کد خبر 203034
۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴

«حیات» گزارش می‌دهد؛

پرسپولیس، سپاهان و نساجی آسیایی شدند، هوادار و تراکتور گزینه های سهمیه چهارم

پرسپولیس، سپاهان و نساجی آسیایی شدند، هوادار و تراکتور گزینه های سهمیه چهارم

تکلیف سه نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا مشخص شد و فقط وضعیت تیم چهارم مجهول است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ کمیته صدور مجوزه حرفه‌ای تیم‌های فوتبال مشغول بررسی مدارک باشگاه‌های لیگ برتری برای تاییدیه آنها و ارسالشان برای AFC است و تیم‌های فوتبال ایران برای حضور در مسابقات آسیایی باید این مجوز را داشته باشند. با توجه به برگزاری جام جهانی در سال گذشته و عدم برگزاری مسابقات آسیایی، AFC تصمیم گرفت دو فصل مسابقات را ادغام کند و با توجه به این موضوع قرار بر این بود قهرمان دو فصل لیگ برتر سهمیه مستقیم و قهرمان دو دوره جام حذفی سهمیه پلی آف را دریافت کرده و 4 نماینده ایران در مسابقات را تشکیق دهند.

با این شرایط استقلال و پرسپولیس باید سهمیه مستقیم لحاظ می‌شدند و نساجی یک سهمیه غیر مستقیم می‌گرفت و سهمیه بعدی هم در جام حذفی امسال یا نایب قهرمان لیگ مشخص می‌شد. استقلال و پرسپولیس و نساجی که در نیمه نهایی جام حذفی حاضر هستند شامل سهمیه این دوره نمی‌شوند و فقط هوادار تهران می‌تواند برای قهرمانی این دوره از جام حذفی سهمیه آسیایی بگیرد.

مهم‌ترین موضوع در این میان مربوط به حذف استقلال از لیگ قهرمانان است که این باشگاه به دلیل بدهی به استراماچونی و عدم تسویه حساب در زمان مقرر نتوانسته مجوز حرفه‌ای بگیرد و این تیم را باید طبق پیش‌بینی‌های از قبل انجام شده از لیگ قهرمانان آسیا حذف‌شده بدانیم و از سوی دیگر طبق اعلام رییس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فقط 6 تیم فولاد، سپاهان،‌ پرسپولیس، گل‌گهر، تراکتور و نساجی مجوز حرفه‌ای دریافت خواهند کرد و حق حضور در لیگ قهرمانان را خواهند داشت. 

در این شرایط با فرض اینکه پرسپولیس تاییدیه لیگ قهرمانان آسیا را گرفته باشد می‌توان گفت با وجود اینکه هنوز قهرمان جام حذفی امسال مشخص نشده، اما سهمیه‌های ایران مشخص است. نساجی مازندران به عنوان قهرمان جام‌حذفی سال گذشته یکی از سهمیه‌های مستقیم ایران در آسیاست و پرسپولیس به عنوان قهرمان و سپاهان به عنوان نایب قهرمان لیگ، دیگر سهمیه‌های مستقیم را تشکیل می‌دهند.

سهمیه چهارم که حضور در پلی‌آف است،‌ با توجه به قهرمان جام‌حذفی امسال مشخص می‌شود. تیم‌های هوادار، استقلال، پرسپولیس و نساجی در نیمه نهایی جام حذفی هستند و یکی از آنها جام را بالای سر می‌برد. از بین سه تیم استقلال، پرسپولیس و نساجی هرکدام قهرمان شوند، در سهمیه‌های آسیایی تفاوتی ندارد. استقلال که از آسیا حذف شده و پرسپولیس و نساجی نیز سهمیه‌شان از حذفی پارسال و لیگ امسال حتمی شده است و تنها هوادار تهران با قهرمانی به آسیا خواهد رفت.

از طرف دیگر بر اساس اعلام کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه هوادار هم نقص مدرک داشته و تایید نشده که در این صورت حتی با قهرمانی در حذفی هم این باشگاه حق حضور در آسیا را نخواهد داشت و تراکتور تبریز به عنوان تیم چهارم لیگ برتر شانس حضور در لیگ قهرمانان را دارد.

در این باره اما مسئولان باشگاه هوادار مدعی‌اند که آنها به خاطر آپلود دیرهنگام چند سند و نور ورزشگاه اعلامی خود رد شده‌اند و با اعتراض به استیناف چون این موارد رفع شده، تایید خواهند شد و مشکلی برای حضور در لیگ قهرمانان در صورت قهرمانی در جام حذفی ندارند. البته که بعید است موضوع به همین سادگی باشد.

اگر اتفاق دیگری در جام حذفی رخ دهد باید سراغ تیم سوم لیگ برویم. در لیگ برتر سال گذشته سپاهان و امسال استقلال سوم جدول شدند که جزو این معادلات محسوب نمی‌شوند و گل گهر تیم چهارم فصل گذشته و تراکتور تیم چهارم لیگ امسال هستند و احتمالا یکی از این دو تیم می‌توانند سهمیه پلی آف لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند و باید دید تصمیم فدراسیون فوتبال در این خصوص چیست.

اگر هم بنا بر رفتن سراغ نایب قهرمان جام حذفی باشد، آلومینیوم اراک فینالیست سال قبل بود و تکلیف جام حذفی امسال مشخص نشده است. به هر جهت برای روشن شدن معادله چهارم سهمیه های ایران باید منتظر پایان جام حذفی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha