کد خبر 202096
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷

جوان‌ترین و مسن‌ترین بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب

جوان‌ترین و مسن‌ترین بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب

علی رمضانی سخنگوی ‌نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در چهارمین نشست خبری این دوره از نمایشگاه اظهار داشت: امروز میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران، مقام معظم رهبری، در نمایشگاه حضور پیدا کردند که از تفقد ویژه ایشان از مجموعه صنعت نشر کشور و دست اندرکاران نمایشگاه قدردانی می‌کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ وی با بیان اینکه توجه رهبر معظم انقلاب درباره صنعت نشر از موضوع کودک ‌نوجوان تا بهبود صنعت نشر، تکلیف فعالان این عرصه را مشخص و راه آینده را ترسیم ‌می‌کند، افزود: رهبر معظم انقلاب مطالبی در انتهای بازدید از نمایشگاه فرمودند که به عنوان دستور کار در مجموعه وزارت ارشاد و دستگاه‌های زیرمجموعه و فعالان سلامت نشر قرار می‌گیرد. موضوع تولید کاغذ اشاره شده بود که امیدواریم دستگاه‌های مرتبط به کمک وزارت ارشاد و صنعت نشر بیایند تا بتوانیم این دغدغه رهبری را نیز مرتفع سازیم.

رمضانی با اشاره به استقرار مجموعه ناشران در قسمت‌هایی که سال‌های گذشته هم مستقر بودند کمک زیادی به مخاطبان کرده است، تصریح کرد: در بخش بین‌الملل نیز شور و نشاطی برپاست و یکی از مهمانان خارجی نمایشگاه که مترجمی از ترکیه بود، می‌گفت ما در نمایشگاه تهران با وجود تولیدات گسترده، می‌توانیم آثار را گلچین کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های پرمخاطب نمایشگاه امسال، کودک و نوجوان است که اقدامات ویژه‌ای برای این بخش اندیشیده شده است، گفت: درباره نظافت این بخش هم تدابیری اندیشیده شد و نظافت روزانه در این بخش انجام می‌شود که از همه همکاران بابت این امر قدردانی می‌کنم.

رمضانی با اشاره به حضور مرکز ارتباط مردمی ریاست جمهوری در نمایشگاه کتاب، ادامه داد: در این بخش هر روز برخی معاونان وزرا، پاسخگوی سوالات مردم هستند و در حوزه‌های مختلف دستاوردها را تبیین می‌کنند. البته این رویداد بزرگ، محل استفاده و بهره‌برداری در همه زمینه‌ها را دارد.

سخنگوی‌نمایشکاه کتاب با بیان اینکه یک هزار و ۲۰۰ نفر در نشست‌های سراهای نمایشگاه ‌و سینما کتاب حضور داشتند، گفت: تصویرسازی کتاب با حضور اساتید مختلف و تحلیل منابع دانشگاهی حوزه کتاب ‌و ادبیات فارسی در خارج از کشور در این دوره به خوبی برگزار شدند. 

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب فقط شبستان نیست، افزود: روز گذشته هشت هزار تماس داشتیم که هفت هزار تماس ورودی و یک هزار تماس خروجی بوده است که از ۱۰ صبح تا هشت شب، ۱۹ غرفه در بخش‌های مختلف نمایشگاه در حال اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به مخاطبان هستند.

وی درباره کمیته تخلفات ادامه داد: پنج ناشر به واسطه رعایت نکردن ضوابط نمایشگاه درباره رعایت شئونات اسلامی به تذکر و درج در پرونده محکوم شدند. یک انتشارات به دلیل فروش کتاب بدون مجوز به رفع تخلف و درج در پرونده و تعطیلی غرفه و فروش مجازی تا پایان نمایشگاه محکوم شد. همچنین ناشر دیگری که پازل عرضه می‌کرد به جمع‌آوری فروش محکوم‌ شد.

رمضانی با بیان اینکه یکی از ناشران به تعطیلی یک‌روزه غرفه و پنل مجازی تا پایان نمایشگاه محکوم‌ شد، تصریح کرد: سه ناشر به دلیل عرضه کتاب سایر ناشران به اخذ تعهد مبنی بر رعایت مقررات و ‌عدم تکرار در تخلف و درج در پرونده محکوم ‌شد. همچنین یکی از ناشران که کتاب بدون‌مجور عرضه می‌کرد، به عدم تکرار تخلف و رفع آن و درج در پرونده محکوم شد.

سخنگوی‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه در هیأت رسیدگی به تخلف ناشران هفت پرونده مورد بررسی قرار گرفت، گفت: از این هفت پرونده، یک پرونده از دستور کار خارج و برای ۶ پرونده دیگر رأی صادر شد.

وی درباره ترین‌های بخش مجازی سی‌و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: دورترین خرید بخش مجازی از زاهدان در استان سیستان ‌بلوچستان و خوی در آذربایجان غربی است. این سفارش‌ها از ۲ هزار و ۱۷۱ کیلومتر فاصله از تهران بوده که از زمان نهایی شدن سفارش تا زمان دریافت مرسوله توسط پست، ۲۵ ساعت و ۵۰ دقیقه زمان برده است.

رمضانی با بیان اینکه با تجربه‌ترین خریدار آقای ۸۹ ساله از تهران و جوان‌ترین خانم ۱۲ ساله از زیرآب هستند، گفت: فروش نمایشکاه تا شب گذشته ۵۰ میلیارد تومان با کارتخوان رسمی و ۱۵ میلیارد با کارتخوان غیررسمی ‌و کارت به کارت صورت گرفته؛ به طوری که در مجموع ۶۵ میلیارد خرید حضوری تا شب گذشته ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش مجازی نیز ۳۷ میلیارد تومان فروش را نمایشگاه به خود دیده که ۲۶ میلیارد سهم ناشران و ۱۱ میلیارد سهم کتابفروشان است، ادامه داد: در مجموع ۱۰۲ میلیارد تومان فروش در دو بخش حضوری ‌و مجازی تا پایان روز چهارم داشتیم که البته در بخش مجازی ۳۵۰ نسخه کتاب به فروش رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha