کد خبر 203314
۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲

کارشناس مذهبی در گفتگو با «حیات»:

چرا باید خدا را عبادت کنیم؟

چرا باید خدا را عبادت کنیم؟

حجت الاسلام فیض آبادی گفت: عزت، ذلت، مال، اولاد، شفا، هدایت و... همگی در دست و اختیار خداوند می‌باشد، وقتی دنیا در دست خداوند است معقولانه این است که دستوراتشان را اطاعت کنیم و به حرف غیرخداوند گوش ندهیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ عبادت به معنای اظهار ذلّت، عالی‌‏ترین نوع تذلّل و کرنش در برابر خداوند است. در اهمیّت آن، همین بس که آفرینش هستی و بعثت پیامبران (عالم تکوین و تشریح) برای عبادت است. خداوند در آیه 56 سوره ذاریات می‏‌فرماید: «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون» هدف آفرینش هستی و جن و انس، عبادت خداوند است.»

 کارنامه همه انبیاء و رسالت آنان نیز، دعوت مردم به پرستش خداوند بوده است،همچنین در آیه 36 سوره نحل خداوند فرمودند:«و لقد بعثنا فی کلّ امّه رسولاً أن اعبدوا اللّه و اجتنبوا الطّاغوت» پس هدف از خلقت جهان و بعثت پیامبران، عبادت خدا بوده است.

روشن است که خدای متعال، نیازی به عبادت ما ندارد، در آیه 7 سوره زمر خداوند فرمودند: «فانّ اللّه غنیٌّ عنکم؛ و سود عبادت، به خود پرستندگان بر می‏‌گردد»، همچنانکه درس خواندن شاگردان به نفع خود آنان است و سودی برای معلّم ندارد.

در این باره حجت الاسلام محمدعلی فیض آبادی کارشناس و سخنران مذهبی و استاد قرآن در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ما در پاسخ به این سوال که چرا باید خداوند را عبادت کنیم؛ اظهار کرد: خداوند رحمان است؛ رحمان به این معنی ست که تمام نیازهایمان را پروردگارمان پاسخ می دهد؛ عزت، ذلت، مال، اولاد، شفا، هدایت و... همگی در دست و اختیار خداوند می‌باشد. اگر خداوند بخواهد نعمت هایش را برایمان جاری می کند تنها کافی است که پروردگارمان را اطاعت کنیم وقتی همه چیز در دست خداوند است معقولانه است که فرمانبردار خداوند باشیم.

وی با اشاره به داستان زندگی حضرت یوسف گفت: برادران حضرت یوسف به سه دلیل ایشان را در چاه انداختند؛ یک دلیل کارشان این بود که حضرت یوسف گم و مفقود شود، دومین دلیلشان هم برای توجه پدرشان (حضرت یعقوب نبی) به خودشان بود و سومین دلیل نیز برای رسیدن به اهدافشان این کار را انجام دادند.

حجت الاسلام فیض آبادی ادامه داد: اما حضرت یوسف نیز بنده خداوند بود بعد از اینکه برادرانش ایشان را به چاه انداختند، کاروانی در اطراف همان چاه اتراق کرد، یکی از افراد کاروان برای آب به سمت چاه راهی شد، زمانی که بند را برای برداشتن سطل آب کشید حضرت یوسف را مشاهده کرد و با خوشحالی فریاد زد که غلام پیدا کرده است.

وی ادامه داد: آن ها حضرت یوسف را به بازار برده فروشان بردند و قیمت اندکی حدود ده یا دوازده درهم را برای فروش حضرت یوسف در نظر گرفتند، با وجود قیمت بسیار پایین برای فروش حضرت یوسف هر  قشری حتی از پایین جامعه اعم از بقال، کشاورز، نیز توانایی خرید ایشان را داشتند، اما عزیز مصر حضرت یوسف را خرید. و زمانی که حضرت را به کاخ آورد در خطاب به زلیخا گفت: این فرد کریم است شخصیتش را حفظ کنید؛ همانطور که نتیجه گیری می کنیم برادران حضرت یوسف را به چاه انداختند و حضرت یوسف در اول برده و بعد نیز عزیز مصر شد.

کارشناس مذهبی گفت: حضرت یوسف هم پیدا شد و برادران از نگاه پدرشان افتادند و در آخر نیز به اهدافشان نرسیدند، وقتی دنیا در دست خداوند است معقولانه این است که دستوراتشان را اطاعت کنیم و به حرف غیرخداوند گوش ندهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha