کد خبر 202321
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳

«حیات» گزارش می‌دهد؛

آشنایی با حریفان تیم ملی ایران در جام ‌ملت‌ها؛ مسیر آسانِ صعود

آشنایی با حریفان تیم ملی ایران در جام ‌ملت‌ها؛ مسیر آسانِ صعود

تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا به مصاف فلسطین، امارات و هنگ کنگ خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ قرعه کشی مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2023 چندی پیش برگزار شد و مشخص شد تیم ملی فوتبال ایران به عنوان سرگروه دسته C این مسابقات باید به مصاف امارات، فلسطین و هنگ کنگ برود و برای صعود به دور بعدی مسابقات با این سه تیم پیکار کند. بر اساس برنامه رقابت‌ها، شاگردان امیر قلعه‌نویی باید در این دوره به ترتیب در روزهای ۲۴ و ۳۰ دی و ۶ بهمن به مصاف فلسطین، هنگ کنگ و امارات خواهند رفت. به این بهانه به تحلیل وضعیت سه تیم موجود در مسابقات پرداختیم:

تیم ملی امارات

آشنایی با حریفان تیم ملی ایران در جام ‌ملت‌ها؛ مسیر آسانِ صعود

جدی‌ترین رقیب ایران در گروه C امارات است که بعید است آنها هم بتوانند دردسری برای یوزها ایجاد کنند. این در جام ملت‌ها با هدایت رودولفو آروآبارنا آرژانتینی به میدان می‌رود که از اواخر انتخابی جام‌جهانی جانشین فن مارویک شد اما نتوانست در صعود به جام‌جهانی موفق شود و حالا اماراتی‌ها که آخرین دوره جام ملت‌ها هم سال ۲۰۱۹ را میزبانی کردند آماده حضور در دوحه می‌شوند.

امارات که در رنکینگ فیفا در رده ۷۲ قرار دارد و در آخرین بازی‌های تدارکاتی که فرودین‌ماه برگزار کرد برابر تاجیکستان به تساوی بدون گل رسید و تایلند را دو بر صفر شکست داد. آخرین رویارویی ایران و امارات هم به انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ بر می‌گردد که تیم کشورمان توانست در دو بازی رفت و برگشت با نتیجه یک بر صفر امارات را شکست دهد. در ۱۸ بازی رو در روی تیم کشورمان ۱۴ بار پیروز شده است، ۳ بازی به تساوی کشیده شده و تنها یک بار امارات توانسته است به پیروزی برسد.

تیم ملی فلسطین

آشنایی با حریفان تیم ملی ایران در جام ‌ملت‌ها؛ مسیر آسانِ صعود

اولین حریف ایران در مسابقات قطر، تیم ملی  فلسطین خواهد بود که مکرم دابوب تونسی هدایت آن را بر عهده دارد و این تیم در آخرین رنکینگ فیفا در رده ۹۳ جهان قرار گرفته است. تیم کشورمان تاکنون ۵ بار با این تیم بازی کرده است که حاصل آن ۳ برد و ۲ مساوی بوده است. آخرین مصاف ایران و فلسطین به سال ۲۰۱۸ بر می‌گردد این مسابقه با تساوی یک – یک به پایان رسید.

حالا دو تیم پس از ۵ سال این بار در یک مسابقه رسمی به هم رسیده‌اند و قرار است ۲۴ دی در دوحه بازی افتتاحیه‌شان را در جام ملت‌ها برگزار کنند. فلسطین در آخرین بازی تدارکاتی که در فیفادی فرودین برگزار شد دست به کار بزرگی زد و توانست بحرین را دو بر یک در منامه شکست دهد، نتیجه‌ای که نشان می‌دهد نباید این تیم را دست کم گرفت.

مطرح ترین چهره‌های ترکیب تیم ملی فلسطین عبدالطیف بهداری، کاپیتان و مدافع ۳۹ ساله این تیم است و به جز او ستاره این تیم اودی دباغ ۲۴ ساله است که در لیگ پرتغال برای تیم آروکا بازی می‌کند.

تیم ملی هنگ‌کنگ

آشنایی با حریفان تیم ملی ایران در جام ‌ملت‌ها؛ مسیر آسانِ صعود

آخرین تیم این گروه هم هنگ کنگ است که در آخرین رده‌بندی فیفا در رده ۱۴۷ قرار دارد، در آخرین بازی‌های تدارکاتی در فیفادی فروردین‌ماه مقابل سنگاپور به تساوی بدون گل رسید و ۲ بر صفر برابر مالزی شکست خورده است، این تیم در مرحله اول انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ در رده سوم چهارم قرار گرفت و نتوانست راهی مرحله نهایی انتخابی شود. جان اندرسن نروژی که سابقه مربیگری در لیگ کره، سالزبورگ اتریش و لیگ نروژ را دارد، هدایت این تیم را از سال ۲۰۲۱ بر عهده دارد.

هنگ کنگ حریف ناآشنایی برای تیم کشورمان نیست و تیم کشورما در انتخابی جام‌جهانی قطر با این تیم هم بازی کرده است و حالا قرار است دو تیم دوباره در دوحه این بار در چارچوب جام ملت‌های آسیا به مصاف هم بروند، تیم کشورمان تاکنون ۶ بار با هنگ کنگ روبرو شده است که هر ۶ بازی با برتری تیم ایران به پایان رسیده است. آخرین رویارویی دو تیم به دو بازی رفت و برگشت در مرحله اول انتخابی جام‌جهانی قطر در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ بر می‌گردد که تیم کشورمان توانست به ترتیب با نتایج ۲ بر صفر و ۳ بر یک این تیم را شکست دهد.

جمع بندی

تیم ملی ایران طبیعتاً مشکلی برای صعود از این دور نباید داشته باشد. قدرت بلا منازع ایران در قاره کهن در کنار قرعه مناسبی که در اختیار تیم ملی قرار گرفته باعث شده کسی تردیدی در صعود از این مرحله نداشته باشد و حتی به قاطعیت حرف از 9 امتیازی شدن ایران در گروه C زده می‌شود. با توجه به شرایط سه تیم همگروهی و سابقه دیدارهای رو در رو هم انتظاری جز این نمی‌رود. امیر قلعه‌نویی توانسته در مدت کوتاه امیدواری نسبت به تیم ملی ایجاد کند و در دو بازی مقابل روسیه و کنیا عملکرد هجومی و مثبتی از خودش به نمایش گذاشت و باید دید در ادامه در جام ملت‌ها چه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha