کد خبر 202750
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵

«حیات» گزارش می دهد؛

قصه پر غصه پارک خودرو در شهر/ پارک مساویست با پنچری!

قصه پر غصه پارک خودرو در شهر/ پارک مساویست با پنچری!

طبق قانون قرار دادن موانع از سوی کسبه، نگهبانان ادارات و یا هر شخص دیگری در کنار کوچه، خیابان، مقابل مغازه یا خانه و ممانعت از پارک خودروهای دیگر نقض آشکار حقوق شهروندی است و طبق قانون مجازات در پی دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «حیات»، چندسالیست پارک خودرو در کلانشهرها به یک ابر بحران برای شهروندان تبدیل شده است. لکن فارغ از عدم وجود جای پارک در بسیاری از شهرهای کشور الخصوص تهران، حس مالکیت برخی از کاسبان نسبت به کوچه و خیابان بارها زمینه نزاع را ایجاد کرده است.

همه ما بارها یک خیابان یا کوچه را برای جستن جای پارک بالا و پایین کرده ایم اما مدام با مکان هایی روبه رو می شویم که توسط صاحبان کسب و کار آن محله با کارتن خالی و تابلو و امثالهم اشغال شده است. یا بارها پیش آمده پس از یافتن جای پارک با برخوردهای قلدرمابانه افرادی رو به رو می شویم که چرا مقابل مغازه یا بساط من پارک کرده ایی؟ یا خودرو را بردار یا آن را پنچر می کنم!

براستی این آغاز همان نزاعیست که بارها منجر به مرگ طرفین شده است.

کاسبان مالک کوچه و خیابان نیستند

لیلا اردستانی، مشاور حقوقی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «حیات» در این باره با استناد به قوانین موجود مطرح کرد: کوچه و خیابان؛ مکان مشاع و محل عبور است پس کسی حق تصرف اختصاصی آن را ندارد همانگونه که از قدیم و ندیم گفتن چهار دیواری اختیاری.

وی با تاکید بر قانون مدنی اینگونه برشمرد که شما از هر جایی که چهاردیواری دور زمینتان کشیده شده به هر ارتفاعی بالا بروید یا به هر عمقی که پایین بروید حق تصرف دارید یعنی مالکید. ولی خط قرمز این محدوده همانجایی است که دیوار تمام میشود. یعنی این کوچمونه یا جلو مغازمونه یا زیر پنجرمونه هیچکدام دلیل نمی شود که شما خود را مالک بدانید و برای آن تعیین تکلیف کنید.

این مشاوره حقوقی همچنین با اشاره به درگیری برخی ساکنان مجتمع های مسکونی که در سندشان پارکینگ مشخصی قید نشده است، می گوید: مالکیت مشاع یعنی مالکیت همگانی، پس هیچ شخصی نمی تواند مالکیت مشاع را تصاحب کند. لذا این اقدام همسایه شما به معنای مزاحمت و ممانعت از حق شما است.
به گزارش «حیات»، بنابراین، هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود. اما این قبیل مزاحمت های کاسبان خصوصا در مکان های پر تردد به وفور در حال رخ دادن است و هیچگاه برخورد قاطعی با خاطیان صورت نگرفته است.

ممانعت از پارک خودرو مساویست با نقص حقوق شهروندی

پس، به طور کلی قرار دادن موانع از سوی کسبه، نگهبانان ادارات و یا هر شخص دیگری در کنار کوچه، خیابان، مقابل مغازه یا خانه و ممانعت از پارک خودروهای دیگر نقض آشکار حقوق شهروندی است و طبق قانون مجازات در پی دارد.

البته ناگفته نماند، طبق همین قانون، رانندگان تحت هیچ عنوان اجازه پارک خودرو مقابل محل رفت و آمد صاحبان ملک که امکان رفت و آمد را مختل می کند یا درب های پارکینگ را ندارند.

در حقیقت یکی از علل اصلی کمبود جای پارک عقب ماندگی تاریخی شهرها خصوصا تهران در تامین پارکینگ و نادیده گرفتن حق شهروندی است و درست از زمانی که انبوهی از خودروها وارد شهر شده و ساختمان های بلندمرتبه در شهر احداث شده اند مدیریت شهری هیچ برنامه مدونی برای برون رفت از این راهکار ارائه نکرده است.

طبیعیست که با توسعه شهرها و معابر اصلی نیاز به ایجاد مراکز اقتصادی_ تجاری و رستوران و کافه بروز پیدا می کند اما صدور یک شبه مجوزهای کسب و کار بدون توجه به پتانسیل های موجود، شهر را تبدیل به یک پارکینگ بدون قانون و مقررات کرده است که اگر همین حالا فکری به حال آن نشود تا چند سال آینده حسرت یک وجب جای پارک به دل هر شهروندی می ماند.
 

گزارش از بهاره بهرامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha