کد خبر 203645
۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶

رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف در گفتگو با«حیات»:

از برگزاری جشنواره «وقف چشمه همیشه جاری» تا حمایت از آثار ادبی در حوزه وقف 

 از برگزاری جشنواره «وقف چشمه همیشه جاری» تا حمایت از آثار ادبی در حوزه وقف 

رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف گفت: این اداره سعی می‌کند تا با تدارک و طراحی برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف، بخشی از نیاز جامعه در زمینه‌های آشناسازی با کارکردها، آثار و برکات، ویژگی‌ها و مشارکت در وقف را تامین کند. 

محمد مهرابی رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف درخصوص فعالیت‌های این مجموعه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات گفت: اداره ترویج فرهنگ وقف همانطور که از نامش مشخص است، وظیفه‌اش برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرای برنامه‌های مربوط به ترویج و نهادینه‌سازی سنت حسنه وقف متناسب با نیاز موجود در سطح جامعه است.  

وی افزود: این اداره سعی می‌کند تا با تدارک و طراحی برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف، بخشی از نیاز جامعه در زمینه‌های آشناسازی با کارکردها، آثار و برکات، ویژگی‌ها و مشارکت در وقف را تامین کند. 

رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف با اشاره به سطح اجرای برنامه ها گفت: برنامه‌ها در دو سطح اجرا می‌شود؛ یک سطح برنامه‌های متمرکزی است که سازمان اوقاف و امور خیریه اجرایش را بر عهده می‌گیرد؛ بخش دیگر هم اجرای برنامه‌ها در سطح کشور است که مدیریت ستادی، سیاست گذاری، تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها در اینجا انجام و ابلاغ می‌شود و نهایتا در گستره جغرافیایی میهن عزیزمان در سراسر کشور با مدیریت ادارات کل اوقاف و امور خیریه و ادارات اجرایی برگزار می‌شود. 

مهرابی افزود: تهیه و تولید محصولات فرهنگی متناسب با ترویج فرهنگ وقف اعم از پوستر، کلیپ، تراکت، عکس‌نوشته از جمله فعالیت‌هایی بوده که طی چند سال اخیر انجام شده است؛ برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی وقف از دیگر فعالیت‌های اداره ترویج فرهنگ وقف بوده است که از مدل چهره به چهره تبعیت می‌کند؛ در این روش با شناسایی افراد تاثیرگذار از اقشار مختلف جامعه، سعی می‌کنیم تا آنها را با این موضوع (وقف) درگیر کنیم و از ظرفیت اقشار مختلف جامعه مثل معلمان، اساتید، اصناف و بازاریان، هنرمندان، اساتید دانشگاه و ... در زمینه‌ نهادینه‌سازی سنت وقف استفاده کنیم و موضوع ترویج وقف را بتوانیم به اقشار مختلف مردم واگذار کنیم. 
 
وی یادآور شد: یکی از کارهای دیگر برگزاری سمینارها، همایش‌های علمی و ترویجی است؛ ما با تدارک همایش‌های علمی و همایش‌های ترویجی سعی می‌کنیم شرایطی فراهم کنیم برای حضور افراد نخبه، اساتید، علما، اندیشمندان و اصحاب قلم که در زمینه تولید علمی دستی بر آتش دارند. 
 
رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف ادامه داد: از جمله برنامه‌های دیگر که در اداره ترویج فرهنگ وقف انجام می‌شود، حمایت از تالیف و تدوین در حوزه وقف است؛ سعی می‌کنیم تا کسانی که می‌توانند اثری در ترویج وقف منتشر کنند را شناسایی کنیم، بستر کار و تولید در این زمینه را مهیا کنیم و از کارهایشان به نحو مقتضی حمایت کنیم تا آثار خوبی در این زمینه تولید شود. 
 
مهرابی با بیان اینکه روز «وقف» فرصت مغتنمی است تا جامعه را حساس و درگیر با موضوع وقف کنیم، گفت: کماکان سیاست اداره ترویج فرهنگ وقف این است که برنامه‌های ترویج سنت حسنه وقف را در طول سال، جاری کند اما طبق رسمی که در زمینه روزهای بزرگداشت وجود دارد، روزی که در تقویم ملی به عنوان روز بزرگداشت تعیین شده، فرصت بسیار خوبی است که اصحاب رسانه به‌صورت ویژه بر روی این موضوع کار کنند؛ ما برای هفته وقف برنامه‌های بسیار متنوع و ویژه‌ای تدارک می‌بینیم. 
 
وی با تاکید بر اینکه هنر یک ابزار قدرتمند و تاثیرگذار است، افزود: از جمله کارهای دیگری که در اداره ترویج فرهنگ وقف انجام می‌شود، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی- هنری است؛ ما سعی کرده‌ایم تا با طراحی جشنواره‌های فرهنگی هنری «وقف چشمه همیشه جاری» به این موضوع بپردازیم؛ این جشنواره هفت دوره برگزار شده و با استقبال باشکوه هنرمندان نیز مواجه شده است. 
 
رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف خاطرنشان کرد: بخش‌های عکاسی، هنرهای تجسمی، فیلم کوتاه، فضای مجازی، ادبی و پژوهشی بخش‌های مختلف این جشنواره هستند؛ ما تلاش می‌کنیم تا دوره‌های بعدی جشنواره را با قدرت برگزار کنیم و بستری باشد برای حضور و مشارکت هنرمندان که آثار فاخری را در زمینه سنت حسنه «وقف» خلق کنند.  

مهرابی یادآور شد: بیان و معرفی رویکردهای جدید سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه وقف و نقش ویژه نهاد وقف در اقتصاد کشور، حمایت از تولید و اشتغال و همینطور حمایت از موسسات دانش‌بنیان نیز بخشی از وظایف و فعالیت‌های حوزه ترویج وقف را تشکیل می‌دهد؛ ارائه خدمات مشاوره در زمینه وقف، تنظیم وقف‌نامه، تسهیل و بسترسازی برای مشارکت عمومی در وقف از طریق توسعه وقف‌های جمعی و مشارکتی، وقف پول و وقف‌های نوین نیز بخشی دیگر از فعالیت‌های این اداره محسوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha