کد خبر 202662
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹

شفیعی در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

تراموا؛ حمل و نقلی ارزان با دوام بالا

تراموا؛ حمل و نقلی ارزان با دوام بالا

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تراموا یک حمل و نقل ارزان با دوام بالا است، گفت:برخی مناطق و معابر پایتخت مانند میدان جمهوری_بهارستان از نظر تکنیکال و تقاضای حمل و نقل بهترین گزینه برای احداث خطوط تراموا هستند.

سید مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، تمرکز معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را تامین اتوبوس های جدید اعلام کرد و گفت: در راستای توسعه ناوگان اتوبوسرانی، قرارداد خرید یک هزار دستگاه اتوبوس با یک شرکت خودروساز داخلی امضا شد و قرار است این اتوبوس‌ها به صورت تدریجی از شهریورماه سال جاری وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران شود.

وی با اشاره به ازدحام مسافران در سکوهای مترو خاطر نشان کرد: قرارداد خرید ناوگان مترو منعقد شده است اما به علت پروسه طولانی مدت آن هیچ ناوگان جدیدی در سال 1402 وارد کشور نمی شود به همین علت در راستای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی به سمت تامین ناوگان اتوبوسرانی حرکت کرده ایم.

شفیعی افزود: اگر طبق برنامه های شهرداری تهران  تا پایان سال جاری ۲ هزار دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود اتفاق بزرگی در شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت اتفاق خواهد افتاد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درخصوص احداث تراموا در پایتخت با توجه به انتقاد برخی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کرد: طی سالیان اخیر بارها پروژه احداث تراموا در پایتخت مورد مطالعه قرار گرفت اما هر بار به دلایلی پروژه در مرحله مطالعاتی متوقف شد.

وی با بیان اینکه اگر احداث تراموا در جای نامناسبی به کار رود موجب هدر رفت منابع می شود، تصریح کرد: براساس مطالعات صورت گرفته، برخی مناطق و معابر پایتخت مانند میدان جمهوری_بهارستان از نظر تکنیکال و تقاضای حمل و نقل بهترین گزینه برای احداث خطوط تراموا هستند.

شفیعی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای توسعه یافته به علت توجیهات اقتصادی به سمت مُدهای ویژه ای در زمینه حمل و نقل عمومی حرکت کرده اند، تاکید کرد: قطعا احداث تراموا در برخی از معابر پایتخت موجب ایجاد سهولت تردد مسافران و کاهش بار ترافیکی مسافران شهری می شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به بهترین خصیصه تراموا ادامه داد: هزینه ساخت و نگهداری خطوط تراموا به علت عدم نیاز به حفاری پیچیده و زیرسازی عمیق نسبت به مابقی مُدهای ریلی به مراتب ارزان تر است و از این رو می تواند یکی از گزینه های مطلوب ناوگان حمل و نقل عمومی محسوب شود.

وی با مقایسه هزینه ساخت و نگهداری تراموا و خطوط اتوبوسرانی تصریح کرد: طبیعتا سرمایه گذاری اولیه مورد نیاز تراموا از اتوبوس های درون شهری بیشتر است اما به علت استهلاک پایین و دوام بالای قطعات تراموا، این شبکه حمل و نقلی به صرفه تر است، چراکه طبق استاندارها عمر مفید اتوبوس ده سال است در صورتی که تراموا به مراتب بیش از اتوبوس قابلیت استفاده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha