کد خبر 203067
۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲

دیوارنگاره ۷۰ متری تمدن رضوی در حرم مطهر امام رضا (ع) رونمایی شد

دیوارنگاره ۷۰ متری تمدن رضوی در حرم مطهر امام رضا (ع) رونمایی شد

همزمان با دهه کرامت، دیوارنگاره ۷۰ متری "تمدن رضوی" با محوریت روایت ورود و حضور امام رضا(ع) به ایران و نقش ایشان در اعتلا و گسترش تمدن و اسلام ناب محمدی، در بست شیخ بهایی حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ مدیر مراسم و آیین‌های حرم مطهر رضوی روز سه‌شنبه در آیین رونمایی این دیوارنگاره گفت: ارتفاع این اثر ۶ متر است و در بخش نخست روایتگر ورود کاروان حضرت رضا(ع) و کاروان حضرت معصومه(س)به خاک ایران است که در این اثر، کاروان حضرت رضا(ع) پررنگتر به تصویر کشیده شده است.

حجت الاسلام علی بخشی افزود: پس از روایت تصویری هجرت حضرت رضا(ع)، حماسه ایرانی از شاهنامه و همچنین فرهنگ حماسه و ایثار با تصویرهای مرتبط با شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تصویرگری شده است و در نهایت بیننده با مشاهده تصویر پرچم لشکر فاطمیون بُعد بین‌المللی انقلاب اسلامی را مشاهده می کند.

وی ادامه داد: بعد علمی اثر نیز با تصویرهایی همچون برج رادکان، رصدخانه، نیروگاه هسته ای بوشهر، فناوری ساخت و پرتاب ماهواره، موشک های فوق پیشرفته دفاعی و پالایشگاه معرفی شده است. همچنین شکوه علمی در قالب معرفی مدرسه فیضیه قم، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و کتاب هایی همچون مجمع البیان فی تفسیر القرآن اثر شیخ طبرسی و کتاب وسائل الشیعه اثر شیخ حرعاملی که عالمان آن در حرم مطهر رضوی مدفون هستند به تصویر کشیده شده است.

او اضافه کرد: در این اثر با معرفی مسجد بزرگ گوهرشاد و نقاره خانه حرم مطهر به ساخت ابنیه تاریخی و جلوه های هنرهای مختلف اسلامی نیز پرداخته شده است و در قسمتی از آن نیز برخی از امامزاده ها در ایران و حرم مطهر رضوی و حرم شاهچراغ(ع) به نمایش درآمده است.

مدیرعالی حرم مطهر رضوی هم در این آیین گفت: با توجه به تأکید تولیت آستان قدس رضوی وظیفه داریم در بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی در هر مکانی که شرایط و محیط اجازه دهد، از هنر اسلامی و زبان گویا و زیبای هنر در معرفی و ارائه مکتب به‌ویژه آستان حضرت رضا(ع) استفاده کنیم.

مصطفی فیضی با بیان این که هجرت تمدن‌ساز حضرت رضا(ع) از مدینه به مرو در این دیوارنگاره به زیبایی طراحی شده است و در این ایام مناسبتی در معرض دید زائران و مجاوران قرار گرفته است افزود: وظیفه داریم شرایط مورد نظر را برای فعالیت هنرمندان در مکان های مناسب فراهم کنیم و امیدواریم در مقاطع زمانی مختلف و مناسبت‌های آینده نیز شاهد تکرار چنین آثاری باشیم.

اول ذی‌القعده هر سال همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) روز دختر نام گذاری شده که از این روز تا سالروز میلاد امام رضا(ع) یعنی یازدهم ذی القعده، "دهه کرامت" خوانده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha