کد خبر 203405
۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴

فرانسه: می‌توانیم به آموزش اولیه خلبانان اوکراینی برای استفاده از اف-۱۶ کمک کنیم

فرانسه: می‌توانیم به آموزش اولیه خلبانان اوکراینی برای استفاده از اف-۱۶ کمک کنیم

وزیر امور خارجه فرانسه امروز (جمعه) گفت، پاریس در ناوگان هوایی خود هیچ جنگنده اف-۱۶ ندارد، اما می‌تواند به ارتش اوکراین آموزش‌های اولیه پرواز را به جای این جنگنده‌ها ارائه دهد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای با روزنامه ایتالیایی کوریر دلا سرا گفت: می‌دانیم که اوکراین به دنبال جنگنده‌های اف-۱۶ است که البته فرانسه آنها را ندارد.

وی افزود: آنها به خلبان نیاز دارند. باید بین آموزش پایه و آموزش ویژه با اف-۱۶ تمایز قائل شد. این امکان وجود دارد که ما به آموزش‌های پایه کمک کنیم.

این دیپلمات ارشد فرانسوی بر ارزیابی‌های امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور تاکید کرد که در کمک به اوکراین برای دستیابی به جنگنده‌ها هیچ تابویی وجود ندارد اگرچه ماکرون این مساله را گفته که تامین این جنگنده‌ها برای اوکراین می‌تواند یک گام بسیار بزرگ باشد.

سخنگوی دولت فرانسه در جریان یک نشست خبری در روز چهارشنبه از اظهار نظر در مورد اینکه آیا فرانسه در تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تسلیح اوکراین به اف-۱۶ مشارکت خواهد کرد یا خیر، خودداری کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز شنبه گفته بود، هنوز زمان مناسب برای اوکراین برای داشتن اف-۱۶ نیست. و افزود: واشنگتن و متحدانش تصمیم خواهند گرفت که کدام کشورها و تعداد این هواپیماها را به کی‌یف عرضه کنند.

روز یکشنبه نیز جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته بود، ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی‌اش به وی اطمینان داده که از این جنگنده‌ها علیه خاک روسیه استفاده نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha