کد خبر 203357
۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴

احتمال تمدید نشدن توافقنامه صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه

احتمال تمدید نشدن توافقنامه صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه

با عدم تامین منافع روسیه، مسکو موافق تمدید توافقنامه صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه نیست.

به گزارش گروه بین الملل حیات، گرچه طی روزهای اخیر موافقتنامه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل برای دو ماه دیگر تصویب شد، اما مسکو از این موضوع رضایت نداشته و به نظر می‌رسد با پایان یافتن سررسید این توافق دیگر شاهد تمدید آن نباشیم. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه در حال ارسال پیام‌هایی مبنی بر عدم تمدید توافقنامه صادرات غلات اوکراین است. مسکو بر این باور است منافع این کشور در این توافقنامه تامین نشده است، زیرا روسیه نمی‌تواند محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی خود را به دلیل تحریم‌های اعمال شده غرب صادر کند. 

در ماه مارس و پیش از مذاکرات برای تمدید ۶۰ روزه این توافقنامه نیز روسیه این موضوع را ابراز داشته و تهدید کرده بود حاضر به تمدید توافقنامه نیست. 

مسکو دو درخواست روشن در زمینه تمدید صادرات غلات اوکراین دارد، نخست راه اندازی مجدد یک خط لوله برای انتقال آمونیاک روسیه به بندر پیودنی در دریای سیاه اوکراین برای صادرات به بازارهای جهانی، و دیگری اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به شبکه پرداخت بین المللی (سوئیفت). 

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: اگر بانک کشاورزی ما به سامانه سوئیفت متصل نشود و پیشرفتی در حل سایر مشکلات سیستمی در روند صادرات محصولات کشاورزی روسیه انجام نشود، موافقتنامه صادرات از دریای سیاه نیز باید به دنبال جایگزینی باشد. صادرات زمینی از طریق خاک اروپا یکی از این جایگزین هاست.

توافقنامه فعلی صادرات غلات از دریای سیاه تا ۱۷ ژوئیه تمدید شده است و به نظر می‌رسد با سنگ اندازی‌های کشورهای غربی و تامین نشدن منافع روسیه احتمالا این توافقنامه بار دیگر تمدید نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha