اسلحه و پول برای جهت دهی به توده‌های مردم استفاده می‌کنند، بسیار منحصر به فرد می باشد. وی افزود: امام خمینی(ره) به ما آموخت که فرزندان رمضان و کربلا باشیم تا بتوانیم تحریم های اقتصادی و ظالمانه دشمنان را پشت سر بگذاریم.

این وبینار با هدف بررسی زندگی امام خمینی(ره)، تأمل در میراث تأثیرگذار ایشان و نیز بررسی ارتباط آموزه های ایشان در دوران معاصر برگزار گردید و به اهداف ذیل دست یافت:

  1. یاد امام خمینی(ره)؛ ادای احترام به زندگی و خدمات امام خمینی(ره) و برجسته ساختن نقش ایشان به عنوان یک رهبر انقلابی و مدافع عدالت اجتماعی.
  2. شناخت آموزه‌های امام خمینی(ره)؛ بررسی آموزه‌ها، ارزش‌ها و اصول کلیدی مورد تأکید امام خمینی(ره) و تحقیق در اندیشه های فکری و معنوی ایشان.
  3. بررسی انقلاب اسلامی ایران؛ بررسی بافت تاریخی، عوامل و تأثیر انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) با تمرکز بر تحولات اجتماعی، سیاسی و مذهبی.
  4. تحلیل رهبری امام خمینی(ره)؛ ارزیابی ویژگی های رهبری امام خمینی(ره) از جمله شجاعت، عزم و تعهد تزلزل ناپذیر ایشان به سعادت مردم.
  5. ارزیابی تأثیر جهانی امام خمینی(ره)؛ بررسی تأثیر اندیشه‌های امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران بر چشم‌اندازهای سیاسی منطقه‌ای و جهانی و نیز تأثیرات آن‌ها بر جنبش‌های عدالت‌خواه اجتماعی و حکومت اسلامی.
  6. الهام بخشی تغییرات و تحولات اجتماعی؛ بررسی ارتباط آموزه های امام خمینی(ره) در پرداختن به چالش های معاصر و ایجاد تغییرات مثبت اجتماعی و تأکید بر اهمیت عدالت، وحدت و مهربانی امام خمینی(ره).
  7. ترویج فرهنگ گفتگو و تفاهم؛ تأکید امام خمینی(ره) به ایجاد فرهنگ گفتگوی بین ادیان، درک عمیق تر آموزه های امام خمینی(ره) در حوزه های مختلف فرهنگی و مذهبی.
  8. تجلیل از اندیشه های فرهنگی امام خمینی(ره)؛ تجلیل از اندیشه های امام خمینی(ره) در حوزه های هنر، ادبیات و شعر و به نمایش گذاشتن میراث فرهنگی ایشان.

لاهور

سخنرانان همایش «امام خمینی(ره) یک حقیقت جاودان» سی و چهارمین سالگرد ارتحال ملکوتی رهبر انقلاب اسلامی را به ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت گفته و امام راحل را یک حقیقت جاودان خواندند.

این مراسم پس از تلاوت آیات قرآن کریم، نعت رسول اکرم(ص)، جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور عدالت اجتماعی را از مهمترین و اصلی‌ترین خطوط در مکتب سیاسی امام خمینی(ره) دانست.

وی اظهار داشت:‌ امام خمینی(ره) حقیقت همیشه زنده تاریخ است که با تکیه بر ایمان و اعتقاد ایدئولوژی حکومت اسلامی را با تأسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی بنا نهاد و امروز ادامه دهنده این راه رهبر حکیم ‎امام خامنه‌ای هستند.

روناس تاکید کرد:‌ اصل نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه تحول و پیشرفت است. چه در زمان امام خمینی(ره) و چه در زمان امام خامنه‌ای تحول جزئی جداناپذیر از اصل این نظام بوده است.‏

وابسته فرهنگی کشورمان گفت: سلیمانی‌ها گلی هستند سرسبد از سبد مبانی فکری امام خمینی(ره) چرا که پرورش یافتگان مکتب امام راحل و امام خامنه‌ای کسانی هستند که در مکتب امام حسین(ع) درس می‌آموزند و در مکتب امامین مشق آن درس را می نویسند.

مهران موحدفر؛ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور برخی اتفاقات تاریخی در جریان انقلاب اسلامی و حیات امام خمینی(ره) را الهام بخش عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند امام خمینی(ره) یک حقیقت همیشه زنده است. این حقیقت در باره ائمه علیهم السلام مصداق دارد.

وی افزود: بزرگداشت امام خمینی(ره) و آنچه که در این سی و چهار سال در 14 خرداد اتفاق می‌افتد گرامیداشت حرکت و مسیر زندگی امام خمینی(ره) است.

فرید احمد پراچه؛ معاون حزب جماعت اسلامی پاکستان با اشاره به آیۀ شریفۀ «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» امام خمینی(ره) را اولی الامر عنوان کرد و گفت: انقلاب ایران برای آزادسازی مردم ستمدیده و مظلوم از رژیمی با فساد اخلاقی بود و ملت های مظلوم جهان باید اندیشه‌های ایشان را الگوی خود قرار دهند.

علامه محمد حسین اکبر؛ رئیس جامعه منهاج الحسین زهد و ساده زیستی یکی از مهمترین فضایل اخلاقی امام خمینی(ره) خواند و راهی که امام پیش گرفت راه ساده ای نبود ولی پابرجایی امام بر تعلیمات پیامبر اکرم(ص) باعث شد دشمن نه تنها از ایشان هراس داشته باشد بلکه بعد از ارتحال از افکار ایشان نیز بترسد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران دارای اصول ثابت و مستحکمی است که امام آن‌ها را از اصول دین مبین اسلام استخراج نموده است و به همین دلیل با گذشت زمان دامنه آن در حال گسترش است، پس بی دلیل نیست که از آن بعنوان یکی از رخدادهای بی نظیر دوران معاصر یاد می شود.

وی تاکید کرد: اگر جامعه ای می خواهد پیشرفت کند رهبران آن باید مثل امام خمینی (ره) تعلیمات پیامبر اکرم (ص) را منبع راهنمایی خود قرار دهند.

سید علیرضا نقوی؛ عضو مجلس نظارت سازمان امامیه گفت: بسیاری از مردم جهان می خواهند به خمینی تبدیل شوند ولی حاضر نیستند به تزکیه نفس بپردازند. بی تردید یکی از ابعاد فکری بنیان گذار جمهوری اسلامی، که از بنیادی ترین رویکردهای ایشان می باشد، مقوله تعلیم و تربیت و تزکیه ی نفس است. یکی از دلایل تأکید امام خمینی(س) بر تربیت و تزکیه نفس آن است که نفس تزکیه شده در راستای ارزش های الهی قرار می گیرد و سر اطاعت در پیشگاه خداوند فرود می آورد و به قدرت های غیر الهی بی توجه است.

خواجه معین الدین محبوب کوریجه شیخ طریقت آستانه کوت متهن گفت: امام خمینی(ره) نه تنها رهبر انقلاب اسلامی ایران بلکه یکی از تاثیرگذارترین اشخاص قرن اخیر و الگوی خیلی از آزادیخواهان و انقلابیون سراسر دنیاست که نام و اندیشه های ایشان برای همیشه در تاریخ جاودانه خواهد ماند.

صاحبزاده پرویز اکبر ساقی، رئیس حزب وحدت اسلامی اظهار داشت: توطئه گران تبلیغ می کنند که انقلاب ایران یک انقلاب شیعی بود، در حالیکه نهضت امام خمینی(ره) فقط برای مسلمانان ایران نبود بلکه امام به فکر مسلمانان سراسر جهان بود و حمایت امام از مسلمانان سنی فلسطین، جهانی بودن انقلاب اسلامی ایران را به اثبات می رساند. 

علامه سید محمود غزنوی؛ از رهبران حزب اهل حدیث پاکستان امام خمینی(ره) را نماد تحول، انقلاب، شجاعت و درایت دانست و هر ملتی با هر مذهبی در هر کجای جهان باشد، برای نجات از رژیم ستمگر و حکومت ظالم آرزوی خمینی می کند و ما پاکستانی ها هم برای رفع مشکلات و رشد و توسعه کشور نیاز به شخصیت بزرگواری مثل امام خمینی (ره) داریم.

میان جلیل احمد شرقپوری؛ متولی آستانه شرقپور شریف و از رهبران حزب تحریک انصاف، انقلاب اسلامی ایران را بزرگترین تحول قرن بیستم خواند و گفت: پاکستان برای بقای خود به رهبری مثل امام خمینی نیازمند است و من به عمران خان نخست وزیر سابق پیشنهاد کردم که برای رفاه کشور امام را الگوی خود قرار داده و خط ایشان را دنبال کند.

وی به رهبران عالم اسلام پیشنهاد کرد که برای رسیدگی به ملت مظلوم زندگی امام خمینی(ره) را مطالعه کرده و ایشان را الگوی خود قرار دهند تا با تاسی از افکار معمار کبیر انقلاب و بکار گرفتن آن زمینه رهایی خود از چنگال ستمگران زمان را فراهم کنند.

لعل مهدی خان؛ از رهبران سازمان امامیه اظهار داشت: امام راحل در برابر ستمگران و ابرقدرت‌ها باصلابت و سرسخت و در برابر ستمدیدگان رئوف و مهربان بود.

وی افزود: تنها انقلابی که به نام خدا بود و یک مرد الهی آن را با کمک مردمش پیش برد و ماندگار شد انقلاب اسلامی ایران بود.

پیر سید علیرضا گیلانی گفت: امام خمینی(ره) بر تربیت مردم تمرکز ویژه داشت و از این رو اهتمام بر این امر را بر همه آحاد جامعه لازم دانست. امام(ره) معتقد بود همه‌چیزش، نگاه، زبان، حرکت و همه و همه باید برای خدا باشد.

شایان ذکر است، در حاشیه بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) مراسم رونمایی کتاب حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر سبزیان تحت عنوان «زندگی به سبک روح الله» که اخیرا به زبان اردو ترجمه شده نیز برگزار شد..

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در سراسر جهان برگزار شد

بوسنی و هرزگوین

مراسم گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با عنوان «امام خمینی(ره) انسانی تکلیف‌مدار» با حضور اندیشمندان و اقشار مختلف مردم بوسنی‌ و هرزگوین در سالن همایش‌های یونیتیک سارایوو برگزار شد.

در این مراسم که به همت بنیاد ملاصدرا برپاشده بود، قباد سلیمانی، مدیر این بنیاد گفت: تکلیف‌مداری تابلو زیبا و ارزشمندی است که در دایره توحید الهی و مکتب اسلامی به ‌عنوان یک هدیه از طرف خدا به بشریت اهدا شد.

سلیمانی افزود: همین نگاه‌الهی و معنوی امام خمینی(ره) بود که همواره دغدغه اخوت اسلامی، اتحاد جوامع اسلامی و برادری را مد نظر داشتند  و بر آن پا فشاری می‌کردند.

ماشالله شاکری، سرپرست سفارت ایران در بوسنی و ‌هرزگوین هم به جایگاه امام خمینی(ره) به ‌عنوان مشعل‌دار انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مشعل فروزان انقلاب اسلامی در دستان نیرومند امام خمینی(ره) شعله‌ور شد و نور خود را در سراسر ایران، منطقه و حتی اقصی نقاط جهان افشاند.

وی افزود: امروز پرچم انقلاب اسلامی در دست یک آموخته در مکتب خمینی(ره) یعنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارد و این پرچم هر روز که می‌گذرد نماد سرافرازی ملتی می‌شود که اراده کرده‌اند، روی پای خود بایستد.

منصور مالکیچ، معاون امور دینی جامعه اسلامی در سارایوو نیز در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی(ره) در قرن گذشته با اقدامات خود کرامت انسان مسلمان را مجددا احیا کردند و امید به فردای بهتر را به جهان اسلام باز گرداندند.

همچنین، رایزنی فرهنگی سفارت ایران در سارایوو نیز در حاشیه این مراسم با پرپایی نمایشگاه اینفوگرافی و عکس «سیره و اندیشه حضرت امام (ره)» یاد و خاطره ایشان را در خاطره‌ها تجدید کرد.

شایان ذکر است، این نمایشگاه (13 تا 20 خردادماه) در محل گالری رایزنی فرهنگی در معرض دید مخاطبین قرار خواهد داشت

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در سراسر جهان برگزار شد

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در سراسر جهان برگزار شد

بیشکک

مراسم بزرگداشت سی و چهارمین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) با مشارکت رایزنی فرهنگی و ایرانیان مقیم بیشکک در سالن اجتماعات سفارت جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، کلیپ توسط رایزنی فرهنگی با عنوان «امام خمینی(ره) یک حقیقت همیشه زنده است» با موضوع سالگرد ارتحال حضرت امام و گوشه‌ای از سیره عملی، اخلاقی و اندیشه‌ای پخش شد.

معرفت، امام جماعت مسجد شیعیان بیشکک در سخنانی با اشاره به اینکه یکی از محورهای سخنان امروز مقام معظم رهبری امید و امیدآفرینی بود، نکاتی را در خصوص اهمیت موضوع امید و زنده نگه داشتن روحیه خودباوری و مقاومت در جامعه با امیدآفرینی را مورد تاکید قرار داد و این مساله را از مهمترین موضوعاتی برشمرد که همواره در اندیشه امام خمینی(ره) نیز بروز و ظهور داشت.

در ادامه، سخنرانی درباره شخصیت بزرگ امام خمینی(ره) توسط سعید خرازی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور آغاز شد. 

وی در این مراسم ضمن برشمردن ویژگی‌های معنوی و اخلاقی امام راحل (ره) و نگاه ایشان به حکومت گفت: امام خمینی (ره) رهبری بود که نگرش جدیدی را بر اساس احکام و قوانین اسلامی و ارزش های معنوی برای حکومت اعلام و آن را به جامعه جهانی عرضه کرد.

سفیر کشورمان گفت: از مهم‌ترین ویژگی های شخصیتی امام خمینی (ره) محبت واقعی ایشان به اهل بیت و قرآن بود. چنانکه در ابتدای  وصیت نامه خودشان نیز به این دو عنصر مهم توجه کرده و به همه مردم تمسک به این دو را توصیه می کنند. امام همه آنچه که بدست آورده بود ار این دو نعمت بزرگ می دانست.

خرازی ادامه داد: امام خمینی(ره)  در سیاست خارجی عزت را به ایران برگرداند. شعار نه شرقی نه غربی مهم‌ترین و ارزشمندترین کلام به یادگار مانده از وی است که به اصلی ماندگار در سیاست خارجی ایران تبدیل شده است.

شایان ذکر است، این برنامه آخرین مراسم با حضور سفیر کشورمان بود و با به پایان رسیدن ماموریت ایشان در قرقیزستان، وی در این مراسم با ایرانیانی که در این کشور زندگی می کنند خداحافظی کرد.

پکن

مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در این مراسم که با حضور برخی  دانشمندان و شخصیت های شناخته شده و ایرانیان مقیم پکن برگزارشد، پس از پخش سرود ملی دو کشور و قرائت قرآن، محمدمسعود صادقی سرپرست رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین این روز را گرامی داشت و بیان کرد : در ابتدای این جلسه باشکوه مناسب است جهت گرامیداشت یاد حضرت امام خمینی(ره) شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و شهید سلیمانی و یارانش فاتحه ای قرائت کنیم. ایشان اضافه کرد: امام عزیز ما در ابعاد بسیاری تحول ایجاد کرد تحوّل اول، تحوّل در نگاه مردم به خودشان و به جامعه‌شان بود؛ تحوّل در نگاه به نسل جوان بود؛ نگاه به جوانان. ایشان به فکر و عمل جوانان اعتماد کردند؛ تحول مهم دیگر که ایشان ایجاد کردند عبارت است از تحوّل در نگاه به قدرتهای جهانی و ابرقدرت‌ها. قبل از انقلاب اسلامی هیچ‌ کس تصوّر نمی کرد که بشود روی حرف آمریکا حرفی زد، بر خلاف اراده‌ی آمریکا بشود حرکتی انجام داد؛ امام کاری کردند که خود رؤسای جمهور آمریکا گفتند که خمینی ما را تحقیر کرد؛ واقعاً هم همین بود؛ آخرین جمله من اینکه امام ما علاقمند به سرنوشت مشترک بشری بود و در عمل با توجه وعنایت به مستضعفین عالم این توجه را نشان داد و امروزه نیز خلف صالح او مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای همین راه را با قدرت ادامه می دهند. باشد که در راستای توجه به سرنوشت مشترک بشری آینده جهان روشن تر و زیباتر از امروز باشد.

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در سراسر جهان برگزار شد

در ادامه برنامه چهار تن از شخصیت های برجسته چینی در خصوص گرامیداشت حضرت امام خمینی و نقش ایشان سیاسی و فرهنگی ایشان در جهان معاصر سخنرانی کردند.

نخستین سخنران این مراسم آقای شی ین وی  نویسنده مطرح از انجمن نویسندگان چین بود وی گفت: به حضرت امام خمینی به عنوان شاعر نیز توجه ویژه ای دارم. اشعار امام خمینی همچون نور در روح عدالت می درخشد. وی شعر گفتن را از جوانی و همزمان با تحصیل در شهر مقدس قم آغاز کرد. او به عنوان یکی از مخالفان رژیم شاهنشاهی، مدت‌ها زندگی پرفراز و نشیب داشته است، زمانی که در جشنواره فیلم فجر در تهران شرکت کردم، در بازدید از یک موزه ، راه  مبارزات انقلابی پرپیچ ‌وخم و طاقت ‌فرسای امام خمینی را درک کردم. پس از تاسیس نظام جدید در ایران، او مردم عزیز خود را با شور و شوق به سوی جمهوری سازی سوق داد. بسیاری از این تجربیات در اشعار او گنجانده شده و از آن متوجه می شویم که اشعار امام خمینی نشان از انباشت فرهنگ غنی و برای دادن روحیه و احساس قوت و قدرت به مخاطبان است، زیرا فداکاری ایثارگرانه ایشان در راه عدالت و صلح برای بشر وعمل بی وقفه ایشان در ساختن جامعه ای با تأکید بر سرنوشت مشترک بشر و عشق ایشان به سنت های فرهنگی عالی ملت در اشعار ایشان خوب نشان داده شده است. «استفاده مناسب از زمان فراغت از کار سنگین، سرودن شعر با ارزش و سپردن سخن دل به قلم»، ویژگی های عمده اشعار اوست که با شاعران عادی متفاوت است و حال و هوای رهبری ادیب و شاعر را نشان می دهد. در اشعار امام خمینی عشق و زیبایی می درخشد، او با احساسات لطیف و منحصر به فردش عشق خود را به حقیقت هستی، عشق به همه موجودات در طبیعت، عشق به خانواده و همسر و عشق به دوستان را ابراز می کند، اشعار او را می‌توان مجموعه ‌ای از حکمت دانست که حاوی معارف بسیاری از فلسفه‌ زندگی و تجربیات بسیار ارزشمند است. من خودم شخصاً از اشعار حضرت امام خمینی نور و روحیه جوانمردی را لمس کردم. سبک اشعار او ساده و منعطف، سرشار از خلق و خوی آزاد است، پیروی از قاعده و رسم خاصی ندارد و این ممکن است با برداشت بیش از حد مورد توافق عام که بسیاری از خوانندگان به آن عادت دارند متفاوت باشد. دقیقاً به این دلیل است که درک عمیق امام خمینی از حقیقت به سطحی بازتر و فراگیرتر رسیده است و در دل حقیقت وجود دارد، بنابراین هر گل و درخت و هر موجودی در اشعار ایشان نور حقیقت را نشان می دهد. بنابراین وقتی اشعار امام خمینی را تفسیر می کنیم، نباید در سطح کلمات و جملات توقف کنیم، بلکه باید سنت استعاری عمیق و دیرینه شعر فارسی را کاملاً در نظر بگیریم، با دیدن اشعارسعدی، مولانا، حافظ و دیگر حکیمان شاعر، نگرش آزادانه و فراگیر و روح روشن عرفانی را می توان ملاحظه نمود و اشعار امام خمینی نیز وارث این سنت گرانقدر است.

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در سراسر جهان برگزار شد

دومین سخنران چینی آقای وانگ خوا سردبیر سابق  مجله ” هنر در چین“ از انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی بود. وی در سخنرانی خود گفت: به نظر من، جهانی شدن و ارزش‌های جهانی و همچنین تجارت مدرن، اینترنت و برندسازی که غرب مطرح کرده است خطرهای بحران را پنهان کرده است.  تجارت مدرن از طریق برندسازی خصلت فردی بشر را از بین می برد و اینترنت از طریق محاسبات کلان داده ها و پیش بردن اطلاعات بی معنی، در حال خردکردن سنت های فرهنگی که در بشر انباشته شده است. بشر از یک سو ناچار است به سوی ناامیدی و جاهلیت برود، و از سوی دیگر بسیاری از گروه های مالی و سازمان های عظیم همواره منابع جهانی را غارت می کنند و این باعث شده است که بسیاری از مناطق در معرض کاهش و خشک شدن منابع و فقرمطلق و جنگ های بی ‌پایان قرار گیرند. انقلاب اسلامی ایران هم در این شرایط اتفاق افتاد. غارت کردن منابع  توسط جهان غرب و تهاجمات اقتصادی و فرهنگی آن به طور جدی ایران را دارای فرسایش می کرد در حالیکه می دانیم ایران کشوری بزرگ با قدمت تاریخی و باستانی و تمدنی باشکوه و درخشان است و همچنین محل تولد، رشد و زندگی بسیاری از دانشمندان و اندیشمندان بزرگ است. ایران پس از ورود به قرن بیستم با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو شد، باظهور امام خمینی (ره)، ایشان اندیشه ایران باستان را با آموزه های سنتی اسلامی ترکیب کرد که باعث تأثیرعمیقی بر ایران و غرب آسیا و حتی جهان شد. این امر، برای برخورد بین تاریخ معاصر جهان و برخورد بین مناطق و تمدن ها، برخورد بین سیاست و منافع، برخورد بین سنت ها و سکولاریسم، امری الهامبخش بود. امروز ما در اینجا به یاد شخصیتی هستیم که وی نه تنها یک سیاستمدار بزرگ و مهم در تاریخ بشر، بلکه یک دانشمند، شاعر و متفکر بزرگ است. سیاستمداران بین‌المللی امروز به طور فزاینده‌ ای سودجو و محاسبه‌گر شده اند، هر یک از آنها مانند یک مدیر حرفه‌ای به نظر می‌رسند، ولی فاقد خرد و دوراندیشی هستند و دیگر عمق اندیشه یک متفکر را ندارند. من کاملاً معتقدم که تنها یک اندیشه عمیق و بلندنظر می تواند نور و امیدی را برای بشر غرق در مشکلات به ارمغان بیاورد. ظاهراً فناوری در حال توسعه  هوشمندی بی سابقه ای است، اما به نظر می رسد این نشان دهنده این است که بشر در جاده خود ویرانگری  تندتر و سریعتر قدم می زند و روز به روز برای کنترل  فناوری ایجاد شده خود شرایط دشوارتری دارد.  جهان امروز بیش از همه به اندیشه ها و متفکران نیاز دارد، نه سرمایه، نه فناوری پیشرفته، نه کالاهای مازاد ونه رسانه های انفرادی که در همه جا حاضر است.

سومین سخنران خانم وی ین سردبیر مجله اخبار خارجی چین بود. ایشان در این سخنرانی بیان کرد که : امروز سی و چهارمین سالگرد رحلت ایشان است. امام خمینی(ره) بسیار مورد علاقمند مردم هست، از زمان رحلت ایشان، هر ساله بسیاری از عاشقان و آزادی خواهان از سراسر جهان برای گرامیداشت و یاد بود ایشان و زیارت او به مزار ایشان می آیند و ما هم همینطورهستیم. امام خمینی (ره) نه تنها انقلاب اسلامی ایران را رهبری کرد که سرانجام به پیروزی رسید و جمهوری اسلامی ایران را تأسیس کرد، بلکه تا ده سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ایران را هوشمندانه رهبری کرد وتوطئه های مختلف برنامه ریزی شده دشمنان غرب را شکست داد و پایه های نظام جمهوری اسلامی را تحکیم کرد. امروز ثمره جمهوری اسلامی ایران که ما شاهد هستیم همان ثمره زحمات امام خمینی (ره) بوده است. غرب آسیا امروزه یکی از منطقه های مهم و حساس در جهان است. در روند طولانی مدت آمیختگی فرهنگ ایران و فرهنگ اسلامی، ایران به تدریج فرهنگ چند جانبه گرایی از فرهنگ اسلامی به عنوان هسته اصلی و به ارث برده از  سنت فرهنگی تاریخ باستان ایران را شکل داد . در طی این دوره از تاریخ، اندیشه دین اسلام به تدریج در همه حوزه های ایران باستان نفوذ کرد و تأثیر اسلام بر جامعه ایران را تعمیق بخشید و همچنین باعث شد اندیشه اسلامی به شدت در ایدئولوژی مردم نشانه های عمیق بر جای گذارد و هنجارهای رفتاری افراد را کنترل کند. با دیدن وضعیت کنونی روسیه و اوکراین، ما یاد امام خمینی(ره) افتادیم، ایشان مرد قدرتمندی بودند. او حکومت دیکتاتوری شیطانی را از اردوگاه قدرت سلطه سرنگون کرد، این نشانه توانایی بالای امام خمینی (ره) است. او قدرت آمریکا که ثروت ایران را غارت می کرد خنثی کرد و آن را مجبور به دادن امتیاز نمود. او توطئه های مختلف را در هم شکست و طراحان جنگ هشت ساله تحمیلی و تجاوزکارانه را شکست داد. حضرت امام خمینی در مقابل دشمن اصلاً ضعف و انفعال نداشتند، ایشان در موضع خود محکم و شجاعانه و دلیرانه ایستادند. در هر زمانی عقلانی تصمیم می گرفت، احساساتی نبود، جوانب مثبت و منفی را می سنجید، با مردم برخورد خوش بینانه و سرشار از اعتماد داشت، بر وحدت تاکید داشت، به دشمن باور نداشت و این همه روشهایی است که  امام  خمینی در مقابل دشمن اتخاذ کرد. یکی از جلوه های اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) این است که در مبارزه انقلابی با ظلم و فساد و سلطه طلبی، وحدت و انسجام در امت اسلامی هم ایجاد کرد. در اندیشه امام خمینی (ره) دو اصل مهم وجود دارد: یکی قیام برعلیه قدرتهای سلطه طلب و دوم ایجاد وحدت امت اسلامی بر اساس تعالیم اسلام و قرآن. و این دو اصل راه پیروزی بر دشمن را به مردم نشان داد. مهمترین ابتکار امام بزرگوار، جمهوری اسلامی است و خدمت مهم ایشان این بود که این فکر و نظریه  جمهوری اسلامی را خلق کرد و آن را وارد میدان  نظریه های  سیاسی گوناگون کرد. بعد به آن عینیت بخشید و آن را تحقق داد یکی از اقدامات امام خمینی (ره) این بود که امام کشور بزرگ و ابرقدرت های جهان را با دیدگاه تحولی می دید، چون در آن زمان هیچکس باور نمی کرد که می توان برخلاف میل آمریکا کاری انجام داد، اما امام خمینی این کار را کردند و حتی رئیس جمهور آمریکا هم  اعتراف کرد که « وی ما را تحقیر کرد». امام خمینی ثابت کرد که ابرقدرت ها شکست ناپذیر نیستند و این حقیقت در فروپاشی شوروی سابق و وضعیت کنونی آمریکا به خوبی  مشخص است. امام خمینی شخصی بود که دنبال ایجاد تحولات بود. امام خمینی(ره) درخواست مردم را در سطح بالایی مانند "استقلال" و "آزادی" قرار داد و دوباره تأکید کرد که: در آغاز انقلاب اسلامی، مردم هیچ توهمی در مورد جهان آینده نداشتند، اما امام خمینی تفکر مردم در آن زمان را به مفهوم امروز یعنی تأسیس امت اسلامی  تغییر داد و تمدن جدید اسلامی را در جهان در حال تغییر ایجاد کرد. در شرایط پیچیده سیاسی و اقتصادی کنونی جهان، یادگار امام (حضرت آیت الله خامنه ای) رهبر جمهوری اسلامی ایران همین ویژگی ها را دارد.

چهارمین سخنران این مراسم آقای وانگ نان خبرنگار مطرح و باسابقه روزنامه ژن مین چین بود ایشان گفتند: همانطور که همه ما می دانیم، امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هست. ایشان به عنوان متفکر اسلامی ، سیاستمدار، رهبر دینی و آموزگار انقلاب مشهور و جهانی ایران، اندیشه، روح و اثرگذاری اش از ایران، غرب آسیا و جهان اسلام پیشی گرفته  و تأثیری جهانی دارد. اندیشه و نظر امام خمینی بزرگوار درباره حفاظت از استقلال اسلام و ملت ، مخالفت با سلطنت مطلقه، مخالفت با غرب زدگی و امپریالیسم ، نه تنها نقش مهمی  در پیروزی انقلاب اسلامی و توسعه جمهوری اسلامی ایران ایفا کرد، بلکه همواره برای  کشورها و ملت هایی که از امپریالیسم، هژمونیسم وسیاست زور و سلطه رنج می برند دارای اهمیت ارشادی می باشد. این نیز دلیل مهمی است که امام خمینی نه تنها مورد علاقه مردم ایران بود، بلکه در جهان اسلام و جامعه بین المللی نیز مورد احترام گسترده  قرار داشته و دارد. امروز همه مردم جهان که طرفدار عدل و عدالت هستند خوشحالند که جمهوری اسلامی ایران با موفقیت از حاکمیت و استقلال خود دفاع کرده وهمچنین دستاوردهای برجسته ای در توسعه اقتصادی، پیشرفت اجتماعی و علم و فناوری و صنایع نظامی به دست آورده است. اعتقاد کامل بر این است که امروزه جمهوری اسلامی ایران به کشوری قدرتمند درمنطقه غرب آسیا و جهان اسلام تبدیل شده و نیز کشوری بزرگ، قابل احترام و تحسین است. همه این دستاوردها از اندیشه درخشان و روح بلند امام خمینی (ره) جدایی ناپذیر است. همچنان، اندیشه ‌های درخشان و روح بلند امام خمینی (ره) الهام‌بخش و مشوق سایر کشورها و ملت‌ها می باشد، بویژه کشورهایی که هنوز در حال مبارزه با امپریالیسم، سلطه ‌طلبی و سیاست قدرت هستند، حتی مردم  کشورهایی مانند سوریه، فلسطین ولبنان در نبردهای خونین دلگرم شده اند. از این رو اندیشه درخشان و روح بلند امام خمینی نه تنها متعلق به ایران و ملت ایران است، بلکه بخشی از اندیشه و روح تمام جهان و همه بشر است. خلاصه اینکه امسال در شرایط بین ‌الملل، تغییرات مثبتی اتفاق افتاده که به نفع ایران است. به همین دلیل ما بسیار خوشحال هستیم و در عین حال معتقدیم که جمهوری اسلامی ایران همچنان در مسیر هدایت امام خمینی (ره) گام بر می دارد و به موفقیت های درخشان خود ادامه می دهد.

آقای کاشانی نماینده جامعه المصطفی در چین نیز طی سخنانی از ابعاد مختلف زندگی امام خمینی که کمتر برای همگان تبیین شده است نظیر قانون مداری، احترام به اعضای خانواده، مردم داری و غیره سخن گفت.

جناب آقای کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی اسلامی ایران در چین نیز به عنوان آخرین سخنران به ایراد سخنرانی پرداخت، ایشان در بخش مهمی از سخنان خود بیان نمود: با پیروزی انقلاب و پس از فرار شاه ایران از کشور، اولین اقدام امام خمینی، سپردن حاکمیت به مردم بود. امام خمینی عمیقاً معتقد بود که حق تعیین سرنوشت یکی از حقوق اساسی انسان است و مردم باید سرنوشت خود را تعیین کنند. لذا در انتخاباتی که در 12 فروردین 1358 برگزار شد، قاطبه‌ی ملت ایران، نظام سیاسی مورد نظر خود را تعیین کردند. مردم در همین حین، امام خمینی را به عنوان قهرمان استقلال و آزادی، ستودند و او را به عنوان اولین رهبر جمهوری اسلامی ایران انتخاب کردند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا که منافع خود را از دست رفته دید، از طریق کشورهای همسایه به جنگ علیه ملت ایران آمد و با حمایت از رژیم صدام در عراق، به خاک ایران حمله کرد. امام خمینی در دوران رهبری خود، با پشتوانه‌ی مردم، تهدیدات خارجی این کشورهای متخاصم را خنثی کرد. او رهبری حکیم و شجاع در طول هشت سال دفاع مقدس زنان و مردان در جنگ رژیم صدام، علیه ملت ایران بود.

امام خمینی به ما آموخت که آزادی و استقلال، یک میراث مشترک بشری است و برای رسیدن به آزادی واقعی، نوع بشر باید از شرّ استکبار رهایی یابند. احترام جمهوری اسلامی ایران به استقلال ملت‌های مستقل، به این دلیل است که ملت ایران، استقلال امروز خود را مدیون زنان و مردانی است که برای این ارزشها، مجاهدت‌ کردند. تاکید ایران بر ضرورت عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، حمایت از استقلال و آزادی، حمایت از عدالت بین‌المللی و دفاع از مظلومین و ملتهای تحت‌ستم، از آموزه‌های اسلام و نگاه امام خمینی است.

پیشرفت ایران در صنایع پیشرفته همچون صنایع پزشکی، نانوتکنولوژی، هسته‌ای، بیوتکنولوژی و غیره، حاصل تزریق روح خودباوری در کالبد جامعه ایران و رهاشدن ملت از یوغ استعمار است و ما این دستاوردها را مدیون امام خمینی و روشنگری‌های او هستیم.

امیدواریم روزی فرا برسد که دولت‌های مستکبر، به استقلال و آزادی احترام بگذارند و برای نیل به آینده‌ی مشترک جامعه‌ی بشری، با یکدیگر هم‌صدا شوند. امیدوارم همگی با احترام متقابل و کمک به یکدیگر بتوانیم از سعادت مشترک برخوردار شویم. ایشان در انتهای سخنرانی خود اظهار داشتند : برادران و خواهران عزیز، ما به امام خمینی به خاطر مجاهدتهایی که برای استقلال و آزادی همه مردم مستضعف علیه استکبار انجام داد، مدیونیم. او به عنوان یک مسلمان واقعی به ما آموخت که چگونه به ارزشهای الهی و انسانی وفادار باشیم، چگونه به کشورمان وفادار باشیم، چگونه در برابر دشمنانمان شجاع باشیم، چگونه در برابر دوستانمان فروتن باشیم، چگونه نسبت به همسایگانمان سخاوتمند باشیم و چگونه با همنوعانمان صادق باشیم.

در این برنامه و در خلال سخنرانی سخنرانان، کلیپ های تولیدی رایزنی فرهنگی در خصوص نقش امام خمینی در تاریخ معاصر ایران و رهبری کاریزماتیک ایشان در دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی پخش شد که مورد توجه همگان قرار گرفت.

پس از پایان مراسم با توجه به همزمانی این برنامه با پایان دوران ماموریت جناب آقای کشاورززاده سفیر محترم کشورمان در چین، میهمانان چینی با اهدای هدایایی از خدمات ایشان در طول مدت مسئولیت شان در چین قدردانی کردند.

پیشاور

مراسم سی و چهارمین سالگرد حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران با حضور خسرو آبادی، سرپرست موقت حانه فرهنگ ایران در پیشاور، قبله ایاز، رئیس شورای ایدیولوژی اسلامی پاکستان، علامه عابد حسین شاکری، معاون رییس حوزه علمیه شهید سید عارف حسین الحسینی، پروفسور عبدالرحمن خلیلی، استاد مرکز اسلامی شیخ زید دانشگاه پیشاور، جمیل منصوری، رییس حوزه علمیه عایشه البنات شهر پیشاور، سید جمیل حسن، مدرس حوزه علمیه شهید سید عارف حسین الحسینی، نذیر حسین مطهری، امام جمعه مسجد جعفریه حیات آباد پیشاور، ادیبان، شعرا، فرهیختگان، شخصیت‌های علمی و تعداد زیادی از پیروان خط امام در پاکستانی در حوزه علمیه شهید عارف حسین الحسینی(ره) پیشاور برگزار شد.

خسرو آبادی، رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور اظهار داشت: به راستی که نمی توان حضرت امام خمینی(ره) را فقط رهبر و بنیانگذار انقلاب شکوهمند ایران دانست، بلکه شخصیتی جهانی است  که قلب همه مسلمانان عالم اعم از شیعه و سنی برایش می تپد و همین برگزاری مراسم و ابراز علاقه و ارادت به ایشان حتی بعد از 34 سال گویای این مطلب است و این ارزوی قلبی خود امام راحل نیز بود که انقلاب اسلامی در مرزهای کشور جمهوری اسلامی ایران محصور و خلاصه نشود.

وی افزود: اگر نگاهی به وقایع اول انقلاب بیاندازیم و مروری داشته باشیم بر تدوین قانوی اساسی جمهوری اسلامی و مفاد آن به خوبی در می‌یابیم که در قانون اساسی به وضوح قید شده و بر کارگزاران نظام تکلیف و تاکید شده است که جمهوری اسلامی ایران همواره حامی و یاور مظلومان و ستمدیدگان در کل عالم هستی باشد و دستگیر آنان و کمی جلو تر که می‌رویم نامگذاری هفته آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس توسط امام راحل را مشاهده می‌کنیم که امام(ره) حتی در کوران حوادث انقلاب نوپا نیز مردم مظلوم فلسطین را مد نظر داشته و آزادی قدس شریف و نابودی رژیم صهیونیستی را اولویت اول جهان اسلام می خواند و با تعیین روز قدس حمایت از فلسطین را همواره زنده و پویا نگه می دارد.

اینها نشان دهنده این است که حضرت امام خمینی ره متعلق به همه ی مسلمانان جهان بوده و الحق هم که همه ی مسلمانان در سرتاسر جهان با عرض ارادت قلبی و برگزاری بزرگداشت سالروز ایشان دین خود را نسبت به حضرتش ادا کرده و می کنند.

قبله ایاز، رئیس شورای ایدیولوژی اسلامی پاکستان گفت: آزادی و استقلال را به ملت شریف ایران حضرت امام خمینی(ره) یاد داده و سربلندی و زندگی با عزت و شرافت را ایشان به این ملت غیور آموخته است.

وی ادامه داد: بنده شخصا چندین سفر را به ایران داشته و از توسعه و پیشرفت این کشور اسلامی آگاه کامل دارم و حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و شاگرد مکتب ایشان در عصر حاضر ملت ایران را رهبری کرده که با اطاعت و پیروی از مکتب حضرت امام خمینی(ره) کشور ایران را به یک نمونه و الگوی استقلال تبدیل کرده است.

رئیس شورای ایدیولوژی اسلامی پاکستان بیان کرد: تمام مسلمانان جهان در راستای عمل به وظایف خود نمی گذارند شخصیت حضرت امام خمینی(ره)، زندگی اجتماعی و سیره والای ایشان و اندیشه‌های این ابر مرد تاریخ اسلام به فراموشی سپرده شود.

قبله ایاز گفت: دشمنان ایران و در حقیقت دشمنان اسلام با تبلیغات سوء خود در بین جمع عمومی  ایالت در خصوص ایران توطئه‌های را ترویج داده و انقلاب اسلامی ایران را تنها انقلاب شیعی و ایرانی معرفی کرده‌اند. بنده با مشاهده نزدیک و پس از مطالعه در این خصوص این انقلاب را صرفا انقلابی اسلامی دانسته و حضرت امام خمینی(ره) نیز در صحبت ها و فرمایشات شان به این مطالب اشاره نموده اند که پس از آن نبایستی کسی در این شکی داشته باشد.

وی افزود: ایران کشور دوست و همسایه برای ما تا لب مرز خط لوله گاز احداث کرد اما ما به خاطربرخی از فشار ها نتوانستیم این خط را تکمیل کنیم، اما شهباز شریف اخیرا پروژه صادرات برق از ایران را افتتاح نمود و این بابت از شهباز شریف تشکر می‌کنیم.

در ادامه دیگر سخنرانان نیز با نقل از وقایع و بیان صفات و ابعاد گوناگون شخصیت حضرت امام خمینی(ره) اظهار داشتند: حضرت امام خمینی(ره) انقلاب را بر اساس نظریه ولایت فقیه که از مبانی نظری انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی بنا نهاد و بر اساس این نظریه حکومت و اداره جامعه مختص به فقیهان دانسته و نخستین بار در تاریخ اسلام این شعار را بلند نمود که غیر از فقیه جامع الشرایط، شخص دیگری نمی‌تواند متولی حکومت باشد.

سخنرانان با تاکید بر زنده نگهداشتن یاد و اندیشه‌های والای حضرت امام خمینی(ره) افزودند: نه تنها مسلمانان بلکه تمام برای جهانی امن و با ثبات نیازمند مکتب حضرت امام خمینی(ره) است. امام خمینی(ره) که رهبری بخش مهمی از مخالفت‌ها با حکومت پهلوی را داشته، در دوران تبعید در نجف، نظریه ولایت فقیه را تببین نمود و آن را برای جامعه شیعی و به ویژه علما و فقها ارایه کرد.

پایان بخش مراسم، اجرای سرود سلام فرمانده بود که توسط 3 دختر و پسر خردسال به زیبایی هرچه تمام‌تر اجرا شد.

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در سراسر جهان برگزار شد

ادامه دارد/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha