کد خبر 202081
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵

عضو ستاد ملی جمعیت:

در آینده دچار سونامی ناباروری در کشور می‌شویم

در آینده دچار سونامی ناباروری در کشور می‌شویم

عضو ستاد ملی جمعیت درخصوص تهدیدهای جدی ناشی از کاهش جمعیت بیان کرد: مسئولان هم باید نسبت به فرزندآوری اقدام کنند نه اینکه فقط به مردم بگویند.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ عضو ستاد ملی جمعیت با اشاره به طی فرآیند پیری جمعیت در کشور گفت: ایرانیان توانستند مسیر ۶۳ ساله ژاپنی‌ها در کاهش جمعیت و پیر شدن را طی هفت سال طی کنند.
مسلم وافی روز یکشنبه در نشست ستاد جمعیت استان کرمان با پرسش برانگیز خواندن سیاست های دوگانه اعمال شده از سوی سازمان های جهانی و آمریکا علیه ایرانیان در مورد جمعیت گفت: بررسی ها در این زمینه از زمان انتهای دوره قاجار تا به امروز خیلی عجیب است زیرا هنوز جامعه شناسان علت آن را کشف نکرده اند.

وی با بیان اینکه مسئولان ما بشدت مغلوب سازمان‌های بین‌المللی بودند و نمی دانیم چرا تصریح کرد: آمریکایی ها نقطه ضعف مسئولان ما را می‌دانستند و این درحالی است که مجموعه‌ای به نام فدارسیون تنظیم خانواده در کشور خودشان ایجاد کردند که به طور مثال در همان روزی که به آمریکایی‌ها می‌گفت فرزند بیاورید در همان روز به ایرانی‌ها می گفتند فرزند نیاورید.
 
وافی بیان کرد: اوایل انقلاب طبق تعهد کشور به مجموعه‌ای به نام فدارسیون تنظیم خانواده قرار بود جمعیت ۳۲ میلیون نفری ایران به ۲۵ میلیون نفر برسد که حضرت امام(ره) در مقابل این موضوع ایستادند و در یک سخنرانی عدد ۲۰۰ میلیون نفر را برای آینده جمعیت ایران استفاده کردند.
وی با بیان اینکه طبق نقشه جمعیت کشور چهار استان در وضعیت قرمز و ۲ استان در وضعیت سبز جمعیتی قرار دارند، بدون نام بردن از این استان ها در سخنرانی خود افزود: فرزندآوری و جوانی جمعیت مهمترین نیاز و ضرورت اصلی کشور است و برای تحقق این موضوع همه افراد باید وظایف خود را در جامعه انجام دهند.
وافی با اشاره به اینکه حوزه جمعیت شامل ۱۴۱ ریزموضوع است که در مهندسی اجتماعی نیازمند افرادی هستیم که روی تک تک آنها کار کنند، گفت: کرمان در زمینه برگزاری جلسات قرارگاهی جمعیت در میان ۳۱ استان، جزو استان‌های ممتاز کشور قرار دارد.

 
فرزندآوری مسئولان و سونامی ناباروری
عضو ستاد ملی جمعیت درخصوص تهدیدهای جدی ناشی از کاهش جمعیت بیان کرد: مسئولان هم باید نسبت به فرزندآوری اقدام کنند نه اینکه فقط به مردم بگویند.
وی با اشاره به اینکه از ۴۱ نفر آمار جمعیتی بانوان در کشور دو پنجم آنان نابارور هستند خاطرنشان کرد: در آینده دچار سونامی ناباروری در کشور می‌شویم.
وافی با اشاره به اینکه کرمان هنوز اوضاع بدی در زمینه طلاق ندارد اظهارداشت: اما رشد طلاق در این استان زیاد است.
 
چهارقلوهای کرمان همچنان تنها
عضو ستاد ملی جمعیت در ادامه با اشاره به اینکه چند خانواده دارای فرزند چهارقلو در کرمان داریم که هنوز خانه نگرفته‌اند، گفت: البته این مساله استانی نیست اما در موضوع خدمات شهری به طور مثال بر خلاف استان همدان که به خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا خدمات شهری نیم‌بها می‌دهد، در این کرمان اینگونه نیست.
 
تکالیف قانونی ادارات برای افزایش جمعیت
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمان نیز اظهارداشت: همه دستگاه‌های اجرایی استان باید از تکالیف قانونی که سال گذشته در خصوص مساله جمعیت برعهده داشتند گزارش ارائه دهند و اگر دستگاهی به وظیفه خود عمل نکرده مواخذه و تذکر لازم دریافت کند.
علی بیگ زاده با اشاره به اینکه هر کشور سه منبع برای رسیدن به اهداف خود باید داشته باشد که سومین منبع و استراتژیک ترین منبع، منابع انسانی است، افزود: روند کنونی زاد و ولد، کشور را به سمت پیری می‌برد بنابراین همه دستگاه‌های اجرایی باید از تکالیف قانونی که سال گذشته در خصوص مساله جمعیت به عهده داشتند گزارش دهند و دانشگاه ها و حوزه های علمیه نیز آموزش در این مساله را جدی بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه انسان متخصص است که می تواند یک کشور را به اوج توسعه برساند، گفت: میانگین نرخ باروری در دنیا ۲.۵ است که متاسفانه در ایران این میزان کمتر از میانگین است.
بیگ‌نژاد گفت: ۲ استان در کشور در حوزه زاد و ولد در وضعیت سبز قرار دارند و نرخ باروری استان کرمان نیز متوسط است.
 
اقداماتی برای افزایش جمعیت
سرپرست اداره کل بانوان و خانواده استانداری کرمان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت در استان کرمان اقداماتی انجام شده است، افزود: اختصاص ۵۰ میلیارد تومان به صندوق امداد ولایت و پیگیری برای افزایش فضای مرکز ناباروری از جمله این اقدامات است.

مریم السادات طباطبایی خاطرنشان کرد: در خصوص انجام وظایف مربوط به بحث جمعیت بعضی مدیران در استان کرمان به صورت دلی پای کار آمده‌اند و فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha