کد خبر 203496
۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی:

نخستین بزرگراه فرهنگی در کشور احداث می‌شود

نخستین بزرگراه فرهنگی در کشور احداث می‌شود

 رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: اولین بار بزرگراه فرهنگی به نام «حکمت» در کشور احداث می‌شود که از ابتکارات دولت مردمی سیزدهم است.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ محمود شالویی روز شنبه در نشست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان خراسان جنوبی افزود: اولین‌ بار توسط این انجمن بزرگراه فرهنگی حد فاصل بین سهرورد در زنجان تا همدان به طول ۱۴۶ کیلومتر احداث می‌شود که این بزرگراه یک منطقه ویژه فرهنگی است و تاکنون در کشور منطقه ویژه فرهنگی نداشتیم.

وی گفت: تاکنون ۳۸ بنای یادبود مفاخر در کشور توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی احداث شده که آرامگاه حافظ، فردوس، خیام، ابن سینا و باباطاهر از جمله آنهاست.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ساخت بناهای یادبود و بقعه‌های مفاخر را یکی از وظایف این انجمن ذکر کرد و افزود: اکنون ساخت بنای یادبود مفاخر از جمله بیدل دهلوی، سید حیدر آملی و سید شهاب‌الدین سهروردی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه امسال ساخت ۱۷ بنای یادبود مفاخر ایران در دستور کار است گفت: در این راستا پیشنهادات خراسان جنوبی مورد مطالعه قرار می‌گیرد تا با توجه به قدمت فرهنگی استان از آنها حمایت شود.

شالویی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب برای ۳۰۰ نفر از مفاخر فرهنگی کشور آیین بزرگداشت برگزار و آثار آنان منتشر شده است گفت: بزرگداشت عالمان، اندیشمندان، فرزانگان و فرهیختگان و انتشار آثارشان از دیگر وظایف این انجمن است که طی سال گذشته ۱۰ آیین بزرگداشت برگزار شده است.

وی اظهار داشت: بازنویسی و ساده‌نویسی آثار مفاخر از جمله ابن سینا، مولوی، سید شهاب‌الدین سهروردی، ملاصدرا، میرداماد و شیخ بهایی و شخصیت‌های دیگر در دستور کار انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به اینکه در آستانه صد و یکمین سالگرد تاسیس این انجمن هستیم افزود: براساس اساسنامه تشکیل این انجمن مبنی بر راه‌اندازی شعبه‌های استانی، خراسان جنوبی چهارمین استان کشور است که دفتر انجمن در آن راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: مهمترین ویژگی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی ایران این است که ریاست هیات امنای آن رئیس جمهور بوده و سه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اعضای حقیقی این انجمن هستند.

شالویی با بیان اینکه دولت سیزدهم با جدیت مسائل فرهنگی را دنبال می‌کند افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با ارائه برنامه‌های فرهنگی به رئیس جمهور و دولت تلاش دارد گام‌های بلندی را در این مسیر بردارد.

وی با اشاره به اینکه طی ۲ سال اخیر بزرگداشت حکیم نظامی در کشور برگزار شده است گفت: بزرگداشت مفاخر فرهنگی نباید تحت‌الشعاع سایر برنامه‌های هفته فرهنگی قرار گیرد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تصریح کرد: هر چه ساده‌تر و روان‌تر بتوانیم مفاخر بزرگ کشور را به نسل جوان معرفی کنیم بین این نسل و نسل‌های گذشته ارتباط صمیمانه‌ای برقرار می‌شود و با توجه به گسست نسلی و تلاش دشمن برای جدا کردن نسل جوان از هویت و اصالت گذشته خود، بزرگداشت مفاخر فرهنگی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: اگرچه سال‌های زیادی از زندگی مفاخر گذشته اما هنوز آثار آنها قابل بهره‌برداری است و اگر در دنیای غرب پیشرفت‌هایی حاصل شده به طور قطع ناشی از بهره‌برداری‌هایی بوده که از مفاخر علمی و فرهنگی ایران داشته‌اند و آن را به اسم خود ثبت یا به زبان دیگری ارائه کرده‌اند لذا معرفی این آثار به نسل جوان اهمیت زیادی دارد.

شالویی گفت: دولت سیزدهم برپایی گرامیداشت و بزرگداشت مفاخر را با هدف معرفی آنان در اولویت قرار داده و در تلاش هستیم تا مفاخر شاخص در سطح بین‌المللی معرفی شوند.

وی بیان کرد: شخصیت‌های والایی چون نظامی و سهروردی در میان بخش‌هایی از جامعه ناشناخته هستند و اقتضا می‌کند که همه توان خود را برای معرفی آنان به کار ببریم.

در این نشست با حضور استاندار خراسان جنوبی تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و استانداری امضا شد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی امروز با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز دیدار کرد و کلنگ‌زنی پروژه موزه بزرگ خراسان و شرکت در مراسم یادبود استاد غلامحسین یوسفی (ناقوس) از دیگر برنامه‌های وی در این سفر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha