کد خبر 203533
۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳

مدیرکل محیط زیست قم:

۳۰۰ هزار هکتار از وسعت استان قم قابلیت تولید گرد و غبار دارد

۳۰۰ هزار هکتار از وسعت استان قم قابلیت تولید گرد و غبار دارد

 مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: ۳۰۰ هزار هکتار از وسعت استان قابلیت تولید گرد و غبار را دارد و می‌تواند ۱۳ هزار تُن گرد و غبار را در هوا پخش کند.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ سید رضا موسوی مشکینی بیان داشت: محیط زیست در تخصیص حق‌آبه از همه بخش‌ها بی‌پناه‌تر است، در حالی که اگر حق طبیعت را نپردازیم، زندگی خودمان دچار مشکل می‌شود، نمونه‌ای از این مساله همین پخش شدن گرد و غبار در هوا و مشکلات ناشی از آن است.

وی افزود: استان قم در انتهای حوزه آبریز قرار گرفته و از طرف دیگر مسائلی همچون خشکسالی‌های اخیر، از بین رفتن پوشش گیاهی، برداشت بیش‌از اندازه آب از منابع زیر زمینی و چرای دام، اقلیم گرد و خشک آن را با چالش‌ مواجه کرده‌است، در این شرایط است که طی سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از مناطق بیابانی استان به مناطق مستعد برای تولید گرد و غبار تبدیل شده‌است.

وی ادامه داد: بلند شدن گرد و غبار از مناطق بیابانی قم طی ۶ ماهه ابتدایی سال به موضوعی مهم تبدیل شده‌است که علاوه بر مردم استان، بر زندگی مردم ساکن در مناطق مرکزی ایران تاثیر می‌گذارد، به همین دلیل ما این موضوع را در سطح ملی و در گروه‌های تخصصی کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار مطرح و نظر اعضای کارگروه را برای انجام اقدام جدی در این خصوص جلب کردیم.

مشکینی تاکید کرد: با عزم راسخ و استفاده از همه ظرفیت‌های استانی و ملی، می‌توانیم بسترهای ایجاد کننده تولید گرد و غبار از مناطق بیابانی استان را برطرف و این مشکل را تا حد زیادی برطرف کنیم که در همین رابطه اقدام‌های لازم را با همکاری سایر دستگاه‌های متولی، انجام خواهیم داد.

وی بیان داشت:‌ انسان‌ها بر اساس فطرت، علاقه‌مند به تماشای آسمان پاک و زیبا هستند، بنابراین هرتلاش که برای کاهش آلودگی هوای استان و پاک شدن آن از گرد و غبار انجام شود، علاوه بر ارتقا سطح سلامت مردم به طور حتم نقش موثری نیز در افزایش نشاط همشهریان خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha