کد خبر 203029
۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴

گلایه معدنی پور از انتخاب معتمدین محلات بدون اطلاع کمیسیون فرهنگی و اجتماعی

گلایه معدنی پور از انتخاب معتمدین محلات بدون اطلاع کمیسیون فرهنگی و اجتماعی

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از انتخاب معتمدین محلات بدون اطلاع کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این شورا گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «حیات»، نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری صـد و چهـل و نهمین جلسه این شورا ضمن تبریک ایام دهه کرامت و سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و روز ملی دختران بیان نمود: در سال ۱۳۸۴ با پیشنهاد فرهنگسرای دختران و اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، سالروز میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها به نام روز ملی دختران در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و در تقویم های رسمی کشور ثبت شد.
وی ادامه داد: از اهداف مهم این نامگذاری معرفی شخصیت والای حضرت معصومه سلام الله علیها و زندگی نامه ایشان به جامعه به ویژه دختران به عنوان الگوی متعالی دختر مسلمان بود. همچنین داشتن نگاه ویژه به نیازهای دختران و ضرورت داشتن برنامه‌ریزی برای رشد و ارتقاء توانمندی دختران از دیگر اهداف این نامگذاری بود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر این رویداد را نقطه عطف تاریخ معاصر کشورمان دانست.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بیان داشت: طی بازدیدها و جلساتی که از مناطق داشتم دغدغه هایی در حوزه فرهنگی و اجتماعی احصاء شد که ضرورت دارد شهرداری نسبت به رفع آنها اقدام نماید.

وی ادامه داد: نحوه واگذاری املاک حوزه فرهنگی و اجتماعی که طبق آیین نامه معاملات شهرداری تهران باید به مزایده گذاشته شوند یکی از این دغدغه ها است. از آنجا که ماهیت مزایده یعنی قیمت بالا، بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی با قیمت گذاری های کارشناسی امکان واگذاری به بهره بردار را پیدا نمی کنند که این خود باعث غیرفعال شدن مجموعه ها و یا پایین آمدن کیفیت خدمات یا تغییر کاربری واحدها شده است. این در حالی است که شهرداری تهران با استناد به بند ج ماده ششم مصوبه واگذاری املاک به افراد حقیقی و حقوقی می تواند با تهیه دستورالعمل های واگذاری برای مراکز فرهنگی و اجتماعی باعث رفع مشکل و موانع شود.

معدنی پور تاکید کرد: نحوه بهره برداری و مدیریت مجموعه های ورزشی مناطق نیز جزو دغدغه‌های مناطق است که در کمیته ورزش و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به این موضوع بصورت مبسوط پرداخته شده و طرح آن آماده ارائه در صحن شورا است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: مشکل ساختار حوزه فرهنگی و اجتماعی در مناطق یکی دیگر از دغدغه ها به حساب می آید. ساختار فعلی معاونت های فرهنگی و اجتماعی در مناطق مربوط به زمانی بوده که مأموریت های این حوزه به گستردگی و تنوع شرایط امروز نبوده است. بسیاری از ادارات و زیرمجموعه های معاونت فرهنگی و اجتماعی مناطق دارای یک پست ۴-۱۴ هستند و باقی کارشناس می باشند. این موضوع در اداراتی مثل فرهنگی، آموزش های شهروندی، امور بانوان، آسیب های اجتماعی دیده می شود.

وی ادامه داد: عدم وجود مسیر ارتقاء شغلی برای پرسنل حوزه فرهنگی و اجتماعی بی انگیزگی ایجاد کرده است در حالی که همه ادارات حوزه فرهنگی و اجتماعی منطقه نیاز به پست هایی مثل سه سیزده، دو دوازده و کارشناس متخصص هستند. ادارات دیگر که اصلا همان پست چهار چهارده را هم ندارند، مثل ادارات ورزش، مطالعات، گردشگری و راهبری مدیریت محله در حالیکه این حوزه ها ماموریت های بسیار گسترده ای دارند.

معدنی پور اظهار داشت: ارسال دیرهنگام دستورالعمل‌های اجرایی و عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای اجرای آنها از طرف واحدهای ستادی و همچنین عدم توجه به تفاوت های بافت فرهنگی و اجتماعی مناطق در دستورالعمل های ابلاغی زمینه ساز کاهش کیفیت برنامه ها شده است. این موضوع نشان دهنده این است که برنامه ریزی میان مدت و بلندمدت برای برنامه ها وجود ندارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران عدم وجود اعتبارات برنامه ای برای حوزه‌هایی مثل مطالعات، گردشگری و شهر دوستدار کودک در مناطق را از دیگر مشکلات مناطق دانست و گفت: حوزه های ستادی متناظر نسبت به تخصیص اعتبارات مورد نظر مناطق در این حوزه اقدامات لازم را داشته باشند. 
وی ادامه داد: عدم توجه لازم به مناطق به عنوان بازوهای اجرایی طرح ها و برنامه ها توسط واحدهای ستادی از دیگر دغدغه های اصلی است. همین امر باعث شده واحدهای ستادی از وظایف اصلی خودشان در سیاستگذاری اجرایی، برنامه‌ریزی و نظارت دورمانده و خود به صورت متمرکز به اجرای برنامه ها بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha