کد خبر 202839
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳

شروع انتخابات یونان؛ پیشتازی حزب حاکم در نظرسنجی‌ها

شروع انتخابات یونان؛ پیشتازی حزب حاکم در نظرسنجی‌ها

انتخابات سراسری در یونان در حالی شروع شده که نظرسنجی‌ها از برتری حزب حاکم «دموکراسی نوین» حکایت دارد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ نظرسنجی نشان می‌دهد که حزب «دموکراسی نوین» به رهبری «کریاکس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان با اختلاف زیادی پیشتاز رقابت است و پس از آن حزب «سیریزا» به رهبری «آلکسیس سیپراس» قرار دارد.

رای گیری روز یکشنبه تحت نظام تناسبی برگزار شد که کسب پیروزی مطلق را برای هر مدعی دشوار و زمینه را برای دور دوم رای گیری فراهم می‌کند. تامین هزینه‌های زندگی بزرگترین مشکل رای دهندگان برای انتخاب ۳۰۰ نماینده پارلمان یونان است. میتسوتاکیس پس از شرکت در انتخابات وعده داد که  یونان را به کشوری قدرتمندتر تبدیل می‌کند.

روزنامه «کاثیمرینی» نیز به نقل از وزارت کشور یونان گزارش داد که میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی یونان تا ساعت ۱۶:۳۰ به وقت محلی به ۴۸.۷۶ درصد رسیده است.

این داده‌ها از نمایندگان قضایی در ۱۷۵۴۸ شعبه از مجموع ۲۱۴۶۷ شعبه اخذ شده که ۸۲ درصد کل رای گیری را تشکیل می‌دهد، به دست آمده است. به گفته دبیر کل وزارت کشور یونان، این احتمال وجود دارد که میزان مشارکت کنونی از انتخابات ۲۰۱۹ پیشی بگیرد.

انتخابات ترکیه نیز در حالی به دور دوم  کشیده شد که کمیسیون عالی انتخابات ترکیه نتایج رسمی دور اول را اعلام کرده و از آغاز رای‌گیری‌های دور دوم در خارج از این کشور خبر داد.«رجب طیب اردوغان»، کاندید ائتلاف «مردم»، و رئیس‌جمهور کنونی ترکیه، ۴۹.۵۲ درصد، «کمال قلیچداراوغلو» کاندید ائتلاف «ملت»، ۴۴.۸۸ درصد و سنان اوغان نامزد ائتلاف «آتا» هم، ۵.۱۷ آرا را در دور اول انتخابات از آن خود کرده‌اند.

بر اساس اعلام کمیسیون عالی انتخابات ترکیه، میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به ۸۷.۰۴ درصد بوده است؛ آرای باطله دور اول هم یک میلیون و ۳۷ هزار و ۱۰۴ رای بوده‌اند. پنجشنبه گذشته شهروندان ترکیه‌ای مقیم خارج از این کشور هم به پای صندوق‌های رای رفتند تا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را در نمایندگی‌ها و مراکز دیپلماتیک کشورشان آغاز کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha