کد خبر 202964
۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷

در نشست تخصصی «بررسی سینمای سرزمین‌های اسلامی» مطرح شد؛

دولتهای اسلامی حمایتی از هنر سینما نمی‌کنند/ ایران بار کشورهای جهان اسلام را به دوش می کشد

دولتهای اسلامی حمایتی از هنر سینما نمی‌کنند/ ایران بار کشورهای جهان اسلام را به دوش می کشد

محمد ابوالجدایل فیلمساز و فعال سوریه ای گفت: موضوع سینما در جهان اسلام آنطور که باید نتوانسته ظهور و بروز یابد و یکی از مهم ترین دلایل این مسئله این است که دولتهای اسلامی حمایتی از این هنر نمی‌کنند.

به گزارش سید امیرحسین امامی: نشست تخصصی بررسی سینمای سرزمین‌های اسلامی با سخنرانی محمد ابو الجدایل و نقش صهیونیست در سینمای جهان با سخنرانی جان جیمز یوبل فعال آمریکایی با حضور تعدادی از هنرمندان داخلی و خارجی امروز در مجتمع مهر کوهسنگی مشهد الرضا (ع) برگزار شد. 

محمد ابو الجدایل فیلمساز و فعال سوریه ای در ابتدای این نشست گفت: موضوع سینما در جهان اسلام آنطور که باید نتوانسته ظهور یابد و این دلایل متفاوتی دارد. 

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین دلایل در این نکته است که دولتهای اسلامی حمایتی از این هنر نمی‌کنند. دلیل دیگر این است شاید گرایشات اسلامی یکی از این موانع باشد که سینمای اسلامی ظهور و بروز قابل انتظاری ندارد.

ابوالجدایل افزود: برخلاف تمام موانع، ما فیلمهای شاخصی در تاریخ جهان اسلام داشتیم که بیشتر به سینمای تاریخی جهان اسلام برمیگردد؛ مانند فیلم محمد رسول الله (ص)، فیلم سفر به مکه، فجر اسلام و ... که همگی بیشتر به شرایط قبل از ظهور اسلام پرداخته اند. 

وی بیان کرد: یکی دیگر از موانع این است که مفهومی جدی و یا اجماعی روی موضوع مشترکی که سینمای بارزی از اسلام معرفی کند، وجود ندارد. 

ایران بار کشورهای جهان اسلام را در زمینه ساخت فیلمهای ارزشی به دوش می کشد

حمید العامری رییس جمعیت سینمایی عمان در این رابطه افزود : همزمان با ظهور سینما در غرب، سینمای کشور اسلامی سیر نزولی را طی می‌کرد. یکی دیگر از عوامل موثر در عدم بروز شایسته سینمای جهان اسلام، تفرقه ای بود که میان کشورهای اسلامی قرار گرفت تا نتوان سینمای اسلامی را به جهان معرفی کنند. 

العامری اشاره کرد: دلیل دیگر این بود که کل جهان اسلام تحت تاثیر تمدن و تئوری های جهان غرب بود؛ برخلاف این وضعیتی که جهان اسلام به آن دچار شده است، ایران بار کشورهای جهان اسلام را به دوش می کشد و در حال ساخت فیلمهای ارزشی است. 

رییس جمعیت سینمایی عمان ادامه داد: بهتر است کشورهای اسلامی روی این موضوع سرمایه گذاری کنند و پیشنهاد می‌کنم گرایش و توجهی به چالشهایی که با آن روبرو هستیم داشته باشند و صرفا به سراغ فیلم‌هایی که جنبه تاریخی دارند با توجه به صحبتهای ابو الجدایل نرویم.

محورهای مشترک زیادی بین کشورهای اسلامی وجود دارد

ابوالجدایل ادامه داد: گرچه ما از موانعی که به آن اشاره شد عبور کردیم؛ اما محورهای مشترک زیادی بین کشورهای اسلامی وجود دارد. با این حال علی رغم تمام این بحثها ما این مشکلات را داریم در حالی که ثروت و منابع زیادی جهان اسلام دارد؛ اما هنوز آثاری که باید و مورد انتظار است را نمی بینم 

این فعال رسانه ای سوریه ای اظهار کرد: ما جشنواره های زیادی نداریم که در آن به این قضایای اسلامی بپردازیم و عدم توجه به این موضوعات در کشورهای اسلامی جز در کشور جمهوری اسلامی ایران کشوری، وجود دارد.

جشنواره ایثار توانست نقش خوبی در گردهمایی سینماگران کشورهای اسلامی ایفا کند

وی بیان کرد: کشور ایران توجه درست به قضایای اسلامی را در دستور کار خود قرار داده است و نمود آن را در جشنواره هایی مانند جشنواره وحدت، مقاومت و ایثار می بینیم کمااینکه این جشنواره ایثار توانست نقش خوبی را گردهمایی سینماگران کشورهای اسلامی ایفا کند. 

خانم قصون الماضی یکی دیگر از فیلمسازان سوریه ای در ادامه بیان کرد: جشنواره ایثار فرصتی بود برای اینکه سینماگران محور مقاومت را کنار یکدیگر جمع کند. زمانی که از هنر اسلامی صحبت میکنیم مقصود این نیست که سینما را به گرایشات اسلامی خاص محدود کنیم بلکه این موضوع می تواند به صورت غیر مستقیم طرح شود. ما می‌توانیم ارزشهای جوامع و سبک زندگی اسلامی را معرفی کنیم؛ سینمایی که بتواند از حق دفاع کند و کرامت انسانی را منعکس کند.

به سینما در جهان اسلام خوب پرداخت نشده است/ایران بار کشورهای جهان اسلام را به دوش می کشد

کشورهای اسلامی نتوانستند از جنبه هنر و سینما اسلام را به جهان معرفی کنند

الماضی در ادامه خاطرنشان کرد: بنظر من کشورهای اسلامی شاید نتوانستند از این جنبه اسلام را به جهان معرفی کنند و از این زاویه با تولیدات بسیار موثری روبرو نبودیم. ما به نوع نگاهی که واقعیت‌های محض ما را به دنیا منعکس کند، احتیاج مبرمی داریم. 

وی گفت: سینما برای انتقال یک پیام بزرگ انسانی به جهان است و در جهان امروز به اندازه شعر در زمان جاهلیت موثر است در حقیقت ما باید از این حربه استفاده کنیم. حمایت از جنبه هنر به تبلیغ اسلام کمک میکند و ما به عنوان هنرمندان جهان اسلامی میتوانیم از این ظرفیت سینما برای تبلیغ اسلام استفاده کنیم. 

این فیلمساز سوریه‌ای اشاره کرد: با این نگاه می توانیم از کارگردانان بزرگ جهان اسلام برای رساندن این پیام به جهان کمک بگیریم و اگر ما در این مسیر حرکت کنیم، قطعا مورد رضایت خداوند است و برای اثبات حقانیتی که مدنظر ماست موثر است.

 حاج قاسم تنها یک قهرمان جنگجو نبود بلکه کسی بود که به هنر علاقه داشت

 محمد ابوالجدایل نیز در ادامه با اشاره به راه حلی که حاج قاسم سلیمانی برای حل این مشکل در سینمای جهان اسلام داده بود، اظهار کرد: شاید یکی از این راه حلها پیشنهاد حاج قاسم و تاثیر این شخصیت جهانی بر منطقه است که گفته بود باید کارگردانانی مانند حاتمی کیا و مجید مجیدی را جمع کرده و اتحادیه کشورهای اسلامی را تشکیل دهیم، باید بگویم حاج قاسم تنها یک قهرمان جنگجو نبود بلکه کسی بود که به هنر علاقه داشت. 

ابوالجدایل گفت: این پیشنهاد ارزشمند حاج قاسم به علت کوتاهی برخی کشورهای اسلامی تحت تأثیر گرایشات به برخی کشورهای غربی به نتیجه نرسید. میتوانم بگویم یکی از بارزترین فیلمهایی که من تحت تاثیر آن بودم فیلم حضرت یوسف(ع) بود. 

وی تاکید کرد: ما راهی نداریم جز اینکه به سمت کارهای مشترک برویم؛ چراکه چالشها و آسیب‌های مشترکی داریم و قضیه بزرگی مانند فلسطین و اسراییل پیش روی ماست. ما باید با کشورهای اسلامی اتحادی برای سینماگران دولتهای اسلامی ایجاد کرده و به این سمت و سو قدم برداریم.

این فیلمساز سوری در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره ایثار که اولین سال برگزاری آن است، قدم بزرگی در این مسیر می باشد و امیدواریم برگزار کنندگان آن، پیشنهادی که مطرح کردم را در دستور کار قرار دهند. 

در ادامه این نشست تخصصی، جان جیمز یوبل در ادامه با اشاره به مهم ترین تحولات اخیر آمریکا گفت: این تحولات بسیار مهم هستند و سپتامبر سال گذشته نقطه مهمی برای این تحولات بود. 

این همان زمانی بود که یکی از موزیکدانان معروف آمریکایی موضوعی را مطرح کرد و نقطه آغاز فعالیت کانیه وست زمانی بود که او در یک فشن شو بیان کرد که «جان سفید پوستان» اهمیت دارد ، آنجا بود که یهودیان شروع به اعمال فشار بر او کردند و در ادامه شکل این فشارها به سمت تهدید جان او رفت. چراکه او مردم زیادی را تحت تاثیر افکار خود قرار داده بود. 

وی افزود: در اوایل ماه نوامبر یک بازیکن بسکتبال در توییتر فیلمی را ترویج میکرد با این عنوان که «آمریکایی سیاه پوست از خواب بیدار شوید» در بخشی از این فیلم به نقش بسیار عظیم یهود در تجارت برده داری دنیا اشاره داشت. مردم زیادی تبلیغات او را دیده بودند. بسیاری از یهودیها در پستهای مختلف در آمریکا به آقای رینک حمله کردند و عمدتا به این خاطر که یهودیان میخواستند این دروغ را بگویند که نقشی در برده داری سفیدپوستان ایفا نکردند. 

وی اظهار کرد: گروهی به نام سیاه پوستان اسرائیلی به کمک اروی رفته و به تظاهرات پرداختند. پیام این بود که راجع به قدرت یهود حق با کانیه است. اگر مبنا را گروه یهودی ضد افترا قرار دهیم، باید بگوییم میزان مقاومت در برابر قدرت یهود دوبرابر شده است.

مقاومت در آمریکا نسبت به قدرت یهود بالا رفته است

این فعال آمریکایی اظهار داشت: کانیه وست انسان تأثیرگذاری است و فالوورهای او تحت تأثیر فیلمها و اظهارات او قرار میگیرند. تقریبا ۷هفته پیش میانگین مقاومت نسبت به قدرت یهود بالا رفته است و در آینده افزایش خواهد یافت. 

جان یوبل گفت: به این علت که یهودیان کانیه وست را تعقیب میکنند، در نظر دارند او را از نظر اقتصادی نابود کنند؛ بنابراین طی ۷ماه ۷۵درصد از ارزش دارایی او از میان رفت.کسانی که پشت قضیه ۱۱سپتامبر یهودیان بودند و اف بی ای نیز به آنان کمک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha