کد خبر 202215
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵

مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران پیش بینی کرد؛

رشد نسبتا سنگین مصرف برق در تابستان سال جاری

رشد نسبتا سنگین مصرف برق در تابستان سال جاری

سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده، امسال نسبت به سال گذشته تابستان گرم تری خواهیم داشت و این موضوع می تواند رشد نسبتاً سنگین مصرف برق را در پی داشته باشد.

به گزارش اقتصادی حیات؛  "مصطفی رجبی مشهدی" مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در همایش مشترک وزارتخانه های نیرو، کشور و صمت با استانداران و مدیران صنعت برق کشور ضمن ارائه گزارشی از برنامه های وزارت نیرو برای عبور از دوران اوج بار تابستان امسال، بیان کرد: برای دوران اوج بار امسال، پیش بینی ما این است که مصرف برق کشور به بیش از ۷۳ هزار مگاوات برسد. لذا ضروری است اقدامات مدیریت مصرف از ابتدای خرداد در تمامی بخش ها اجرا شود و تا انتهای شهریورماه ادامه یابد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: بیشترین میزانی که برای تولید برق امسال پیش‌بینی‌شده، 62 هزار و 500 مگاوات است و پس از آن وارد فاز مدیریت مصرف خواهیم شد.

مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اظهار داشت: روز شنبه هفته جاری با افزایش حدود 4ونیم درجه ای دما، مصرف برق کشور به 54هزار و 844  مگاوات رسید یعنی مصرف برق نسبت به روز مشابه در سال گذشته 9هزار مگاوات یا 20درصد افزایش یافت که عدد بسیار بزرگی است و نشانه ای بر افزایش دمای زود هنگام و راه اندازی زود هنگام وسایل سرمایشی در تابستان امسال نسبت به سال گذشته است.

رجبی مشهدی افزود: تابستان امسال در شهرهای نیمه شمالی کشور حدود یک تا یک و نیم درجه افزایش دما خواهیم داشت. در استان‌هایی مثل آذربایجان های شرقی و غربی و اردبیل حتی ممکن است از این عدد هم فراتر رود یعنی تا دو درجه هم ممکن افزایش دما داشته باشند که می تواند منجر به افزایش مصرف شود.

سخنگوی صنعت برق خاطر نشان کرد: سال گذشته ظرفیت سازی بسیارخوبی در زمینه تولید برق انجام شد به طوری که رکورد ۶ هزار مگاوات را در افزایش تولید ثبت کردیم. امسال در برنامه ۱۴۰ اقدام، پیش بینی شده که تقریباً بیشتر از این میزان به ظرفیت تولید افزوده شود با این وجود ناترازی تولید و مصرف برق در کشور همچنان ادامه دارد و صفر نشده بنابراین ضرورت دارد مدیریت مصرف در همه بخش ها انجام شود.

وی بیان کرد: تا ۱۵ خرداد اگر چه شرایط عادی است اما در همین دوره هم 2یا 3 اقدام باید سرلوحه کار قرار گیرد. اول اینکه وضعیت تعمیرات نیروگاه های حرارتی برنامه ریزی شده که تا پایان اردیبهشت ماه به پایان رسد تا حداکثر تولید را از ابتدای خرداد در مدار تولید داشته باشیم. همچنین شرکت های برق منطقه‌ای مکلف هستند نیروگاه هایی که تولید پراکنده دارند یا نیروگاه هایی که در اختیار صنایع هستند را پایش کنند. اطلاعات این نیروگاه ها باید رصد شود که هرچه زودتر این واحدهای تولید نیز در برنامه قرار گیرند.

او افزود: تا 15خرداد به صورت متعارف ممکن است یک یا دو روز در هفته افزایش دمای زیاد یا نامتعارف داشته باشیم که برای آن باید مرحله دوم برنامه مدیریت مصرف اجرا شود. از 15 خرداد تا ۱۵ شهریور نیز در شرایط هشدار خواهیم بود. بر اساس تجربه ی حدودا 10 ساله ای که از بررسی دما و نمودارهای مصرف به دست آمده، در دوره هایی با افزایش بسیار زیاد مصرف، در شرایط اضطرار قرار خواهیم گرفت و معمولاً در این دوره بیش ترین مصرف را برای اوج مصرف پیش بینی می کنیم. امسال هم در این دوره باید آمادگی لازم برای هر اقدامی که مورد نیاز است داشته باشیم.

رجبی مشهدی گفت: موضوع مهم دیگر در مقایسه امسال نسبت به سال گذشته، عدم اصلاح ساعت رسمی کشور بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی است که احتمال می‌رود باعث افزایش یک ساعته زمان اوج بار شبانه شود. بنابراین،  پیش‌بینی می شود که زمان اوج مصرف شبانه حدود ۷۰۰ تا 1000 مگاوات افزایش یابد این بدان معناست که اقدامات مدیریت مصرفی که در سال گذشته انجام شده، برای اوج بار شبانه باید حتماً حفظ و حتی توسعه یابد.

ایشان تاکید کرد: امسال لازم است کنترل و نظارت هایی که مربوط به بخش های عمومی (اداری، تجاری و...) به ویژه در زمان پیک شب با جدیت بیشتری دنبال شود.

سخنگوی صنعت برق خطاب به شرکت های تولید برق اظهار داشت: شاید تصور بر این باشد که بعد از ساعت 14 افت بار خواهیم داشت اما چنین چیزی در سال ها اخیر صدق نمی کند بلکه افزایش دما تا ساعت 16 و ماندگاری دما تا ساعت 19  ادامه خواهد داشت . بنابراین لازم است آب مورد نیاز برج های خنک کننده نیروگاه تامین شود.

وی تشریح کرد: در برنامه مدیریت مصرف به‌خصوص برای مشترکان که در شهرک های صنعتی هستند  برنامه های مدیریت مصرف از ساعت ۱۱ صبح آغاز می‌شود و تا ۱۱ شب ادامه می‌یابد. کاری که باید انجام شود این است که به گمان اینکه ساعت ۱۹ هوا خنک شده و افت مصرف داریم، مدیریت مصرف کنار گذاشته نشود و با دیدن فرکانس مناسب از ادامه کار اجتناب نکنند. وی افزود برنامه مدیریت مصرف باید دقیقاً تا مطابق برنامه ادامه یابد.

رجبی مشهدی گفت: در خصوص وضعیت ولتاژ چند نکته لازم است که انجام شود یکی اینکه خازن هایی که به تازگی خریداری شده اند باید به سرعت برق دار شوند. موضوع دوم اینکه برخی از خازن ها نیاز به تعمیر دارند یا هنوز در مدار نیامده اند که بر اساس آماری که به من رسیده حدود ۲۰۰  یا۳۰۰ مگاوات است.

سخنگوی صنعت برق در تشریح وضعیت استان های کشور اظهار داشت: استان‌های خوزستان، تهران و مازندران نسبت به سایر استان ها آسیب پذیرتر هستند و شرایط ولتاژی خوبی ندارد که باید اقدامات جبرانی انجام شود.

رجبی مشهدی در تاکید اهمیت وحدت فرماندگی شبکه برق کشور در دوران اوج بار گفت: در خصوص حفظ وحدت فرماندهی، دستورالعمل مدیریت بار و انرژی موجود است و سال گذشته به خوبی انجام شد. خواهش من این است که امسال نیز نظام سلسله مراتبی دیسپاچینگ ملی، شرکت های برق منطقه ای، توزیع و فوق توزیع به ترتیب و به خوبی رعایت شود و هر کاری که لازم است با رعایت این چرخه انجام شود.

وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران که افتخاری است در دولت سیزدهم، دستورالعمل حفظ پایداری شبکه، دستورالعملی بی سابقه است که جناب مهندس محرابیان توانستند آن را دریافت کنند و در آن تمام نکات پیش‌بینی شده که استانداران مکلف به اجرای آن هستند. بر اساس این دستورالعمل، کسی حق دخالت در حوزه کاری صنعت برق و دیسپاچینگ ملی را ندارد. به تازگی هم دو مصوبه و ابلاغیه از نهادهای نظارتی دریافت کردیم که در آن مجدد بر پرهیز از دخالت ها تاکید شده و اگر خللی در اجرای این دستورالعمل صورت گیرد با خاطیان برخورد خواهد شد.

ایشان در خصوص نیروگاه های صنایع بیان کرد: نیروگاه هایی که در اختیار صنایع هستند، با وجود مصوبه قانون بودجه امسال و قانون مانع زدایی، نگرانی بابت نرخ سوخت نداشته باشند و اگر موردی نیز پیش آمد، به ما اطلاع دهند.

سخنگوی صنعت برق کاهش مصرف در بخش خانگی را مهمترین بخش برنامه مدیریت مصرف دانست و گفت: امیدوارم برنامه های مدیریت مصرف به خوبی انجام شود اما اقدامی که امسال روی آن هدف گذاری شده، پیش بینی کاهش مصرف قابل ملاحظه (2 هزار مگاواتی) در بخش مصارف خانگی است که حتماً باید با استفاده از روش های تعیین شده به ویژه تبلیغات و اطلاع رسانی درست محقق شود.

رجبی مشهدی در پایان سخنانش تاکید کرد: درخواست من این است که هماهنگی های استانی به ویژه بین شرکت های برق منطقه ای و توزیع با استانداران به خوبی انجام شود و کمیته هایی که سال گذشته در استان ها برای مدیریت مصرف شکل گرفت، در جهت مصوبه حفظ پایداری شبکه به فعالیت خود ادامه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha