کد خبر 202824
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱

بایدن: بزودی شاهد تعییر روابط با چین خواهید بود

بایدن: بزودی شاهد تعییر روابط با چین خواهید بود

رئیس جمهور آمریکا با اعلام احتمال گفتگو با همتای چینی اش تاکید کرد: ما به دنبال جدا شدن از چین نیستیم. ما به دنبال کاهش خطر و تنوع روابط خود با چین هستیم.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سه روزه با رهبران گروه ۷ گفت:گروه هفت با رویکرد واحدی در قبال چین خواستار تنوع زنجیره های تامین برای کاهش وابستگی به یک کشور هستند.

او گفت که کشورهای گروه ۷ بیش از هر زمان دیگری از نظر "مقاومت در برابر اجبار اقتصادی و مقابله با اقدامات مضری که به کارگران ما آسیب می زند" متحد شده اند.

رهبران گروه ۷ در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر کردند، رویکرد مشترکی را برای «ریسک‌زدایی، نه جدا کردن» تعامل اقتصادی با چین ترسیم کردند، که باعث شد سفارت چین در ژاپن از گروه ۷ بخواهد از ایجاد تقابل و تفرقه دست بردارد.

علیرغم این واکنش، بایدن گفت که پس از تنش های ناشی از  کشف بالون چینی که بر فراز سایت های نظامی حساس آمریکا پرواز می کرد، انتظار گرم شدن روابط داشتم.

بایدن گفت: «ما باید یک خط تلفن باز داشته باشیم. او گفت که با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در خلال نشست گروه ۲۰ در بالی، اندونزی در سال گذشته برای باز نگه داشتن خطوط ارتباطی به توافق رسیدیم، اما همه چیز پس از «این بالون احمقانه که حامل دو واگن تجهیزات جاسوسی بود، تغییر کرد».

بایدن پیش بینی کرد که بزودی تغییری در روابط آمریکا و چین رخ خواهد داد و اظهارات خود را قبل از خروجش برای خبرنگاران تکرار کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: از نظر گفت‌وگو با آنها، فکر می‌کنم شما به زودی شاهد گرم شدن آن خواهید بود.

بایدن در مورد موضوع تنش بین چین و تایوان گفت درک روشنی در میان اکثر متحدان وجود دارد که اگر چین به طور یکجانبه علیه جزیره خودگردان تایوان اقدام کند، پاسخی خواهد داشت.

او گفت: «ما به چین نمی‌گوییم که چه کاری می‌توانند انجام دهند، اما در این میان تایوان را در موقعیتی قرار خواهیم داد که بتواند از خود دفاع کند.»

تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان روز شنبه متعهد شد که وضعیت موجود صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان را در بحبوحه تنش‌های شدید با چین، که فشار نظامی بر این جزیره دارای حکومت دموکراتیک را تشدید کرده است، حفظ کند.

بایدن بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده و متحدان گروه ۷  موادی که به چین امکان می دهد سلاح های کشتار جمعی بسازد، ارائه نخواهد داد، اما تاکید کرد که این "اقدامی خصمانه" نیست.

او گفت که کاهش محدودیت‌های چین در مورد این مواد را در نظر نخواهد گرفت، اما در حال مذاکره برای کاهش تحریم‌ها علیه ژنرال چینی لی شانگفو است که در ماه مارس به عنوان وزیر دفاع جدید چین معرفی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha