کد خبر 202462
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷

مولداوی:خواهان پیوستن هر چه زودتر به اتحادیه اروپا هستیم

مولداوی:خواهان پیوستن هر چه زودتر به اتحادیه اروپا هستیم

مولداوی به رغم هشدارهای روسیه مبنی بر پیوستن کیشیناو به اتحادیه اروپا، خواهان پیوستن هر چه زودتر به این بلوک است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ «مایا ساندو» رئیس جمهوری مولداوی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که این کشور عضویت هر چه زودتر در اتحادیه اروپا را می‌خواهد و امیدوار است مذاکرات در این مورد در ماه‌های آینده آغاز شود.

ساندو مدعی است که مولداوی عضویت در اتحادیه اروپا را به عنوان محافظت در برابر تهدید روسیه می‌خواهد.

مولداوی کشور کوچکی با ۲.۶ میلیون نفر جمعیت بین رومانی به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا و کشور جنگ زده اوکراین واقع شده است. کیشیناو که بارها هشدار مسکو در خصوص پیوستن به اتحادیه اروپا را دریافت کرده، روز اول ژوئیه (۱۰ تیر) برای اولین بار میزبان یک نشست بزرگ است که سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر این قاره را گردهم می‌آورد.

به ادعای رئیس جمهوری مولداوی، عضویت در اتحادیه اروپا تنها ضمانت علیه تبدیل شدن به هدف بعدی روسیه است. کشور او یک سرزمین وابسته به نام ترانسنیستریا دارد که روسیه نیروهای اندکی را در آنجا مستقر کرده است.

ساندو ابراز داشت: قطعا هیچ چیزی قابل مقایسه با آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد نیست، اما ما شاهد خطراتی هستیم و باور داریم که می‌توانیم دموکراسی خود را فقط با تبدیل شدن به یک بخش از اتحادیه اروپا نجات دهیم.

وی در حاشیه نشست شورای اروپا در ایسلند که روز سه‌شنبه به پایان رسید، اضافه کرد: ما باور داریم که روسیه منبع بزرگ بی ثباتی در سال‌های آینده باقی خواهد ماند و ما باید از خودمان محافظت کنیم.

این رئیس جمهور ۵۰ ساله در ماه فوریه روسیه را به تلاش برای ایجاد کودتا بمنظور به دست گرفتن قدرت در مولداوی متهم کرد. وی از مردم مولداوی که طبق نظرسنجی‌ها تمایلی به پیوستن به اتحادیه اروپا ندارند، خواست تا تجمع‌هایی در طرفداری از این بلوک در روز یکشنبه برگزار کنند.

ساندو که از سال ۲۰۲۰ سمت رئیس جمهوری مولداوی را بر عهده دارد، گفت: جنگ اوکراین همه چیز را سیاه و سفید کرد. بنابراین بسیار واضح است که جهان آزاد برای همه ما چه معنایی دارد، و دنیای خودکامه چیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha