به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «مهرداد بذرپاش» که امروز به دعوت رسمی وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی به عنوان رییس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی در کنفرانس راه آهن خاورمیانه در ابوظبی حضور یافته، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای تجربیات و دانش بالایی در حوزه طراحی و ساخت پروژههای ریلی، بخش ناوگان و علائم ارتباطات است که صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت شرکتهای ایرانی در ساخت پروژههای ریلی کشورهای منطقه از موارد همکاری میتواند باشد.
وی با اشاره به اینکه پروژههای بزرگی در حوزههای مختلف حمل و نقل ریلی در ایران برای تکمیل زنجیره حمل و نقل در حال اجرا است، افزود: گسترش ارتباطات با همسایگان از برنامههای اولویتدار دولت جمهوری اسلامی ایران است به طوری که در بخش حمل و نقل ریلی، در ماه جاری میلادی توافقات خوبی با شرکتهای راهآهن کشورها انجام شد که کشورهای منطقه باید به عنوان فرصتی استراتژیک به آن بنگرند.
بذرپاش بیان کرد: اخیراً روابط میان ایران و عربستان شکل جدیدی به خود گرفته است که نویدبخش توسعه مبادلات در آینده میتواند باشد.
راه آهن رشت- آستارا تا ۳ سال آینده ساخته میشود
وزیر راه و شهرسازی که با حضور در ابوظبی با وزرای حمل و نقل کشورهای منطقه دیدار خواهد کرد، ادامه داد: ما با کشور امارات نیز از گذشته ارتباطات زیادی در حوزه حمل و نقل دریایی داشتیم و هم اکنون نیز این ارتباطات برقرار است؛ اما ظرفیتهای بیشتری برای همکاری در حوزه حمل و نقل ترکیبی به ویژه برای حمل کالاها از دبی به سمت بندرعباس و سپس به سمت روسیه و کشورهای آسیای میانه از مسیر ایران با حمل و نقل ریلی وجود دارد و ما آماده همکاری و مساعدت با شرکتهای کشتیرانی، لجستیک و فورواردری برای این امر مهم هستیم.
بذرپاش به عنوان رییس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و امارات در جمع وزرا و میهمانان حاضر در کنفرانس راهآهن، گفت: کریدور بینالمللی شمال- جنوب میتواند در آینده سهم بالایی از حمل و نقل بینالمللی میان روسیه و کشورهای CIS با هند، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اروپا را به خود اختصاص دهد و در حال حاضر در شاخه شرقی از طریق مرزهای سرخس و اینچهبرون و در شاخه میانی از طریق بندر امیرآباد برقرار است.
وی اضافه کرد: در شاخه غربی دریای خزر نیز حلقه مفقوده رشت – آستارا در داخل ایران به طول ۱۶۴ کیلومتر است که یکی از پروژههای اولویتدار ما بوده و فرایند احداث آن آغاز شده و در حال نهایی کردن آن تا سه سال آتی هستیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حمل و نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راه آهن چابهار- زاهدان ایفا خواهد کرد.
وی افزود: این مسیر ریلی، در حقیقت، آسانترین و سهلترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و نیز افغانستان به آبهای آزاد جهانی از طریق بندر چابهار خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این راستا، راهآهن خاش – زاهدان به طول ۱۵۷ کیلومتر که بخشی از این پروژه است، افتتاح شد، کل مسیر ریلی چابهار - زاهدان بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارد و روند تکمیل آن در حال انجام است.
بذرپاش تأکید کرد: کریدورهای بینالمللی ریلی مختلفی از ایران عبور میکنند که از مهمترین آنها میتوان به کریدور ترانزیتی بینالمللی شمال - جنوب، کریدور ریلی قزاقستان - ترکمنستان - ایران، کریدور ریلی اسلامآباد ـ تهران ـ استانبول، شاخه جنوبی راه ابریشم یعنی کریدور ریلی چین به ایران و ترکیه و اروپا، کریدور آلماتی ـ بندرعباس و آلماتی ـ تهران – استانبول اشاره کرد.
وزیر راه و شهرسازی بخش حمل و نقل را از جمله بخشهای زیربنایی اقتصاد هر کشوری است که میتوان آن را به عنوان شاخصی از میزان توسعه یافتگی، پیشرفت و پویایی اقتصاد یک کشور قلمداد کرد.
وی تصریح کرد: در این میان حمل و نقل ریلی نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشوری ایفا میکند و یکی از عوامل مهم در نیل به توسعه پایدار به شمار آید.
بذرپاش بیان کرد: با در نظر گرفتن موقعیت حساس جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه و ارتباط آن با آبهای آزاد بینالمللی از طریق خلیج فارس و دریای عمان و نظر به وجود زیرساختهای موجود شبکه ریلی در اتصال به همسایگان و برخی بنادر مهم، هم اکنون جمهوری اسلامی ایران که به نوعی در مرکزیت بزرگترین پهنه خشکی دنیا قرار دارد، به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم و پل ارتباطی در اتصال آسیا به اروپا به حساب میآید.
وی اعلام کرد: توسعه و عملیاتیسازی کریدورهای بینالمللی ریلی که از ایران میگذرند از جمله برنامههای اولویتدار دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و در این بین گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه از سیاستهای اصولی جمهوری اسلامی ایران و به ویژه مورد تاکید رئیس جمهور محترم کشور ایران است.
وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار امیدواری کرد که کنفرانس راه آهن خاورمیانه آغازی بر گسترش همکاریها در حوزه حمل و نقل ریلی و ترکیبی بین کشورهای حاضر باشد و نتایج خوب و پرباری را برای همه شرکتکنندگان و نیز برگزارکنندگان این نمایشگاه آرزو کرد.
نظر شما