کد خبر 202884
۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴

«حیات» بررسی کرد؛

احمدیان؛ دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی را بهتر بشناسیم

احمدیان؛ دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی را بهتر بشناسیم

علی شمخانی پس از ۱۰ سال از سمت خود کناره گیری کرد و رئیس جمهور طی حکمی سردار علی‌اکبر احمدیان را به عنوان دبیر شورایعالی امنیت ملی منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ علی اکبر احمدیان؛ دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی متولد  سال ۱۳۴۰ در شهر بابک استان کرمان و از همرزمان حاج قاسم سلیمانی در لشکر ۴۱ ثارالله است. وی دانشجو دندانپزشکی بود که در سال ۵۹ تحصیل در دانشگاه تهران را به صورت موقت رها کرد و به جبهه های جنگ رفت. احمدیان علاوه بر دارا بودن مدرک دکتری دندان پزشکی،  فارغ‌التحصیل دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی است.

علی اکبر احمدیان ۶۲ ساله از فرماندهان با سابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در سالهای آغازین جنگ تحمیلی، با شروع عملیات فتح‌المبین در سال ۱۳۶۱ با توجه به سوابق موفق در سازماندهی سپاه استان هرمزگان، با ابلاغ فرمانده کل سپاه، مسئولیت سازماندهی و هماهنگی و تعیین فرماندهان و شورای فرماندهی منطقه ۶ سپاه، شامل استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان را به عهده گرفت و پس از آن ریاست ستاد این منطقه را عهده‌دار شد.

پس از آن نیز در سال ۱۳۶۴ با صدور حکم تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه سپاه، به ریاست ستاد نیروی دریایی سپاه منصوب شد. احمدیان با توجه به نقش برجسته‌ای که در شکل‌گیری، تکامل و تجهیز نیروی دریایی سپاه داشت، برای ایجاد تحول اساسی در ساختار و سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۷۹ از سوی فرمانده معظم کل قوا به عنوان رئیس ستاد مشترک سپاه منصوب شد. علاوه بر نقش آفرینی در ایجاد یک نیروی دریایی نوین و بدیع در سپاه، از وی به عنوان  یکی از اولین نظریه پردازان ایده دفاع نامتقارن نام برده می شود. در دوران حضور احمدیان به عنوان جانشین و فرماندهی در نیروی دریایی سپاه ایده‌ دفاع نامتقارن در نیروی دریایی کاملا عملیاتی شد. حضور مستمر ۱۵ ساله در نیروی دریایی سپاه سبب شده که وی به عنوان یک چهره صاحب‌نظر در حوزه شناوری و موشکی نیز شناخته شود.

وی همچنین با حفظ سمت ریاست ستاد مشترک سپاه، به مدت قریب به ۲ سال مسئولیت فرماندهی دانشگاه امام حسین علیه السلام را عهده دار شد.

 احمدیان سال ۷۹ نیروی دریایی سپاه را به مقصد ریاست ستاد مشترک سپاه ترک کرد. وی در مدت هفت ساله حضور در جایگاه ریاست ستاد مشترک سپاه، تحول عظیمی در ساختار اداری و توانایی سازمانی سپاه پاسداران در ابعاد مختلف به وجود آورد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۸۶ طی حکمی سردار دریادار پاسدار دکتر علی اکبر احمدیان را به سمت ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

 وی از سال ۱۳۸۶ به مدت ۱۶ سال در این سمت بود و به عنوان یکی از مشرف ترین چهره های کشور در مسایل امنیت ملی شناخته شد. آنچه درباره سوابق غیرنظامی سردار علی اکبر احمدیان کمتر گفته شده، شناخت راهبردی وی از مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور است.

دکتر احمدیان همچنین یکی از ۵ عضو جدیدی بود که رهبر معظم انقلاب  ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام، اضافه کردند.

 خلاصه سوابق دریادار پاسدار علی اکبر احمدیان:

  • رییس مرکز راهبردی سپاه پاسداران
  • عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • رییس ستاد نیروی دریایی سپاه از سال ۱۳۶۴ تا انتهای جنگ
  • جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶
  • فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹
  • رییس ستاد مشترک سپاه پاسداران از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶
  • رییس مرکز راهبردی سپاه پاسداران از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha