کد خبر 202086
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲

سهم خودروسازان بخش تجاری‌ از رشد تولید

سهم خودروسازان بخش تجاری‌ از رشد تولید

طبق ادعای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در سال گذشته به بالای یک‌میلیون و ۳۴۷هزار دستگاه رسیده و رشد ۴۰درصدی را در مقایسه با سال ۱۴۰۰ داشته است، ادعایی که البته از سوی برخی از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ابهاماتی همراه شده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ طبق ادعای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در سال گذشته به بالای یک‌میلیون و ۳۴۷هزار دستگاه رسیده و رشد ۴۰درصدی را در مقایسه با سال ۱۴۰۰ داشته است، ادعایی که البته از سوی برخی از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ابهاماتی همراه شده است. بنابر گزارش اعلامی از سوی وزارت صمت، بیشتر خودروسازان کشور اعم از وابسته به دولت، خصوصی‌ها و تجاری‌سازان با رشد تولید در ۱۴۰۱ و نسبت به ۱۴۰۰ مواجه شده‌اند. در گزارشی که صمت اعلام کرده، سهم خودروسازان مختلف در میزان رشد تولید ۱۴۰۱ مشخص شده که در بین سواری‌سازان، ایران‌خودرو و در بین تجاری‌سازان، زامیاد دارای بیشترین رشد بوده‌اند.

در بخش خودروسازان بخش تجاری (اعم از وانت، کامیون، کشنده، اتوبوس و...) بیشترین رشد نصیب زامیادی شده که همچنان به تولید نیسان آبی مشغول است. طبق آمار وزارت صمت، زامیاد در سال ۱۴۰۱ و نسبت به ۱۴۰۰ رشد تولید ۳۰درصدی را به ثبت رسانده است. محصول اصلی این خودروساز همچنان نیسان وانت است که نه زامیاد و نه مشتریانش دل از آن نمی‌کنند. بعد از زامیاد، سایپا در رده دوم نرخ رشد قرار گرفته است. سایپایی‌ها در سال ۱۴۰۱ و نسبت به سال قبل از آن رشد ۲۷درصدی تولید را به ثبت رسانده‌اند که تماما به وانت پراید مربوط می‌شود. بنابراین سایپا و زامیاد روی‌هم‌رفته ۵۷درصد رشد تولید (در بخش تولید محصولات تجاری عمدتا سبک) داشته‌اند.

سهم خودروسازان بخش تجاری‌ از رشد تولید

پس از این دو خودروساز اما یک شرکت بخش خصوصی توانسته در رده سوم رشد تولید تجاری‌ها جا خوش کند. آمار وزارت صمت می‌گوید بهمن‌دیزل در سال ۱۴۰۱ و نسبت به ۱۴۰۰ رشد تولید ۱۳درصدی را داشته است. با این حساب، بهمنی‌ها توانسته‌اند از حیث رشد تولید، واحد تجاری‌ساز ایران خودرو را جا بگذارند. مطابق آمار اعلامی، ایران خودرودیزل رشد تولید ۱۱درصدی را سال گذشته و نسبت به ۱۴۰۰ ثبت کرده است. از ایران خودرودیزل که بگذریم، کرمان‌موتور به عنوان یکی از خودروسازان بخش خصوصی، رشد تولید شش‌درصدی را در سال گذشته و نسبت به ۱۴۰۰ داشته است.

این شرکت در مقایسه با دیگر تجاری‌سازان کشور، به‌تازگی قدم به مسیر تولید محصولات تجاری (فعلا پیکاپ) گذاشته است.

اما بعد از کرمان‌خودرو، این ایران‌خودرو است که با ثبت رشد تولید چهاردرصدی، رده بعدی را به خود اختصاص داده است. محصول تجاری تولیدی در ایران‌خودرو، وانت آریسان است، خودرویی که تولید آن حدودا یک سال متوقف و پس از اعمال تغییراتی، بار دیگر از سر گرفته شد. در نهایت اما سایپادیزل به عنوان واحد تجاری‌ساز گروه خودروسازی سایپا، تنها یک‌درصد رشد تولید در سال گذشته و نسبت به ۱۴۰۰ داشته است. در آمار وزارت صمت گزینه‌ای به عنوان «سایر خودروسازان» هم به چشم می‌آید که شامل شرکت‌های کوچک بخش خصوصی می‌شود. آنها نیز در مجموع طی سال ۱۴۰۱ و در مقایسه با ۱۴۰۰ رشد تولید هشت‌درصدی را به ثبت رسانده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha