کد خبر 202605
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی:

امروز سازش، برخورد و جنگ تمدنی مطرح است

 امروز سازش، برخورد و جنگ تمدنی مطرح است

دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی گفت: امروزه سازش تمدنی، برخورد تمدنی و جنگ تمدنی مطرح است. دشمنان اسلام، وقتی نه جنگ تمدن، نه برخورد و سازش تمدنی می‌تواند اتفاق بیفتد، موضوع رام شدن را مطرح می‌کنند، تمام اتفاقاتی در حریم تمدن رخ می‌دهد، در راستای رام‌سازی تمدن اسلامی است.

به گزارش گروه فرهنگی حیات، نشست هم‌اندیشی بانوان فرهیخته حوزوی اهل سنت، صبح امروز شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ با عنوان «زن، تکلیف اجتماعی، تمدن نوین اسلامی» در دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت برگزار شد.

حجت‌الاسلام کاظم لطفیان، دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم به تکالیفی اشاره دارد که خدا فارغ از جنسیت و سن و سال، بر عهده ما قرار داده است، اظهار داشت: خداوند در آیات الهی به ایمان و عمل صالح اشاره دارد. در مساله اندیشه که از آن عقل نظری و عمل صالح که از آن عقل عملی یاد می‌شود، نیز جنسیت در نظر گرفته نشده است. 

وی با اشاره به اینکه اگر عمل صالحی که از روح ایمان سرچشمه می‌گیرد، از انسان سر بزند، فرد حیات طیبه را درک خواهد کرد که البته این حیات طبیه مقدماتی دارد، افزود: برای رسیدن به حیات طیبه، افراد اول باید تسلیم خدا شوند و وجودشان را از آلودگی تطهیر کرده و برای انوار درخشان الهی آماده کنند. اگر کسی تسلیم خدا نشده یا آماده پذیرش نور الهی نباشد، به مرحله بصیرت نمی‌رسد یا با ‌حیات طیبه با تأخیر روبرو می‌شود و به این ترتیب انسان به مقام صلاحیتی که خداوند به پیامبر نوید آن را داده بودند، نخواهد رسید.

چطور انسان به مقام محمود می‌رسد؟

دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی با بیان اینکه برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید انسان از این مراحل عبور کند تا به مرحله‌ای که به مقام محمود یاد می‌شود برسد، خاطرنشان کرد: باید جامعه به این مقام برسد تا زمینه ایجاد تمدن الهی و اسلامی محقق شود. در غیر این صورت نمی‌توان برای رسیدن به تحقق نوین اسلامی امیدوار باشیم.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن که به عنوان ارکان شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است، تصریح کرد: خداوند در قرآن فراتر از جنسیت را مطرح می‌کند، «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ». تقوا ابعاد مختلفی دارد که فردی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار دارد و در آن جنسیت مطرح نیست. 

حجت‌الاسلام لطفیان با بیان اینکه مساله دوم به عنوان ارکان شکل‌گیری تمدن اسلامی بر اساس آیات قرآن کریم، علم است، گفت: خداوند متعال می‌فرمایند: «وَإِذَا قِیلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» پیروزی زمانی اتفاق می‌افتد که انسان بدون توجه به جنسیت به علم‌آموزی بپردازد. درجات علمی هیچ جنسیتی در آن تاثیرگذار نیست.

وی با اشاره به اینکه رکن سوم تمدنی برگرفته از آیات قرآن موضوع جهاد است، ادامه داد: خداوند می‌فرمایند: «وَفَضَّلَ اللَّهُ المُجاهِدینَ عَلَی القاعِدینَ». جهاد فقط تفنگ برداشتن نیست، بلکه می‌تواند پاسداشت حریم خانواده هم باشد. رکن چهارم هم این است که انسان حرکتی آغاز می‌کند باید به سرانجام برساند. 

امروز سازش، برخورد و جنگ تمدنی مطرح است

حجت‌الاسلام لطفیان افزود: امروزه سازش تمدنی، برخورد تمدنی و جنگ تمدنی مطرح است. دشمنان اسلام، وقتی نه جنگ تمدن، نه برخورد و سازش تمدنی می‌تواند اتفاق بیفتد، موضوع رام شدن را مطرح می‌کنند. تمام اتفاقاتی در حریم تمدن رخ می‌دهد، در راستای رام‌سازی تمدن اسلامی است. در کتاب آینده اسلام و غرب آمده که ما دو اسلام داریم؛ یک اسلام خوب و یک اسلام بد. اسلام خوب یعنی اسلامی که به اقداماتی فردی می‌پردازد و اسلام بد در ابعاد مختلف فعالیت دارد و این نوع اسلام به جنگ غرب می‌رود. ارائه الگوی ‌بدلی از اسلام توسط دشمنان برای این است که جلوی شکل‌گیری تمدن اسلامی را گرفته یا آن را رام کنند. آن‌ها بخشی از اسلام را ارائه می‌دهند که بتوانند آن را مهار کنند.

دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی با بیان اینکه چهار رکن تقوا، علم، جهاد و تلاش برای سرعت گیری از مهم‌ترین ارکان تحقق تمدن نوین اسلامی بر گرفته از آیات الهی است، تصریح کرد: فرهنگ نظامی، فلسفی، صوفی، عرفانی و دینی تمام عیار داریم. در ماه‌های گذشته فرهنگ دینی ما که حجاب و عمامه است، مورد تهاجم قرار گرفت. دشمنان آن زمان جنبش ری استارت را راه‌اندازی کردند که بی‌نتیجه بود. بعد هم عمامه پرانی یا برداشت حجاب از سر مسلمانان و بانوان باحجاب را باب کردند و فرهنگ‌ما را نشانه گرفتند که آن هم به نتیجه نرسید و این نشانه پیشرفت ما در زمینه فرهنگ و تمدن است. 

نقش حضرت حوا کم‌تر از حضرت آدم نیست

وی با بیان اینکه طبیعی است دشمنان ما با نمادهای گفتمانی مبارزه کنند، خاطرنشان کرد: وظیفه ما به عنوان زن و مردی که معتقد به فرهنگ دینی ‌تمدن اسلامی است، توجه به امور دینی و عبور نکردن از این‌ موضوعات است. اگر زن مسلمان یا دین‌دار را در طول تاریخ بررسی کنیم، متوجه می‌شویم نقش بانوان خیلی پررنگ است. حضرت آدم نقشی که حوا در کنارش ایفا کرده، کمتر از حضرت آدم نیست. بسیاری از پیامبران با تلاش ‌و توصیه بانوان پیشرفت کردند. بنابراین، نباید اجازه دهیم‌که دشمن با تهاجم‌فرهنگی نقش بانوان در تحقق تمدن نوین اسلامی را مخدوش کنند.

دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی با بیان اینکه ایثار تکلیف بسیار مهمی است که باید آن را تمرین کنیم، بانوان باید در همه مقاطع ‌زمینه‌ها و هر نقشی در جامعه دارند، ایثار و عشق‌ورزی را تمرین کرده و به اعضای خانواده بیاموزند. همچنین پاک نگه داشتن محیط خانواده از آلودگی‌ها را باید مدنظر قرار داد تا در جامعه شاهد پویایی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha