کد خبر 202244
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹

تلاش آمریکا برای مختل کردن همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

 تلاش آمریکا برای مختل کردن همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

آمریکا مدعی است که اقداماتی را برای مختل کردن همکاری‌های نظامی «رو به گسترش» میان ایران و روسیه انجام خواهد داد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ به نقل از رویترز، آمریکا مدعی است که در تلاش برای «افشا و مختل کردن» همکاری‌های نظامی «رو به گسترش» میان ایران و روسیه است.

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این ارتباط می‌گوید: «ما از ابزارهایی که در اختیار داریم برای افشا و مختل کردن این فعالیت‌ها و همکاری‌های مشترک نظامی میان روسیه و ایران استفاده می‌کنیم و آماده انجام کارهای بیشتری هستیم.»

آمریکا همچنین مدعی شده که ایران و روسیه در حال گسترش شراکت دفاعی بی سابقه خود هستند، زیرا مسکو پس از تحریم‌های غرب به دلیل حمله به اوکراین، روابط خود را با تهران افزایش داده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما از ابزارهایی که در اختیار داریم برای اختلال و جلوگیری از همکاری نظامی بیشتر میان روسیه و ایران استفاده خواهیم کرد و تلاش داریم تا این روابط را مختل کنیم.»

ادعاهای کربی دو ماه پس از نهایی شدن قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو -۳۵ از روسیه توسط ایران بیان شده است. قراردادی که نشان‌دهنده تعمیق همکاری‌های دفاعی بین دو کشور است.

تهران روابط قوی با مسکو در بخش‌های مختلف دارد و همزمان مقامات اوکراینی، ایران را متهم به ارسال پهپادهای پیشرفته به روسیه در جریان جنگ اوکراین کرده‌اند، اتهاماتی که همواره ایران آن‌ها را به شدت رد کرده است.

از سوی دیگر آمریکا نسبت به همکاری نظامی فزاینده بین ایران و روسیه نگران است و کربی پیشتر در ماه دسامبر سال گذشته هشدار داده بود که روسیه احتمالاً جت‌های جنگنده خود را به ایران می‌فروشد. کربی اظهار داشته بود که براساس گزارش‌ها، خلبانان ایرانی در حال یادگیری پرواز با هواپیماهای جنگی سوخو در روسیه هستند و تهران ممکن است ظرف یک سال آینده این هواپیما را دریافت کند، که «به طور قابل‌توجهی نیروی هوایی ایران را نسبت به همسایگان منطقه‌ای خود تقویت خواهد کرد.»

ایران در حال حاضر عمدتاً دارای جنگنده‌های میگ و سوخوی روسی است که قدمت آن‌ها به دوران شوروی بازمی‌گردد و همچنین تعدادی هواپیمای چینی نیز در اختیار دارد. برخی از جت‌های جنگنده ساخت آمریکا که قدمت آنها به بیش از ۴۰ سال گذشته باز می‌گردد نیز بخشی از ناوگان هواپیماهای جنگنده ایران هستند و اکنون قرار است این ناوگان با ورود جنگنده‌های سوخوی روسی بیش از گذشته تقویت شود.

روز گذشته نیز، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای و در ادامه رویکرد خصمانه این کشور در قبال تهران و مسکو اعلام کرد: ایالات متحده در روزهای آینده تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت کنندگان در همکاری‌های نظامی- فنی میان روسیه و ایران اعلام خواهد کرد.

بر اساس اعلام این شبکه تلویزیونی، در بیانیه مذکور ادعا شده است: در روزهای آینده تحریم‌های جدیدی را علیه کسانی که در تأمین تسلیحات به روسیه از سوی ایران دست دارند، اعلام خواهیم کرد. ایران بیش از ۴۰۰ پهپاد و گلوله توپخانه برای استفاده در اوکراین به روسیه داده است.

بیانیه مذکور مدعی است: نشانه‌هایی از گسترش مشارکت نظامی ایران و روسیه را می‌بینیم. ایران به دنبال دریافت بالگردها و رادارهای تهاجمی از روسیه به ارزش میلیاردها دلار است.

این در حالیست که روسیه و ایران ارسال هرگونه تسلیحات از سوی تهران برای مسکو به منظور استفاده در عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین را رد کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha