کد خبر 202024
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹

«حیات» گزارش می‌دهد؛

خاکریزهای جنوب و غرب؛ صندلی دانشگاه «شهدای نخبه»

خاکریزهای جنوب و غرب؛ صندلی دانشگاه «شهدای نخبه»

«شهدای نخبه» درس و دانشگاه را در جای دیگری به نام «جبهه» دنبال کردند. آنان عشق را مشق کردند و درس‌هایی به وسعت آزادگی در دانشگاهی که صندلی هایش خاکریزهای جنوب و غرب بود، به جهانیان دادند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ مدت زمان زیادی تا برگزاری مرحله بعدی کنکور سال 1402 نمانده است و در این گیروداری که همگی در حال تلاش هستند که کرسی‌ دانشگاه‌های مطرح کشور را از آن خود کنند، افرادی بودند که سالها قبل صندلی های درس و دانشگاه را رها کردند تا پای جان و مال و ناموس کشورشان بایستند و درس و دانشگاه را در جای دیگری به نام «جبهه» دنبال کنند. آنان عشق را مشق کردند و درس‌هایی به وسعت آزادگی در دانشگاهی که صندلی هایش خاکریزهای جنوب و غرب بود، به جهانیان دادند.

بر اساس آمار، بیش از 70 درصد نقش‌آفرینان جبهه‌های حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس جوانان بودند که تعداد زیادی از این جوانان را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهند. در این میان از بین بیش از 200 هزار شهید دوران دفاع مقدس، پنج هزار شهید، دانشجو بودند و دو هزار و 700 نفر از این شهدا در رشته پزشکی تحصیل می‎‌کردند.

در این مجال با تعدادی از شهدای نخبه آشنا می‌شویم. آنها هزینه انتخابشان را با بهایی دادند که بیان و یادآوری آن برای امروز روزگار خالی از لطف نیست.

شهید حسن باقری: کسی که رهبر معظم انقلاب از او با عنوان «طراح و استراتژیست نظامی» یاد می‌کنند. رهبری همچنین درباره شهید باقری می‌گوید: «شهید حسن باقری بلاشک یک طراح جنگی است... کی؟ در سال ۱۳۶۱؛ کی وارد جنگ شده است؟ در سال ۱۳۵۹. این مسیر حرکت از یک سرباز صفر به یک استراتژیست نظامی، یک حرکت بیست ساله، بیست و پنج ساله است؛ این جوان در ظرف دو سال این حرکت را کرده است»

وی در کنکور سراسری رتبه ۱۰۴ کسب کرد و در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران پذیرفته شد و تحصیل کرد.

خاکریزهای جنوب و غرب؛ صندلی دانشگاه «شهدای نخبه»

شهید محسن وزوایی در کنکور سراسری سال ۱۳۵۵ رتبه یک شیمی را کسب کرد و در رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل شد. وی در سال ۵۸ در جریان تسخیر لانه جاسوسی، سخنگوی دانشجویان خط امام شد سپس به پادگان ولی عصر(عج) سپاه رفت و پس از مدتی فرمانده گردان ۹ سپاه شد. با تشکیل تیپ محمدرسول الله(ص) فرمانده گردان حبیب شد و در عملیات بیت المقدس در حالی که حکم فرماندهی تیپ سیدالشهدا(ع) را داشت، در قامت فرمانده محور وارد عملیات شد و در جبهه خرمشهر به شهادت رسید.

خاکریزهای جنوب و غرب؛ صندلی دانشگاه «شهدای نخبه»

شهید مصطفی چمران طبق فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب دانشجویی ممتاز در آمریکا بود. وی فرمانده ستاد جنگهای نامنظم بود و در اوایل جنگ تحمیلی در جبهه دهلاویه به شهادت رسید، شهید چمران دکترای فیزیک پلاسما را در آمریکا گذرانده بود.

خاکریزهای جنوب و غرب؛ صندلی دانشگاه «شهدای نخبه»

شهید حسین قجه‌ای: فرمانده گردان سلمان تیپ محمد رسول الله(ص) نیز در دانشگاه شریف تحصیل کرده است. او از فرماندهان لشکر 27 محمد رسول‌الله در دوران دفاع مقدس و از قهرمانان رشته کشتی آزاد در اوزان 48 و 52 کیلوگرم بود.

فرماندهی شکست حصر باشگاه افسران سنندج در سال 57، پاک‌سازی و آزادسازی دزلی و قلعه هادی از دست کومله و دموکرات، فرماندهی آزادسازی و پاک‌سازی تنگه چزابه در عملیات عملیات طریق‌القدس که یکی از شاهکارهای تمام جنگ لقب گرفت، ازجمله فعالیت‌ها و افتخارات این شهید در جریانات پس از انقلاب و دوران دفاع مقدس به‌شمار می‌رود.

خاکریزهای جنوب و غرب؛ صندلی دانشگاه «شهدای نخبه»

شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) در دوران دفاع مقدس، دانشجوی رشته پزشکی در دانشگاه شیراز بود. وی پذیرش از سوی یکی از دانشگاه‌های فرانسه نیز داشت.

او یکی از فرماندهان و نامداران دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به شمار می‌رود که با برخورداری از بینش عمیق سیاسی در خنثی کردن حرکت‌های انحرافی و ضدانقلابی گروهک‌های تروریستی نقش به سزایی داشت و در دوران دفاع مقدس با فرماندهی لشکر ۱۷ علی بن‌ابی طالب رشادت‌های بسیاری از خود نشان داد. مهدی زین‌الدین از جمله فرماندهانی بود که همراه برادرش برای شرکت در جلسه‌ای در پیرانشهر در حال تردد در جاده بانه-پیرانشهر به کمین ضد انقلاب خورده و توسط گروهک‌های تروریستی به شهادت رسید.

خاکریزهای جنوب و غرب؛ صندلی دانشگاه «شهدای نخبه»

شهید غلامعلی پیچک فرمانده عملیات سپاه غرب بود. وی قرار بود در رشته انرژی اتمی تحصیل و به خارج از کشور برود؛ اما با تجاوز رژیم عراق به ایران و تحمیل جنگی نابرابر به انقلاب نوپای اسلامی، پیچک عازم جبهه‌های نبرد شد. از آن جا که لیاقت و شجاعت او در درگیری‌های کردستان به فرماندهان محرز بود، به عنوان فرمانده محور غرب کشور منصوب شد. پیچک توان بالای نظامی خود را در این محور به منصه ظهور رساند و با ارائه طرح‌های دقیق و واقع‌بینانه نظامی،حیرت نیروهای سپاه و ارتش را برانگیخت. به رغم سن کم ذهنی نقاد و خلاق برخوردار بود و از این رو موفق شد بهترین طرح‌های عملیاتی را با توجه به شناسایی منطقه ارائه و اجرا کند. او اغلب شناسایی‌ها را خودش انجام می‌داد و تا عمق بیش از 30 کیلومتر، در پشت جبهه دشمن نفوذ می‌کرد.

خاکریزهای جنوب و غرب؛ صندلی دانشگاه «شهدای نخبه»

لازم به ذکر است تعدا شهدای نخبه در دوران جنگ 8 سال دفاع مقدس و پس از آن در کشور کم نیست. همه این شهدا جای عافیت اندیشی و پرداختن به خود به فکر آبادی و عزت کشور و انقلاب اسلامی بودند. شهید دکتر مجید شهریاری‌ها، شهید داریوش رضایی نژادها،  شهید حسن طهرانی مقدم‌ها، شهید مصطفی احمدی روشن‌ها و...  ادامه دارند و راهشان پررهرو باد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha