کد خبر 203154
۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

عباسی:

۱۱ هزار ساختمان ناایمن تهران شرایط بحرانی ندارند

۱۱ هزار ساختمان ناایمن تهران شرایط بحرانی ندارند

پرونده ساختمان‌های ناایمن پایتخت، ۲ خرداد در برنامه تهران۲۰ و با حضور رئیس کمیسیون عمرانی و شهرسازی شورای شهر تهران دنبال شد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، پرونده ساختمان‌های ناایمن پایتخت موضوعی بود که ۲ خرداد در برنامه تهران۲۰ و با حضور مهدی عباسی رئیس کمیسیون عمرانی و شهرسازی شورای شهر تهران مطرح شد. 

مجری: یک سال پیش در چنین روزی ساختمان متروپل فروریخت. در بک سالگی این حادثه از جهت اطلاع رسانی ساختمان‌های ناایمن جلوتر هستیم؛ از این لیست به ما بگویید.

عباسی در ابتدا گفت: این ۱۲۹ ساختمانی که در تهران از آن سخن می‌گوییم صرفا از باب تاب آوری ساختمان در برابر حریق ارزیابی شده بود. مالکان به دلیل مسایل فنی و جقوقی و اقتصادی همکاری نمی کردند و ایمن سازی با کندی مواجه شد با پیگیری شهرداری تهران و اقدام موفق و حدی محموعه قضایی کشور و دادستانی اخطارهای لازم به دستگاه‌های دولتی در ابتدا داده شده و با بخشی از اقدامات این ساختمان به ۹۵ ساختمان کاهش پیدا کرده است. 

مجری: تعداد این ساختمان‌ها کاهش پیدا کرده است مه این اتفاق خوبی است؛ اما بعد از آتش سوزی خیابان مولوی گفته شد که ۱۱ هزار ساختمان پرخطر در تهران داریم. آیا شهرداری و شورای شهر برای این ساختمان‌های پرخطر هم برنامه‌ای دارد یا تمام برنامه‌اش را برای این بسیار پرخطرها گذاشته است؟

رئیس کمیسیون عمرانی و سهرسازی شورای شهر تهران گفت: طبق قانونی که در شورا مصوب شده است، تکالیف دوره‌ای به عهده سازمان آتش نشانی برای بررسی، پایش و تذکر و اخطار به این ساختمان‌ها گذاشته شده است. در نتیجه ما وقتی از ۱۱ هزار ساختمان صحبت می‌کنیم مفهومش این نیست که در شرایط بحرانی قرار دارد.
عباسی بیان کرد: ساختمان‌هایی که بحرانی هستند این ۱۲۹ ساختمان است که تعداد آن کاهش پیدا کرده است. اخطارهای سازمان آتش نشانی اعلام خطری به مالکان و دارندگان ساختمان‌ها است. این طبیعی است که در کلانشهر تهران نمی‌شود تا ۱۱ هزار ساختمان را ببندیم. آن هم وقتی در ۱۲۹ ساختمان با مشکلات حقوقی، اقتصادی و اجتماعی مواجه هستیم. 

وی ادامه داد: پس نیازمند فرهنگ سازی در سطح جامعه هستیم تا ایمنی به عنوان رکن اولیه در بین ذی نفعان مطرح بشود.

مجری: ۳۰ دی ۹۵ و ریزش پلاسکو بزرگترین زنگ خطر برای ساختمان‌های ناایمن تهران بود. ۱۰ تیر ۹۹ شاهد آتش سوزی در کلینیک سینااطهر تهران بودیم. ۲۱ آبان ۱۴۰۰ آتش سوزی برج رامیلا اتفاق افتاد که برخی معتقد بودند مواد به کار رفته در ملات و سقف کاذب هااین ساختمان آتش افروز است. 

عباسی در جواب گفت: اگر لوازم ساختمانی استاندار باشد در برابر حریق تاب آوری دارد. به همین دلیل قطعا از مصالح استاندارد در این پروژه‌ها استفاده نشده است. طرح شناسنامه ساختمان که در شورای شهر هم ما آن را دنبال می‌کنیم به هویت ساختمان تبدیل می‌شود. این قانون وجود دارد؛ البته سفت و محکم نیست ولیکن ضوابط اولیه تدوین شده است. برخی از سازندگان ساختمان نسبت به شناسنامه ساختمان اقدام می‌کنند. 

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر شناسنامه ساختمان وجود داشته باشد علاوه بر انتقال سند در پیوستش شناسنامه ساختمان که شامل اطلاعات و جزییات است هم به شهروندان داده می‌شود. منطقه ۱۲ بیشترین پراکندگی ساختمان ناایمن را به دلیل بافت تاریخی و بازار دارد. رتبه دوم هم متعلق به منطقه ۱۸ به دلیل گستردگی و وجود مراکز صنعتی است. 

در ادامه غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور در تماس تلفنی با برنامه «تهران۲۰» اظهار کرد: در خصوص تکلیف دادستانی ما وظیفه مطالبه و پیگیری وظایف دستگاه‌ها را داریم. هماهنگی لازم را بین دستگاه‌ها ایجاد کردیم و نهایتا وزارت کشور دستور العمل ساختمان‌های بلندمرتبه را صادر کرد.

ترکی گفت: سازمان پیشگیری مدیریت بحران تهران و همه استانها پیگیر این مسئله هستند و تیم‌های ارزیاب برای شناسایی این ساختمان‌ها فعال هستند. در تهران ۱۶ هزار ساختمان مشمول ارزیابی هستند که‌۱۸۰۰ ساختمان انجام شده است.
وی بیان کرد: وظیفه سازمان آتش نشانی از حیث مسئولیت خودش اطفای حریق است. به دنبال پیگیری‌های سال گذشته برای هر کدام از این ساختمان‌ها پرونده و اخطار صادر شد. با پیگیری‌های مدیریت شهری و سازمان آتش نشانی آخرین لیستی که شامل ساختمان‌های ناایمن از منظر آتش نشانی است به ۹۳ فقره رسیده است که شامل مراکز اداری و پاساژها هم می‌شود. 

ترکی گفت: دستورهای قضایی درباره یک به یک اینها صادر شده است و مالکان وظیفه همکاری برای رفع نقص و ناایمنی دارند. اگر همکاری صورت نگیرد با اعلام سازمان مدیریت بحران تهران، دستورات قضایی مثل تعطیلی، پلمب و تخریب صادر خواهد شد. طبق دستورالعمل وزارت کشور وظیفه اعلام ساختمان ناایمن بر عهده کارگروه مرکز تحقیقات وزارت راه است.

وی افزود: در حال حاضر وزارت راه به تکلیف قانونی خود آن چنان که شایسته است عمل نکرده است. ما منعی برای انتشار این لیست از حیث دادستانی نداریم اما نظر جانع و نهایی را مرکز تحقیقات وزارت راه باید اعلام کند. این کوتاهی در وزارت راه مشهود است و باید اعلام نظر نهایی صورت بگیرد. البته مطمئن باشید اعلام می‌کنند و موضوع ایمنی ساختمان‌ها با جان مردم در ارتباط است. 

عباسی نیز در مقابل گفت: مجموعه قضایی ماموریت خود را به احسن شکل انجام داده است. الان ما دو جنبه داریم یک جنبه ایمنی از بابت حریق که توسط آتش نشانی اعلام شده است و یک جنبه ایمنی به لحاظ تاب آوری ساختمان به صورت سازه‌ای است.

ترکی گفت: هیج منعی از نظر دادستانی برای انتشار لیست ۱۲۹ ساختمان وجود ندارد. ما در اطلاع رسانی به مردم باید شفاف عمل کنیم. هیچ منعی برای انتشار لیست با توضیحات مربوط نداریم. اطلاع رسانی به عهده مدیریت شهری است و مانعی وجود ندارد فقط باید موارد ناایمنی مشخص بشود.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر تهران در پایان گفت: باید حقوف مالکان رعایت بشود و دلایل ناایمنی ساختمان‌ها همراه با اسم آنها منتشر بشود. ناایمنی اینها در حوزه حریق است. باید اخلاق حرفه‌ای به جامعه مهندسی برگردد تا شاهد ساختمان‌های ناایمن نباشیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha