کد خبر 203610
۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷

سکانداران مجلس در سال آخر دوره یازدهم

سکانداران مجلس در سال آخر دوره یازدهم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته سکانداران بهارستان را در سال آخر مجلس یازدهم مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ مجلس یازدهم در تاریخ 7 خرداد سال 1399 کار خود را با ریاست محمد باقر قالیباف آغاز کرد. هر ساله در خردادماه، رئیس مجلس و هئیت رئیسه با انتخاب نمایندگان تعیین می‌شوند،  در اجلاسیه دور اول تا دور سوم، محمد باقر قالیباف با حدود 230 رای توانست بر کرسی ریاست مجلس تکیه زند. رسیدن قالیباف به صندلی ریاست در این سه دوره در شرایطی محقق شد که وی رغیبی را پیش روی خود نداشت اما در دور چهارم که سال آخر مجلس یازدهم به حساب می آید رسیدن به منصب ریاست برای قالیباف کمی سخت تر از قبل شد.

 الیاس نادران و عباسی دوانی در این دوره صلاحیت نشستن بر روی صندلی ریاست را از آن خود می دیدند به همین نام خود را در کنار قالیباف به عنوان کاندید در معرض رای نمایندگان مجلس قرار دادند. دوم خردادماه اوج رقابت بین این سه کاندید بود که طی آن نهایتا یکبار دیگر با 210 رای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی  محمدباقر قالیباف توانست برای چهارمین سال متوالی سکاندار قوه مقننه شود.

در کنار مشخص شدن قالیباف به عنوان رئیس مجلس، اسم عبدالرضا مصری به عنوان نائب رئیس اول از صندوق رای خارج شد تا وی جایگزین علی نیکزاد در سال آخر مجلس یازدهم شود. پس از مشخص شدن این اسامی انتخاب نائب رئیس دوم در دستور کار مجلس قرار گرفت اما پس از سه ساعت کش و قوس بین علی نیکزاد و حجت الاسلام ذوالنوری نهایتا به دستور قالیباف قرعه کشی نتیجه این رای گیری را مشخص کرد تا حجت الاسلام ذوالنوری به این جایگاه برسد.

پس از انتخاب اعضای هیئت رئیسه انتخاب دبیران هئیت رئیسه قوه مقننه در دستور کار بهارستان نشینان قرار گرفت:

محسن دهنوی با 196 رای، نسبت به دور سوم خود با افزایش آرای چشمگیری به عنوان عضو هئیت رئیسه در جای خود باقی ماند.

محمد رشیدی با 191 رای، نسبت به حاجی دلیگانی انتخاب گردید.

روح الله متفکر آزاد که در دورهای متوالی مجلس یازدهم از اعضای هئیت رئیسه بود، با 180 رای به جمع اعضای هئیت رئیسه اضافه شد.

احمد نادری که در دور سوم از اعضای هئیت رئیسه بود، توانست با 167 رای در هئیت رئیسه باقی بماند.

علی کریمی فیروزجایی با 165 رای نسبت به امیرآبادی فراهانی توانست، به عنوان دبیر هئیت رئیسه در مجلس شورای اسلامی باقی بماند.

مجتبی یوسفی که در دور دوم مجلس شورای اسلامی با رای چشمگیری عضو هئیت رئیسه شده بود، اینبار توانست با رای 152 نفر از نمایندگان دوباره به عنوان دبیر هئیت رئیسه انتخاب گردید.

همچنین در طی این رای گیری ناظرین هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی به ترتیب زیر انتخاب شدند:

حجت الاسلام علیرضا سلیمی که در طول عمر چهارساله مجلس یازدهم به عنوان ناظر در هیات رئیسه بود، اینبار توانست با 181 رای نسبت به دشتی اردکانی در جایگاه ناظرین هئیت رئیسه باقی بماند.

محسن پیرهادی که در دور دوم هئیت رئیسه حضور داشت، در این دور توانست با 183 رای به عنوان ناظر در هئیت رئیسه منتخب شود.

سید نظام الدین موسوی که در دور سوم نیز ناظر هئیت رئیسه بود، با 185 رای به عنوان ناظر در این هئیت باقی ماند.

براین اساس محمدباقر قالیباف در پایان از زحمات علی نیکزاد، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، محمدرضا دشتی اردکانی و احمد امیرآبادی فراهانی اعضای سابق هیئت رئیسه مجلس تقدیر و تشکر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha