کد خبر 202502
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸

فشار رژیم تل آویو به مصر برای ممانعت از نزدیکی به ایران

فشار رژیم تل آویو به مصر برای ممانعت از نزدیکی به ایران

به نوشته یک روزنامه صهیونیستی، رژیم تل آویو با فشار به دولت مصر سعی دارد مانع بهبود روابط این کشور با ایران شود.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ «شمدار پری» تحلیلگر صهیونیستی به این روزنامه گفت: «در شرایطی که مقامات ایرانی در تلاش برای برقراری روابط با قاهره هستند و در خصوص همکاری اقتصادی با مصر سخن می‌گویند، فرستادگان اسرائیل به مصر تلاش دارند به این کشور توضیح دهند که رابطه با تهران هیچ نفعی برای آن‌ها ندارد و باید این ایده را کنار بگذارند».

او سپس گفت که کانال گفت‌وگوهای میان نمایندگان ایران و مصر در ماه مارس در عراق باز شد و همچنان ادامه دارد. این تحلیلگر صهیونیست همچنین به زمان این گفت‌وگوها اشاره کرد و گفت: «مهم است که به زمان و برهه‌ای که چنین ارتباطاتی برقرار می‌شود، توجه کرد، به خصوص پس از اینکه مصر به عنوان میانجی میان اسرائیل و جهاد اسلامی برای توقف درگیری‌های اخیر وارد عمل شد».
 

نگرانی مقامات رژیم اشغالگر در خصوص بهبود روابط تهران و قاهره در شرایطی است که  برخی منابع آگاه از دیدارهای امنیتی جدید میان مقامات مسئول ایران و مصر با میانجیگری عراق در ماه ژوئیه آینده خبر می‌دهند.

منابع بلندپایه عراقی پنجم ماه می جاری به العربی الجدید خبر داده بودند که نمایندگان طرف‌های مصری و ایرانی در ماه گذشته با میانجیگری دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، نشستی را در بغداد برگزار کردند. هدف السودانی از این اقدام، تکرار میانجیگری عراق میان عربستان سعودی و ایران که منجر به برگزاری شش دور گفت‌وگوی مقدماتی میان دو طرف شد، بود.

با این حال پیش‌بینی اینکه رژیم تل آویو تا چه میزان از برقراری روابط رسمی میان تهران و قاهره ناخشنود است، کار مشکلی نیست. صهیونیست‌ها پیش از این در قبال عادی‌سازی روابط تهران و ریاض نیز به شدت ابراز خشم و نارضایتی کرده بودند تا جایی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم تل آویو در اظهاراتی گستاخانه خطاب به سعودی‌ها گفته بود: «با بدبختی شریک شده‌اید».

پیشتر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در خصوص ارتقای روابط تهران و قاهره گفته بود: «دفاتر حفاظت منافع دو کشور در تهران و قاهره فعال هستند و در راس این دفاتر از هر دو طرف، فردی در سطح سفیر فعالیت می‌کند، لذا کانال رسمی برای تماس و ارتباط به طور مستقیم بین ما وجود دارد».

وزیر امور خارجه تصریح کرد: «البته برخی از کشورها هم تلاش‌هایی را به عمل می‌آورند که مصر و جمهوری اسلامی را تشویق کنند که روابط دو کشور ارتقا پیدا کند. ما همواره از توسعه مناسبات تهران و قاهره استقبال کرده‌ایم. دیدارهای خوبی روسای نمایندگی‌های ما، دفاتر حفاظت منافع ما در تهران و قاهره دارند. دسترسی‌های خوبی به مقامات هر دو کشور وجود دارد».

با این حال  «شمدار پری» به روزنامه یدیعوت احارونوت در اظهاراتی که نشان از عصبانیت او داشت مدعی شد که عبدالفتاح السیسی و رئیس سازمان اطلاعات مصر به دنبال برقراری کامل روابط با ایران نیستند.

این ادعای تحلیلگر صهونیستی در حالی است که یک سیاستمدار مصری نیز بدون ذکر نام خود به العربی الجدیده گفته که روابط مصر و ایران از سطح امنیتی صرف خارج شده است و این انتقال در سطح روابط، پیشرفت بزرگی است. وی در خصوص احتمال نشست بین روسای جمهور یا وزرای خارجه دو کشور، گفت که این امر بعید نیست که در آینده نزدیک چنین اتفاقی روی دهد، اما پیش از ژوئیه آینده، شاهد چنین چیزی نخواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha