کد خبر 202142
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

دیدار مدیر حوزه‌های علمیه با رهبران کلیسای آشور/ آیت الله اعرافی: ادیان در چالش‌های امروز جهان نقش راه‌گشایی ایفا کنند

دیدار مدیر حوزه‌های علمیه با رهبران کلیسای آشور/ آیت الله اعرافی: ادیان در چالش‌های امروز جهان نقش راه‌گشایی ایفا کنند

مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار رهبرجهانی کلیسای شرق آشور گفت: حوزه‌های علمیه ضمن تأکید بر صیانت از هویت دینی، بر شکل‌گیری فهم مشترک و عمل و اقدام مشترک بین‌الادیانی برای رویایی با مشکلات جهانی تأکید دارد.

به گزارش گروه استان های حیات؛ به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علی‌رضا اعرافی عصر یکشنبه در دیدار عالیجناب پاتریارک مار آوا سوم روئیل پاتریارک (رهبرجهانی) کلیسای شرق آشور که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، این جلسه را نماد مهمی از ارتباط عمیق ادیان در ایران دانست و با بیان این که قم کانون اندیشه معارف اسلامی و الهی است اظهار کرد: قم یکی از مهمترین کانون های اندیشه الهی و اسلامی نه تنها در ایران، بلکه در کل جهان است.

وی انقلاب اسلامی را نهضتی برای بازگشت بشریت به دین و اندیشه های الهی دانست و ابراز داشت: ۶۰ سال قبل از شهر قم و توسط امام خمینی(ره) فریادی در مقابل جهت گیری تمام عیار جهان به سمت ماده گرایی بلند شد؛ ندای امام خمینی(ره) نگاه مادی جهان را به سمت رویکردهای معنوی و معرفتی سوق داد.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر این که اندیشه انقلاب اسلامی هیچ مخالفتی با ادیان توحیدی ندارد، اظهار داشت: قم به عنوان پایگاه تعمیق معارف اسلامی، همزمان به گفتگوی سازنده با ادیان معتقد بوده و بدان التزام دارد.

وی در آمیختگی خون‌های پاک مسلمانان و مسیحیان در دفاع از ایران و ارزش‌های الهی را نشانه‌ای از تجلی وحدت بین‌الادیانی توصیف کرد و ابراز داشت: عنایت و اهتمام رهبر معظم انقلاب به فرزندان مسیحیت در ایران و خانواده‌های شهدای مسیحیت، نشانی والا از احترام اندیشه انقلاب اسلامی به ادیان توحیدی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه ضمن اشاره به ظرفیت‌های حوزه علمیه قم، با بیان این که هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر از بیش از ۱۰۰ کشور جهان در این شهر در حال تحصیل علوم اسلامی هستند، اظهار کرد: حضور بیش از ۱۰ هزار استاد، محقق و پژوهشگر در شهر قم و حضور بزرگترین مراجع دینی عالم اسلام و برپایی بیش از ۲۰۰ رشته در قلمرو معارف اسلامی نشانی از جایگاه والای این شهر است.

وی انتشار ۲۰۰ نشریه تخصصی در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی و علوم انسانی شهر قم و میدان‌داری صدها مرکز آموزشی و پژوهشی در این منطقه را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: حوزه قم با صدها حوزه و دانشگاه و موسسه علمی ایران و جهان در ارتباط بوده، بخش زیادی از حوزه‌های علمیه نیز به صورت مستقیم تحت مدیریت حوزه علمیه قم است.

آیت‌الله اعرافی ضمن اشاره به تفاوت‌های نظام دانشگاهی و حوزوی، خاطرنشان ساخت: در نظام علمی و آموزشی حوزه به مقوله مباحثات و تحقیقات مشترک و میان دینی و میان مذهبی توجه وافری صورت می‌گیرد.

وی گزارشی از راه‌اندازی بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش علمی در حوزه‌های علمی ارائه و بحث ادیان و مطالعات تطبیقی میان ادیان را بخشی از رشته‌های تخصصی در حوزه های علمیه دانست و ابراز داشت: حوزه علمیه قم به علوم عقلی و فلسفی توجه ویژه و خاصی دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در دنیای معاصر در مواجهه با افکار و اندیشه‌های غیر الهی قبل از تکیه بر متون دینی بخواهیم تکیه کنیم، باید به منطق عقلی و فلسفی تکیه نماییم. علوم عقلی و فلسفی پل ارتباطی میان تمام بشریت است؛ لذا در منظومه رشته‌های حوزه کتب فلسفه غربی به طور جد مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

وی علوم عقلی و فلسفی را پل ارتباطی ادیان و مذاهب دانست و با بیان این که حوزه‌های علمیه به مقوله علوم انسانی که نقش مهی در دنیای معاصر دارد اهتمام نموده، ضمن بهره‌مندی از ظرفیت‌ها، رویکردهای دینی و اسلامی در حوزه مطالعات علوم انسانی را باز تعریف نمودند.

آیت الله اعرافی کتب ناظر به اسلام و مسیحیت را از گنجینه‌های فاخر حوزه علمیه قم برشمرد و ابراز داشت: مدیریت حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر بر تقویت تعامل میان ادیان و مذاهب تأکید نموده، به طور خاص در حوزه مسیحیت و شاخه‌ها و نحله‌های آن تمرکز ارتباطی داشته، گفت‌وگوها را به سمت تعمیق گفت‌وگوهای علمی سوق دهد.

وی گفت‌وگوهای ادیان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را زنجیره خوب و مبارکی دانست و یادآور شد: دستگاه علمی و دینی حوزوی بیش از پیش به مقوله گفت و گوی بین‌الادیانی توجه نموده، در سالیان اخیر مکاتبات خوبی در حوزه‌های علمیه میان اسلام و مسیحیت انجام شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که امیدواریم این جلسه نقطه عطفی برای تعیمق تعامل و هم‌افزایی میان حوزه و مسیحیت آشوری باشد، اظهار کرد: همه متدینان به ادیان ابراهیمی و توحیدی وظایف جدی و مشترکی در راهنمایی بشر به عالم غیب و معنویت دارند. انسان معاصر را از فرو افتادن به جامع‌نگری به عالم ماده نجات داده، ضمن برخورد منصفانه با طریقیات عالم مادی بر تقویت بعد روحی و معنوی بشر تاکید داریم.

اسلام و مسیحیت گفت‌وگو، همکاری و هم‌افزایی داشته باشند

وی با تاکید بر این که ادیان در چالش‌های امروز جهان باید نقش سازنده و راه‌گشایی ایفا نمایند، اظهار کرد: باید همه ما برای مواجهه با ظلم در معادلات جهانی اقدامات هماهنگی داشته باشیم. فروپاشی خانواده به عنوان سلول بنیادین جامعه سالم از دیگر چالش‌هایی است که همه ادیان باید نسبت بدان حساس باشند. حوزه‌های علمیه ضمن تأکید بر صیانت از هویت دینی، بر شکل‌گیری فهم مشترک و عمل و اقدام مشترک بین‌الادیانی برای رویایی با مشکلات جهانی تاکید دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که انقلاب اسلامی در دو جهت مقابله با جریان تکفیری جهان اسلام تحت عنوان داعش مبارزه نموده، از سوی دیگر در برابر ظلمی به نام اسرائیل مقاومانه ایستاده است، اظهار داشت: شیعه و نحله ممتازی در مجموعه مذاهب اسلامی در کنار برادران اهل سنت و در کنار مردم فلسطین ایستاده خون خود را تقدیم نموده است.

وی ضمن اشاره به اهمیت تقویت ارتباطات حوزه علمیه قم و کلیسای شرق، تصریح کرد: امیدواریم به همت عالمان دینی مذاهب و ادیان جهان، آینده جهان پیشرو و سرشار از آرامش و آمیخته با صلح و معنویت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha