کد خبر 203966
۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶

دولت تمام قد در اختیار رشد و توسعه تولید و صنعت است

دولت تمام قد در اختیار رشد و توسعه تولید و صنعت است

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: شاهد رشد شاخص های بخش های مختلف اقتصادی در کشور هستیم و این روند تداوم و استمرار دارد.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ محسن منصوری بعدازظهر روز سه‌شنبه در نود و هشتمین نشست شورای گفت‌ وگوی دولت و بخش خصوصی البرز که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: عزم دولت بر این است که در حوزه های صنعت، معدن تجارت،‌ بازرگانی و دیگر فعالیت‌های حوزه مرتبط به فعالان اقتصادی شاهد رخدادهای مثبت و  اثرگذار باشیم،البته برخی موارد نیاز به اصلاح آئین نامه دارد و زمان بر است، خوشبختانه تاکنون اقدامات لازم صورت گرفته و خروجی آن می تواند رشد اقتصادی کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه ما مشکلات حوزه تولید را می‌دانیم، گفت: مشکلات زیاد است اما مسیرهای ممکن به سمت رفع این موانع را پیش می‌رویم.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه در پایان سال 1400 رشد اقتصادی کشور به 4.4 درصد رسید، افزود: این عدد در انتهای سال گذشته برابر 4 درصد بود و در بخش های مختلف صنعت و یا سرمایه ثابت نیز که عمده آن بحث ماشین آلات است، رشد قابل توجهی نسبت به قبل حاصل شد.

وی با بیان اینکه تولید و تجارت کار آسانی نیست، گفت: در برنامه هفتم توسعه تا حدودی توانسته ایم نظر مثبت بخش خصوصی را اتخاذ کنیم، جلساتی هم با حضور فعالان این عرصه برگزار شد و با هم از پیشنهادات آنها استقبال می‌کنیم.

منصوری با اشاره به اینکه تضغیف بخش خصوصی بر اراده کشور در مباحث اقتصادی هم اثرگذار است، گفت: تاکیدات مقام معظم رهبری بر مردمی سازی کشور و دولت بیشتر معطوف به حوزه اقتصاد است.

وی با بیان اینکه اگر سهم دولت در اقتصاد بیشتر از بخش خصوصی باشد موجب افزایش آسیب در این حوزه است، افزود: دولت باید در مقام سیاست گذاری، نظارت و حمایت حاضر شود و نقش تسهیل گری خود را تقویت کند.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: دولت باید هر آنچه می تواند توسط بخش خصوصی انجام شود را به آنها بسپارد و موجب تقویت فعالیت های این عرصه شود.

وی در خصوص حل مسئله ارزی در حوزه هایی مانند مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در این راستا باید بر تقویت صادرات در کنار ورادات از این مناطق تمرکز بیشتری شود، باید بودجه ارزی مشخصی را برای مناطق ویژه و آزاد اقتصادی مشخص کنیم تا میان بنگاه های مختلف اقتصادی توزیع شود.

منصوری در مورد بازگشت ارزهای صادراتی که مانع بر سر راه مراودات بین المللی فعالان اقتصادی ایرانی است، گفت: مجموعه‌هایی که ارزهای حاصل از صادرات سال 1400 را هنوز بازنگردانده اند با انجام مکاتبات لازم می توانیم پیگیر حل و فصل مشکلات آنها شویم، برای تعیین تکلیف چگونگی بازگشت ارزهای صادراتی مرتبط به سال‌های 98 و 99 هنوز جلسات کارشناسی در حال برگزاری است.

وی در مورد حل و فصل مسائل مرتبط به منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام که یک زیرساخت مناسب برای کشور است، افزود: موقعیت جغرافیایی مناسب آن به لحاظ قرارگیری در البرز و همجواری با پایتخت دلیل محکمی است که پیگیر حل مسائل آن باشیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته 75 هزار مگاوات مصرف برق کشور بوده است، گفت: این در حالی است که در طول همان سال تنها حدود 60هزار مگاوات تولید انرژی برق داشتیم، به عبارتی با کسری 16 هزار مگاوات کسری مواجه شدیم، از حوزه تولید و صنعت برای مدیریت مصرف برق کمک های لازم را دریافت کردیم.

منصوری ادامه داد: دولت در حوزه تامین برق با راه اندازی نیروگاه های سیکل ترکیبی، بخار و دیگر موارد در حل پیشبرد اقدامات موثر است، در 18 ماه گذشته بیش از 7 هزار مگاوات نیروگاه تولید برق وارد مدار شد و این کار بزرگی است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به تلاش های دولت بر تسریع روند جبران کسری برق در نقاط مختلف کشور از جمله البرز عنوان کرد: بخش صنعت و تولید رو به رشد است و باید نیازهای آن از جمله تامین برق مرتفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha