کد خبر 202850
۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸

یادداشت/ مسعود سلیمانی

بیگ دیتا، فاکتور اصلی در بانکداری مدرن آینده

بیگ دیتا، فاکتور اصلی در بانکداری مدرن آینده

امروزه با توسعه فعالیت‌های اقتصادی همسو با تعریف و شکل‌گیری جامعه مدرن، فعالیت‌های سنتی در نظام بانکی و پولی نمی‌تواند به عنوان وظایف نهادی تاثیرگذار در اقتصاد جامعه به نام بانک ، کفایت لازم را داشته باشد. در این میان، شناسایی و تعریف نهادهای کارآفرین در نظام اقتصادی، حمایت از بنگاه‌های مالی سودده و تعریف جدید از اقتصاد و چرخش مالی به عنوان کارکرد بانک و بانکداری شناخته می‌شود. مدیریت، تجهیز و تخصیص منابع در بازارهای مالی و بانکی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و سازماندهی و اجرای فعالیت‌های عملیات بانکی از جمله وظایفی است که امروزه به عنوان کارکرد بانکداری در دنیای مدرن مطرح می‌شود.

«بیگ دیتا»، یا کلان داده به حجم زیادی از اطلاعات گفته می‌شود که سریع و پیچیده هستند. تنوع این داده‌ها بسیار زیاد است و می‌توانید آنها را از منابع مختلف جمع‌آوری کنید. «بیگ دیتا» در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، پزشکی، تبلیغات، محتوای ویدیویی، دیجیتال مارکتینگ و… کاربردهای زیادی دارد.

امروزه با توسعه فعالیت‌های اقتصادی همسو با تعریف و شکل‌گیری جامعه مدرن، فعالیت‌های سنتی در نظام بانکی و پولی نمی‌تواند به عنوان وظایف نهادی تاثیرگذار در اقتصاد جامعه به نام بانک ، کفایت لازم را داشته باشد. در این میان، شناسایی و تعریف نهادهای کارآفرین در نظام اقتصادی، حمایت از بنگاه‌های مالی سود ده و تعریف جدید از اقتصاد و چرخش مالی به عنوان کارکرد بانک و بانکداری شناخته می‌شود. مدیریت، تجهیز و تخصیص منابع در بازارهای مالی و بانکی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و سازماندهی و اجرای فعالیت‌های عملیات بانکی از جمله وظایفی است که امروزه به عنوان کارکرد بانکداری در دنیای مدرن مطرح می‌شود.

تاریخ بانکداری، اولین نمونه بانک‌ها را به فروشندگانی نسبت می‌دهند که به کشاورزان و تاجرانی که بین شهرها کالا و اجناس را ردوبدل می‌کردند، دانه‌های زراعتی می‌دادند. این نوع بانکداری به حدود دو هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد و در آشور و سومریان جریان داشته است. بعدها در یونان باستان و در طول امپراتوری روم، وام‌دهندگان در معابد می‌نشستند و سپرده‌های افراد را قبول می‌کردند و کار تبدیل پول را انجام می‌دادند. برخی ریشه بانکداری به معنای امروزی این کلمه را در  دوره رنسانس ایتالیا و در شهرهای ثروتمند آن در شمال مانند فلورانس، ونیس و ژنووا می دانند که خانواده‌های باردی و پروزی بانکداری را در فلورانس با توزیع شعبات در بسیاری از بخش‌های دیگر اروپا گسترش دادند.

پیشینه بانکداری در ایران به زمانی باز می گردد که حاج محمدحسن امین دارالضرب، صراف بنام ایران، نامه‌ای مشروح برای ناصر الدین شاه فرستاد و او را از نقش ارزنده بانک ایرانی در اعتلای اقتصاد ملی آگاه ساخت. امین دارالضرب پیشنهاد کرد که این بانک با سرمایه مشترک دولت و ملت ایران تأسیس شود، اما ناصرالدین شاه اهمیتی به طرح نداد و نتیجه‌ای گرفته نشد.

بنا بر نظر بسیاری از مورخین بانکی، اولین بانکی که در ایران تاسیس شد بانک جدید شرق درسال۱۲۶۶شمسی بود. بانک شاهی بعد از آن بوجود آمد و بعد از آن بانک استقراضی ایران در شمال ایران روی کار آمد . سپس بانک سپه در سال۱۳۰۴ تاسیس شد وبعد آن در سال 1307 شمسی اولین بانک تجاری ایران با نام بانک ملی ایران تاسیس گردید که نقطه عطفی در صنعت بانکداری ایران بود . به هر ترتیب ، از سال ۱۹۵۹ میلادی صنعت بانکداری شاهد استفاده گسترده تر از فناوری است و در دهه ۱۹۶۰ بود که اولین دستگاه خودپرداز توسعه پیدا کرد و در حوزه بانکداری مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۷۰ اولین سیستم پرداخت توسعه پیدا کرد که به ایجاد سیستم پرداخت الکترونیکی هم برای انجام پرداخت‌ها منجر شد. در سال ۱۹۷۳ شبکه پرداخت بین‌المللی سوئیفت راه‌اندازی شد و تحول عظیمی را در حوزه بانکداری بین الملل اتیجاد نمود ، اینها به نوبه خود سهمی در مدرن شدن سیستم بانکداری داشتند. بی تردید ، زمانه در حال تغییر است و دنیای دیجیتال این روزها اثرات گسترده‌ای روی مجموعه‌ای از رفتارهای مشتریان بانک ها دارد .. بانکداری الکترونیک، بانکداری دیجیتال و به‌طور کلی بانکداری مدرن، تلاشی است که موسسات مالی و بانک‌ها برای راحتی و رفاه حال مشتریان انجام می‌دهند تعریف آینده پژوهان ار بانکداری مدرن این است که بانکداری مدرن ، بانکداری مبتنی بر داده است. یعنی دورانی که بانکداری مبتنی بر دارایی بود و افراد با ارائه یک سند ملکی، یا پول نقد یا ماشین‌آلاتی که قابل ارزش بودند، می‌توانستند از بانک‌ها سرویس دریافت کنند، به سمت دریافت و پردازش داده رفته است. امروزه بانک‌ها شباهت چندانی به بانک‌های گذشته و نسل‌های قبل ندارند؛ از فناوری‌های هوشمند گرفته تا بانکداری موبایلی و آنلاین، همه اینها توانسته‌اند نحوه تعامل مصرف‌کنندگان با موسسات مالی را تغییر دهند. حرکت رو به جلوی فناوری باعث ایجاد نوآوری‌های جالب و هیجان‌انگیزی شده است.

فناوری  بلاکچین در صدد است تا خدمات بانکی را از اساس دچار تغییر و تحول کند. این فناوری، مدیریت مالی را ‌غیرمتمرکز کرده و حاکمیت مرکزی در حوزه مدیریت مالی را به یک مدیریت شبکه ای گسترده از طریق رایانه تبدیل می کند. تبادلات مالی به بسته های کدگذاری شده که به آن ها گفته می شود تبدیل شده و این بسته ها به زنجیره کدهای رایانه ای اضافه شده و برای مقابله با حملات سایبری پیشرفته، دوباره کدگذاری می شوند.بیت کوین اولین کاربرد از این فناوری بود که از بلاکچین برای ذخیره اطلاعات دارایی کاربران بهره برد. اگر بلاک چین یک سیستم عامل باشد، بیت کوین نرم افزاری روی این سیستم عامل است. در هر بلاک هر اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود؛ از سوابق یک فرد تا نمایش اطلاعات حساب برای دارایی‌ها.  براساس گزارش SAS و مرکز تحقیقات اقتصادی و کسب‌وکار، ارزش کلان داده می‌تواند برای اقتصاد انگلیس تا سال 2020 به میزان 322 میلیارد پوند برسد که بیشتر از بسیاری از صنایع بزرگ انگلیس است. استفاده هوشمندانه از داده‌ها نه‌تنها تجربه مشتری، بلکه روندهای داخلی و عملیات‌های بانک ها را نیزبهبود می‌بخشد. بیگ دیتا یا کلان داده ، به‌واسطه نیاز منتج از افزایش حجم و پیچیدگی مجموعه داده‌ها به وجود آمده است. جمع‌آوری مقادیر انبوه داده از مبادی فراوان و منابع مختلف، موجب قدرتمند شدن کلان داده در یاری رساندن به کسب‌وکارها، برای تصمیم سازی بر مبنای بینش دقیق‌تر و رفتار سریع‌تر و بهتر از سایر ابزارها و فناوری های متداول و سنتی و هوشمندی کسب‌وکارها شده است. پلتفرم‌های موفق کلان داده، انواع داده‌ها ازجمله تراکنش‌ها، سندهای داخلی و حتی نظرات مشتریان بانک  را تجزیه و تحلیل می‌کنند. بنا به نظر  پالرمو ، معاون اجرایی در شرکت مشاوره آی‌تی ، برای تشخیص سریع و بررسی ریسک، باید ظرفیت های غنی مدل‌سازی فرآیند وجود داشته باشد که بتوان از آنها برای تشخیص الگوهای مبتنی بر پیشگیرانه و برنامه‌ریزی نظارتی نیز استفاده کرد. اکنون در دنیای پیرامونی ما نظام‌های بانکی از ثبات و اعتبار بیشتری نسبت به گذشته برخوردارند و بانکداری خصوصی با رعایت  مقررات کفایت سرمایه، تضمین لازم برای فعالیت‌های اقتصادی سودآور بانکی در اقتصاد شکوفا را ارائه می‌دهد، به پدیده‌ای مقبول و ممدوح در سطح جهانی تبدیل شده است . در این میان، با نگاهی به آینده، میل به استفاده و تحلیل‌های بیشتر از داده‌ها برای پشتیبانی و پیش بردن کسب‌وکار های مالی و بانکی رو به افزایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha