کد خبر 202091
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷

تشکیل توده خاک در عراق؛ این سامانه دوشنبه وارد کشور می‌شود

تشکیل توده خاک در عراق؛ این سامانه دوشنبه وارد کشور می‌شود

رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مدیریت بحران تهران با اشاره به هشدار نارنجی اداره کل هواشناسی استان تهران بر ضرورت توجه به هشدارهای لازم از سوی شهروندان و افزایش آمادگی دستگاه‌های امدادی تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ پدرام قودجانی افزود: هشدار سطح زرد اداره کل هواشناسی استان تهران مبنی بر ناپایداری محلی، وزش باد شدید تا خیلی شدید، خیزش موقت گرد و خاک برای روز شنبه تا سه‌شنبه به از ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت صادر شده است، بنابراین با توجه به تقویت سامانه موصوف، اداره کل هواشناسی استان تهران امروز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت نسبت به ارتقاء سطح هشدار به نارنجی اقدام کرده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس وزش باد شدید، گاهی خیلی شدید به صورت تندباد موقتی، خیزش گرد و خاک و نفوذ توده گرد و خاک و تشکیل ابرهای همرفتی و ایجاد رعد و برق از روز یکشنبه تا اواخر وقت دوشنبه ۲۵ اردیبهشت پیش بینی شده است.
قودجانی خاطرنشان کرد: پیرو استعلام از اداره کل هواشناسی استان تهران توده گرد و خاک با منشأ محلی و همچنین از کشور عراق شکل گرفته و اکنون به نزدیکی استان تهران رسیده و طی ساعات آتی وارد مناطق مرکزی و نیمه جنوبی استان می‌شود که کاهش دید و کیفیت هوا را به دنبال داشته، به گونه‌ای که اکنون موجب تغییر شاخص آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس شده است. در این مخاطره خیزش گرد و خاک، نفوذ توده گرد و غبار، کاهش دید و کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری، سقوط اشیاء از ارتفاع، شکستن درختان کهن سال و رعد و برق شدید محتمل است.
رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: از سوی دیگر توده‌های دیگر گرد و خاک نیز از صبح امروز در کشور عراق شکل گرفته و تا فردا وارد کشور خواهد شد و متعاقباً استان تهران را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. از بعدازظهر امروز (غروب) افزایش ابرناکی هوا باعث رگبار و رعدوبرق بویژه در ارتفاعات استان شده و با وزش باد در مناطقی از استان تهران خصوصاً در تهران، ورامین، رباط کریم و اسلامشهر شاهد ایجاد گردوخاک خواهیم بود.

وی گفت: توصیه می‌شود دستگاه‌های مسئول و کارفرمایان ذیربط نسبت به نظارت بر استحکام سازه‌های موقت اقدام و شهروندان نیز با توجه به وزش باد شدید و رعد و برق از صعود به ارتفاعات، تردد و توقف در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال، استقرار در مناطق مرتفع مانند داربست‌ها در زمان هشدار خودداری و دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان نیز آمادگی هرگونه اقدام لازم جهت مواجه با پیامدهای مرتبط با هشدار صادره شده را احراز کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha