کد خبر 203488
۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳

دیدار وزیر خارجه طالبان با کاظمی قمی

دیدار وزیر خارجه طالبان با کاظمی قمی

معاون سخنگوی وزارت خارجه دولت طالبان در پیامی از دیدار وزیر امور خارجه طالبان و نماینده ویژه رییس‌جمهور ایران در امور افغانستان خبر داده و به موضوعات مطرح شده در گفت‌وگوهای آن‌ها اشاره کرد.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ به نقل از روزنامه ۸ صبح افغانستان،‌ حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان امروز در صفحه توییترش از دیدار امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان و محمد حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس‌جمهور ایران در امور افغانستان، خبر داد.

این دیدار در وزارت امور خارجه طالبان در کابل انجام شده است.

ضیا احمد گفته که در این دیدار آقای قمی در مورد موضع‌گیری ایران در نشست ویژه سازمان ملل متحد در دوحه قطر که در آغاز ماه‌جاری میلادی برگزار شد به متقی توضیحاتی ارائه کرده است.

به گفته ضیا احمد، از سرگیری تبادل زندانیان افغان، روند اعدام متهمان به‌ویژه شهروندان افغانستان و صدور روادید ایران به افغان‌ها از بحث‌های مطرح‌های شده میان متقی و قمی بوده است‌.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان همچنین تاکید کرده که امیرخان متقی، بر حل اختلاف‌ نظرها میان این گروه و دولت ایران از راه گفت‌وگو تاکید کرده است.

هرچند وزارت خارجه طالبان از مطرح شدن موضوع حقابه ایران از دریای هیرمند در دیدار امیرخان متقی، و محمد حسن کاظمی قمی، خبر داده، اما در مورد جزئیات آن توضیح بیشتری نداده است.

دولت ایران و سفارت این کشور در کابل هنوز در مورد این دیدار چیزی نگفته‌اند.

در بیشتر از ۱۰ روز اخیر سطح تنش‌های لفظی میان مقام‌های دولت ایران و طالبان بر سر حقابه ایران تا سطح اخطار پیش رفته است.

رییس جمهور ایران به طالبان اخطار داد که اگر حقابه این کشور از دریای ایران پرداخت نشود، این گروه حق گلایه را نخواهد داشت.

از سوی دیگر، در پی مطرح شدن بحث کمبود آب دریای هیرمند از سوی طالبان، وزیر امور خارجه ایران خواستار سنجش مقدار آب این دریا از سوی هیئت مشترک فنی شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در تازه‌ترین اظهاراتش گفته است که براساس معاهده حقابه ایران، این کشور حق بازدید و سنجش مقدار آب دریای هیرمند را ندارد و ممکن است آنان به هیئت ایرانی اجازه بازدید از بند آب را ندهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha