کد خبر 202088
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲

سفیر کرواسی:

غرب، تصویر غیر واقعی از ایران ارائه می‌کند

غرب، تصویر غیر واقعی از ایران ارائه می‌کند

سفیر جمهوری کرواسی در تهران با اشاره به شرایط مناسب سیاسی و اجتماعی ایران، گفت: متاسفانه غرب تصویری غیرواقعی از جمهوری اسلامی برای مردم خود ارایه می کند که با واقعیات موجود همخوانی ندارد.

به گزارش گروه سیاست حیات؛ دراگو اشتامبوک عصر یکشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی از اینکه به عنوان سفیر در ایران زندگی می کند ابراز خرسندی کرد و افزود: واقعیت های موجود در ایران برخلاف آن چیزی است که در غرب گفته می شود و من در مدت حضورم این مسایل را به خوبی درک کرده ام و البته حضور گردشگران خارجی در ایران به‌رغم ترساندن آن از سفر این کشور، نیز گواهی بر این مدعاست.

وی اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران از سوی غرب و آمریکا را بسیار ظالمانه خواند و اظهار کرد: اما این تحریم مانعی برای توسعه روابط بین ایران و کرواسی ایجاد نمی کند و ما بسیار علاقه‌مندیم در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، گردشگری، علمی و صنعتی و پالایشگاهی با شهرهای مختلف ایران به خصوص تبریز همکاری های نزدیک داشته باشیم.

اشتامبوک به جنگ روسیه و اوکراین اشاره و اضافه کرد: این جنگ در حقیقت درگیری بین روسیه و آمریکاست که زیان ها و خسارت های آن متوجه کشورهای مختلف اروپایی است.

وی تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران را در جهان بی مانند توصیف کرد و با اشاره به اینکه مطالعاتی پیرامون تاریخ ایران دارد، گفت: بدون تردید در طول تاریخ مردمانی بسیار قوی، مقاوم و هنرمند در این سرزمین زندگی کرده و امروز نیز این کشور از سرمایه بسیار گران قیمت انسانی برخوردار است.

اشتامبوک توانمندی های صنعت گردشگری کرواسی را بسیار بالا خواند و ادامه داد: سالانه حدود ۲۰ میلیون نفر گردشگر از سراسر جهان با این کشور که تنها حدود چهار میلیون نفر جمعیت دارد، می آید که این امر نشان دهنده ظرفیت های فراوان گردشگری از جمله طبیعت بکر و تعدد لباس های محلی است.

وی ریشه مردم ساکن در کرواسی را برگرفته از ایران دانست و با اشاره به وجود برخی کلمات در زبان کروات، یادآور شد: ریشه تعدادی از این کلمات فارسی است و از این جهت اشتراکات فرهنگی و اجتماعی نیز بین دو ملت ایران و کرواسی وجود دارد که باید از آن برای توسعه روابط دوجانبه بهره برد.

اشتامبوک زندگی مسالمت آمیز و همزیستی نزدیک بین مسلمانان و کروات های کشور یوگسلاوی را نشانه ای از نزدیکی کرواسی به مسلمانان دانست و گفت: بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که استقلال کرواسی را به رسمیت شناخت.

وی تبادلات فرهنگی و ورزشی بین ایران و کرواسی را دارای سبقه ای چند ساله بیان کرد که حضور مربیان مختلف در رشته های ورزشی گوناگون به خصوص فوتبال در تیم های ملی و باشگاهی ایران را نمونه ای از عمق این روابط برشمرد.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت های مختلف اقتصادی، صنعتی، تجاری، گردشگری و علمی و دانشگاهی استان، گفت: ما بسیار علاقمندیم در تمام این زمینه ها همکاری های خود با کرواسی را بسط و توسعه دهیم.

عابدین خرم تاریخ، تمدن و فرهنگ آذربایجان شرقی و تبریز را در جهان و ایران بی مانند خواند و با تاکید بر اینکه بر اساس همین مزیت ها، حوزه گردشگری استان دارای انواع جاذبه های تاریخی، فرهنگی و باستانی است، خواستار همکاری های مشترک با کرواسی در حوزه جذب گردشگر شد.

وی با اشاره به مرزی بودن آذربایجان شرقی با چند کشور خارجی و نزدیکی به قفقاز و اروپا، اظهار کرد: با وجود موقیعت خاص جغرافیایی این استان از امنیت بسایر بالایی برخوردار بوده و آماده هر گونه سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف تولیدی و صنعتی است.

خرم از اینکه کرواسی درباره تحریم های غرب علیه ایران جانب حق را می گیرد، ابراز خرسندی کرد و یادآور شد: کشورهای اروپایی بهتر است در این خصوص جسارت و جرات بیشتری از خود نشان داده و فریب آمریکا را نخورند، چون جمهوری اسلامی هیچ مانعی برای توسعه همکاری ها با کشورهای مختلف ندارد.

جمهوری کرواسی با حدود چهار میلیون نفر جمعیت و وسعت ۵۶ هزار کیلومتر مربع یکی از کوچکترین کشورهای جهان واقع در جنوب شرق اروپاست که در تاریخ ۲۵ ژوئن ۱۹۹۱ و به دنبال فروپاشی بلوک شرق، از یوگسلاوی جدا شد و اعلام استقلال کرد.

درآمد سرانه این کشور حدود ۱۳ هزار دلار است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha