کد خبر 203644
۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶

توان صادراتی آذربایجان شرقی بیش از ۲ میلیارد دلار است

توان صادراتی آذربایجان شرقی بیش از ۲ میلیارد دلار است

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته حدود ۱.۶ میلیارد دلار بود، گفت: توانایی صادارت استان بیش از دو میلیارد دلار است و باید زمینه‌های دستیابی به این مهم برای بخش خصوصی فراهم شود.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ عابدین خرّم در نود و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، اظهار کرد: دولت به دنبال کمک به تولید و تجمیع سرمایه و هدایت آن به سمت بخش تولید است و قانون مالیات بر عایدات نیز در همین راستا وضع شده تا با سوداگری و درآمدهای آنی مقابله کند.

وی با بیان اینکه تولید و تورم دو مقوله معنادار و مربوط به هم هستند، گفت: حضور بخش خصوصی توانمند و باسابقه، مزیتی بزرگ برای استان است و بخش دولتی باید همواره کمک حال بخش خصوصی در تولید، تجرات و صادرات باشد تا بخش خصوصی با کمترین مشکل، به سمت رشد و تولید بیشتر حرکت کند.

خرّم از همراهی کامل بخش دولتی با بخش خصوصی در دولت سیزدهم به عنوان دستاوردی بزرگ نام برد و ادامه داد: بخش دولتی برای رفع موانع، تسهیل امور و رشد همه جانبه بخش خصوصی همراه بود و شک و شبهه ای در این زمینه وجود ندارد.

وی به برگزاری جلسات و نشست‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و یادآور شد: این نشست برای نقد و بررسی مشکلات و ارایه راهکار برای مشکلات است.

خرّم همچنین با بیان اینکه بحث تورم موضوعی ملی است و تابع تغییرات ملی بوده و استان نمی‌تواند زیاد در این زمینه تاثیرگذار باشد، افزود: برخلاف تورم، در بخش تولید می‌توانیم در زمینه عرضه و تقاضا با رشد تولید تعادل ایجاد کنیم تا قیمت‌ها نیز متعادل شود.

وی از قرارگرفتن آذربایجان شرقی در ردیف استان‌های گران ابراز تاسف کرد و گفت: این موضوع باید ریشه یابی شود چرا که با تورم زیاد، قدرت هم استانی ها کاهش می‌یابد و مشکل اجتماعی و روانی در جامعه ایجاد می‌شود و دولت و اتاق و صاحبان صنایع باید فکری در این زمینه کنند.

خرّم تاکید کرد: وضعیت تولید، زنجیره تولید و زنجیره پشتیبانی در استان خوب است از این رو باید بهره وری را افزایش دهیم تا قیمت محصولات تولید شده در استان کمتر و یا در حد استان‌های دیگر باشد.

در این نشست موضوع نظارت اداره کل استاندارد بر هتل‌ها و اقامت ها که مورد اعتراض جامعه هتل داران استان بود بررسی شد و با دستور استاندار؛ قرار بر این شد تا میراث فرهنگی، استاندارد و جامعه هتل داران جلسه مشترکی در این راستا برگزار و مشکلات را رفع کنند.

استاندار آذربایجان شرقی در این مورد با بیان اینکه در جاهایی که ضرورت دارد خود جامعه هتل داران باید از حضور استاندارد استقبال کنند، خاطرنشان کرد: اما در موارد تخصصی دیگر که نیازی به حضور اداره استاندارد نیست خود میراث فرهنگی نظارت و بازرسی کند.

 در این نشست همچنین پیشنهادهای فعالان اقتصادی استان برای تحقق شعار سال و اولویت‌های توسعه اقتصادی استان از سوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ارائه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha