کد خبر 203983
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

پرچم مِهر رضا، می‌رود شهر به شهر

پرچم مِهر رضا، می‌رود شهر به شهر

حرکت کاروان‌های "زیر سایه خورشید" از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و هر سال در دهه کرامت، خادمان رضوی در قالب این کاروان‌ها با حمل پرچم امام رضا(ع) و سرزدن به نقاط مختلف شهری، روستایی و عشایری، فضای معنوی حرم مطهر رضوی را در گستره ایران می‌گسترند.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ جشن‌های «دهه کرامت» از ابتدای ذی‌القعده همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه (س) آغاز شده و تا روز ۱۱ ذی‌القعده سالروز میلاد امام رضا(ع) ادامه می یابد و هدف اصلی جشن‌های زیر سایه خورشید، ایجاد فضای زیارت از راه دور و توسل به امام رضا (ع) برای ارادتمندان امام هشتم و البته تقویت نشاط دینی و وحدت میان اقوام و مذاهب اسلامی است.

این کاروان‌ها حامل پرچم متبرک بارگاه منور رضوی، محصولات فرهنگی و هدایای متبرکی هستند که به همت شبکه جوانان رضوی و تشکل‌های مردمی، جشن‌های دهه کرامت را در نقاط مختلف کشور برگزار می‌کنند.

کاروان‌های زیر سایه خورشید علاوه بر برگزاری جشن‌های دهه کرامت، در بیمارستان‌ها، ندامتگاه‌ها، زندان‌ها، مراکز اصلاح و تربیت، پادگان‌ها، منازل بیماران خاص، خانه‌های سالمندان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و دانش بنیان نیز حضور یافته و با در دست داشتن پرچم متبرک حضرت رضا (ع) صحنه‌هایی از دلدادگی شیفتگان علی بن موسی الرضا (ع) را رقم می‌زنند.

دیدار با نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و امامان جمعه مناطق مختلف، دیدار با علمای ادیان، اعزام گروه‌های امدادی و پزشکی همراه با کاروان‌های رضوی به مناطق محروم، دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان از دیگر برنامه‌های جشنواره زیر سایه خورشید است.

کاروان‌های زیر سایه خورشید امسال به ۹ کشور عراق، لبنان، سوریه، هند، گرجستان، ترکیه، پاکستان، روسیه و ترکمنستان هم اعزام شده‌اند.همچنین کاروان‌های زیر سایه خورشید در واحدهای تولیدی خرد و کلان، اصناف، مراکز نظامی حضور می یابند تا علاوه بر تکریم و قدردانی از فعالان این حوزه‌ها، پرچم متبرک آستان منور حضرت رضا (ع) را نیز در این مراکز به اهتزاز درآورند.

محدوده اعزام کاروان‌های زیر سایه خورشید امسال از مرزهای کشور فراتر رفته و این کاروانها به ۹ کشور عراق، لبنان، سوریه، هند، گرجستان، ترکیه، پاکستان، روسیه و ترکمنستان هم اعزام شده‌اند.

جشن‌های زیر سایه خورشید در کشورهای هدف با هر دین و مذهبی برگزار می‌شود. دیدار با علمای ادیان مختلف، حضور در مراکز علمی و مناظرات و گفت وگوی بین ادیان با حضور اساتید و علمای اعزامی از ایران با تسلط بر زبان بومی کشورهای هدف، از دیگر برنامه‌های این کاروان‌های فرهنگی است.

۳۱ اردیبهشت امسال یکی از کاروانهای زیر سایه خورشید راهی شهرستان ساوه در استان مرکزی شد.

مهرداد قنبری، دبیر جشنواره مردمی زیر سایه خورشید در این خصوص گفت: دیدار با خانواده شهید احمد کشوری‌نیا از شهدای مدافع امنیت، حضور در مرکز نگهداری معلولان ذهنی، گلباران گلزار شهدای گمنام مدفون در شهر صنعتی کاوه، دیدار با کارگران و کارآفرینان، برگزاری جشن دهه کرامت در جمع روستاییان و کشاورزان روستاهای بخش نوبران و امامزاده سیدعلی اصغر(ع) ساوه از دیگر برنامه‌های کاروان «زیر سایه خورشید» در سفر به این شهرستان بود.

سوم خرداد کاروان خدام حرم مطهر امام رضا (ع) حامل پرچم متبرک ‌رضوی همزمان با دهه کرامت و سالروز آزادسازی خرمشهر وارد خراسان جنوبی شد و برای اذن ورود در مزار شهدای گمنام شهر بیرجند حضور یافت و پس از آیین استقبال، در قالب ۲ گروه برای دیدارهای مردمی و اجرای برنامه‌های مختلف راهی شهرستان‌های خراسان جنوبی شد.

چهارم خرداد یکی دیگر از این کاروانها به آذربایجان غربی سفر کرد. دبیر برنامه‌های ستاد مردمی دهه کرامت آذربایجان غربی گفت: جشنواره زیر سایه خورشید با ۲۱۰ عنوان برنامه در ۲۰ شهرستان تابعه این استان همزمان با آغاز دهه کرامت برگزار شد.

ادریس آقالو افزود: برنامه‌های دهه کرامت با محوریت زیر سایه خورشید و به تعداد ۲ کاروان هر کاروان با یک مبلغ، یک مداح و ۲ پرچم گردان تا ۱۰ خردادماه جاری در شهرها و برنامه‌های مختلف تدارک دیده شده، برگزار می شود.

پنجم خرداد یکی دیگر از این کاروانها وارد بندر گناوه در استان بوشهر شد. کاروان خدام بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) در بدو ورود در حالی که حامل پرچم متبرک بود، در گلزار شهدای این شهر با ذکر صلوات و اهدای گل و شیرینی مورد استقبال قرار گرفت که قرائت صلوات خاصه ثامن الحجج(ع) توسط یکی از خدام در میان دوست‌داران اهل بیت(ع) و پرچم گردانی در میان مردم از برنامه های اجرا شده بود.

حضور در دفتر امام جمعه گناوه و حوزه علمیه الزهرا(س) و بندرریگ، عیادت از بیماران بستری در بیمارستان، شرکت در جشن‌های دهه کرامت، دیدار با خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان و اهداکنندگان عضو، بازدید از مرکز خوداشتغالی ضامن آهو و شرکت در جشن دختران فاطمی از عمده برنامه‌های خادمان حرم رضوی در شهرستان گناوه بود.

دبیر جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید در لرستان نیز گفت: برنامه‌های کاروان خدام و حاملان بیرق نورانی آستان قدس رضوی ششم خرداد در این استان آغاز شده و هفت شهرستان استان میزبان سایه نشینان خورشید هستند.

ذبیح نامدارزاده بیان کرد: ۱۶ سال از آغاز حرکت فرهنگی معنوی زیر سایه خورشید در کشور می‌گذرد و لرستان برای سیزدهمین سال پیاپی میزبان کاروان پرچم حرم امام رئوف است.

خادمان آستان قدس رضوی همزمان با دهه کرامت در ادامه برنامه زیر سایه خورشید، بیرق امام رضا (ع) را به کردستان حمل کرده و ششم خرداد در نخستین گام وارد سنندج شدند که دبیر اجرایی کاروان زیر سایه خورشید در کردستان گفت: این کاروان تا ۱۱ خرداد مهمان مردم کردستان است و در طول این چند روز ۵۸ ویژه برنامه در نقاط مختلف استان با حضور آنان برگزار می‌شود.

خادمان حرم مطهر امام رضا (ع) روز چهارشنبه به مناسبت چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری و روز دزفول وارد این شهر خوزستان شدند.

کاروانهای زیر سایه خورشید امسال و در شانزدهمین سال خود با شعار «جمع‌مان جمع است زیر پرچمت» در ۲ هزار نقطه حضور می‌یابند و پرچم بارگاه منور امام رضا(ع) می‌رود تا حسرت زیارت را هرچند برای لحظه‌ای از دل مردم سبک کند.سردشت واقع در مهاباد آذربایجان غربی از دیگر مقاصد کاروان زیر سایه خورشید بود که هفتم خرداد سفر کرد و در ورودی این شهر (پلیس راه) مورد استقبال سرپرست فرمانداری، جمعی از مسوولان و اقشار مختلف مردم قرار گرفت.

اعضای کاروان زیر سایه خورشید در سردشت با خانواده شهید مدافع امنیت «شخصه محمدی» که در سال ۱۳۶۷ به دست گروهک‌های معاند به درجه رفیع شهادت نایل آمده بود، دیدار کردند.

هشتم خرداد یکی از این کاروانها به شهرستان قلعه گنج در جنوبی ترین نقطه استان کرمان رسید. این کاروان همچنین در شهرهای منوجان، جیرفت، رودبارجنوب، کهنوج، زهکلوت و فاریاب حضور یافت تا مردم دیندار و ولایتمدار جنوب کرمان نیز از برکات و تبرک این کاروان بهره مند شوند.

مواردی که برشمرده شد تنها بخش کوچکی از حضور کاروان های زیر سایه خورشید در نقاط مختلف کشور است. این کاروانها امسال و در شانزدهمین سال آغاز این حرکت معنوی با شعار «جمع‌مان جمع است زیر پرچمت» در ۲ هزار نقطه حضور می‌یابند و با بردن پرچم بارگاه منور امام رضا(ع) به مناطق دوردست،‌ گرد حسرت زیارت حرم نورانی اش را، هرچند برای لحظه‌ای از دل مردم بزدایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha