کد خبر 203397
۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱

رویترز: آذربایجان و ارمنستان توافقنامه صلح امضا می‌کنند

رویترز: آذربایجان و ارمنستان توافقنامه صلح امضا می‌کنند

منابع خبری از احتمال امضای توافقنامه صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر پرونده قره‌باغ با آغاز ماه ژوئن خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ خبرگزاری رویترز به نقل از لیلی عبد الله یف، سفیر جمهوری آذربایجان در فرانسه، اعلام کرد: امیدواریم در یکم ژوئن در جریان اجلاس جامعه سیاسی اروپا در مولداوی، یک معاهده صلح امضا شود. این یک لحظه تاریخی است که نباید آن را از دست داد.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در حاشیه این اجلاس با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتس صدراعظم آلمان گفت‌وگو خواهند کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز در این باره گفت که امضای معاهده صلح میان ارمنستان و آذربایجان در آینده نزدیک امکان پذیر است.

"متئو میلر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز صبح امروز در توئیتی نوشت: از اظهارات اخیر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان درباره به رسمیت شناختن تمامیت ارضی متقابل ارمنستان و جمهوری آذربایجان و تعهد مستمر به صلح قدردانی می‌کنیم. توافق نهایی در حال دستیابی است و ما مصمم هستیم که به دوستانمان کمک کنیم تا به آن دست یابند.

پاشینیان پنج‌شنبه گفته بود که ارمنستان و جمهوری آذربایجان در به رسمیت شناختن یکپارچگی اراضی یکدیگر توافق کرده‌اند و پیشرفت برای عادی سازی روابط در جریان است.

درگیری چندین دهه‌ای بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ در سپتامبر ۲۰۲۰ شدت گرفت و بدترین تنش از دهه ۹۰ میلادی را نشان داد. خصومت‌ها با یک اعلامیه آتش بس سه جانبه با میانجیگری روسیه که در نوامبر ۲۰۲۰ امضا شد، پایان یافت. باکو و ایروان با استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه موافقت کردند. از آن زمان تا کنون گاه و بیگاه درگیری‌هایی در طول مرز رخ داده است.

در ۱۸ فوریه سال جاری میلادی الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان و پاشینیان مذاکرات صلحی را در مونیخ برگزار کردند.

پس از مذاکرات علی‌اف گفت که مساله اصلی این گفت‌وگوها توافق صلح بین دو کشور بوده که باید بر اساس اصول هنجارهای بین‌المللی باشد و هرگونه شرط و شروط درباره قره باغ غیرقابل قبول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha