کد خبر 201839
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰

برکات طلای سیاه برای ساکنان بام نفتی ایران

برکات طلای سیاه برای ساکنان بام نفتی ایران

افزایش زیرساخت های رفاهی از طریق استفاده از منابع مالی درآمدهای نفت و گاز و ایجاد واحدهای تولیدی بزرگ اقدام های برجسته دولت برای خدمات رسانی به مردمان ساکن شهرستان گچساران معروف به بام نفتی ایران است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به عنوان زیر مجموعه مدیریت عملیات در وسیع ترین مخزن نفتی مناطق نفت خیز جنوب وظایفی که راهبری بیش از ۶ هزارو ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله نفت و گاز با فشار های بالا تا حدود ۲ هزار پام و کنترل کیفیت نفت خام را به عهده دارد که این امر با توجه به آلایندگی های زیست محیطی و پیامدهای آن برای شهروندان باعث شده آنان به حق انتظار داشته باشند بخشی از درآمدهای نفتی در این شهرستان هزینه شود.

آن طور که مسئولان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران می گویند :روزانه ۵۵۴ هزار بشکه نفت خام و ۸۲۴ میلیون فوت مکعب گاز در گچساران تولید می شود که این امر سبب شده ساکنان این سرزمین غنی از مسئولان بخواهند تا با اختصاص بخشی از درآمدهای نفتی به بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی آنان کمک شود.

دولت هم در پاسخ به این مطالبات اجرای طرح های عمرانی برای افزایش زیرساخت های رفاهی عامه شهروندان آستین های همت خود را بالا زده و همچنین اجرای کارخانه پتروشیمی گچساران که امسال قرار است بهره برداری شود وتلاش برای احداث پتروپالایش از دیگر اقدام ها برای نقش آفرینی صنعت نفت و گاز در ایجاد فرصت های شغلی جدید در این شهرستان ۱۲۶ هزار نفری است.

اجرای طرح های عمرانی

اجرای طرح های عمرانی در بخش های مختلف چه برای آسایش کارکنان صنعت نفت یا شهروندان عادی بدون شک اقدامی است که می تواند بیشترین گستره جمعیتی را از مزایای آن بهره مند سازد.

مدیر خدمات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت: ۲۷۸ طرح عمرانی اداره خدمات مهندسی شرکت نفت این شهرستان در حوزه های مختلف ۲ سال پیش تاکنون در این شهرستان اجرا شده است.

ابوالحسن غلامی افزود: این طرح ها در زمینه های چون بهسازی کانال‌های هدایت آب‌های فصلی ، هدایت آب‌های سطحی و کانال های آب نواحی مختلف شرکت نفت ، تعمیرات اساسی و راه اندازی ساختمان تاسیسات صنعتی، منازل سازمانی و کارگری، نصب و تجهیز سیستم آبیاری قطره‌ای در داخل و خارج از ناحیه نفت گچساران، تکمیل زمین چمن ورزشگاه شهدای نفت اجرا شده است.

برکات طلای سیاه برای ساکنان بام نفتی ایران

وی بیان کرد:بهسازی و تعویض بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ متر شبکه فاضلاب ، ۴۷ هزار متر مربع بهسازی معابر، پیاده‌روها و آسفالت خیابان‌ها و بهسازی و تعویض ۲ هزار متر شبکه آب آشامیدنی از دیگر اقدام های این شرکت در دولت سیزدهم برای رفاه مردمان این شهرستان نفتخیز بوده است.

وی تصریح کرد: مرمت و بهسازی پارک آزادی، مدرس و کوی شهید هاشم پور، نگهداری و گسترش فضای سبز در محیط عمومی شامل ۳ میلیون و ۶۴۷ متر مربع اصلاح چمن، هرس ۲۷ هزار اصله درخت، ۵۸ هزار متر مربع گل کاری فصلی و کاشت و توزیع ۲۴ هزار نشاء از دیگر گام های مهم دولت سیزدهم برای بهبود آسایش شهروندان شهرستان گچساران است.

غلامی تاکید کرد:همچنین تعمیر و راه اندازی برج مراقبت فرودگاه شهید امیدبخش، تعمیرات ساختمان بخش‌های مختلف از جمله بازسازی از صفر تا صد اتاق عمل بیمارستان بعثت نفت و محوطه‌سازی این بیمارستان،تعمیرات اساسی ۴۳ واحد ساختمان تاسیسات صنعتی ، تعمیرات اساسی و راه اندازی ۳۰۷ منزل سازمانی، بازسازی ۱۰۰ اتاقک نگهبانی و ۷۰ باب از منازل ساختمانی کارگری از دیگر اقدام های عمرانی در گچساران همزمان با فعالیت دولت سیزدهم است.

مدیر خدمات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت: همچنین در این مدت سه طرح در زمینه بهسازی کانال‌های هدایت آب‌های فصلی برای هدایت آب‌های سطحی و کانال های آب نواحی مناطق مختلف،کاشت و توزیع ۲۰۰ هزار نهال درخت مثمر و غیرمثمر،نصب و تجهیز سیستم آبیاری قطره‌ای در داخل و خارج از ناحیه نفت گچساران، هوشمندسازی آبیاری چمن مجموعه پد خندق، تکمیل زمین چمن ورزشگاه شهدای نفت و راه‌اندازی و تکمیل کارخانه یخ انجام گرفته است.

تلاش برای استفاده از منابع نفتی برای ایجاد شغل

ایجاد کارخانه های بزرگ برای فراوری نفت راهبردی است که افزون بر پیشگیری از خام فروشی و افزایش درآمدهای نفتی برای کشورمان باعث ایجاد فرصت های شغلی در مناطق نفتخیز می شود که با در مراحل پایانی بودن کارخانه پتروشیمی جوانان جویای کار گچسارانی را در چند قدمی تحقق یک آرزوی دیرینه قرار داده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بهره‌برداری از کارخانه پتروشیمی گچساران توسعه و رشد اقتصادی استان را شتاب می‌دهد، افزود: این واحد صنعتی بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

برکات طلای سیاه برای ساکنان بام نفتی ایران

سید علی احمدزاده افزود: محصولات شرکت و ظرفیت اسمی(سالیانه) این مجتمع تولید یک میلیون تن اتیلن و ۱۸۴ هزار تن سیتری پلاس است و در دور دوم سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد: این پروژه یکی از طرح های مهم صنعتی استان است که بر اساس ظرفیت های بالقوه و در راستای سیاست های کلان اقتصادی کشور به منظور افزایش محصولات پتروشیمی و همچنین به عنوان پیشران توسعه صنعتی و اقتصادی استان در حال احداث است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: علاوه بر محصولات تولیدی یاد شده این کارخانه به عنوان مواد اولیه و پیش نیاز صنایع پتروشیمی دهدشت و صنایع پلیمر گچساران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

احمدزاده عنوان کرد: می توان از مازاد تولید این واحد که در حدود ۴۰۰ هزار تن در سال است، به عنوان مواد اولیه برای دیگر طرح های پتروشیمی در سایر شهرستان ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: یک هزار و ۲۸۲ میلیون یورو برآورد هزینه تمام شده این طرح اقتصادی است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:کارخانه پتروشیمی گچساران در دور دوم سفر ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد با اشتغالزایی ۷۰۰ نفر به بهره برداری خواهد رسید.

تلاش برای آلودگی های زیست محیطی ناشی از نفت

از آنجا که وجود تاسیسات نفتی یکی از عوامل مهم آلایندگی های زیست محیطی محسوب می شود دولت تلاش کرده است تدابیری بکار گیرد تا این آلودگی ها به حداقل ممکن کاهش یابد.

رییس اداره بهره برداری شرکت نفت و گاز گچساران گفت: ۵۰۸ هزار بشکه نفت خام بوسیله دستگاه های تفکیک سیار نفت (MOS) و فرآورش سیار نفت( MOT ) از سال گذشته تاکنون در این شهرستان بازیافت شده است.

اردشیر کریمی افزود: بازیافت این میزان نفت خام در گچساران گامی برای صیانت از محیط زیست است.

وی بیان کرد: این اقدام به منظور جلوگیری از آلودگی محیط زیست و هدر رفت سرمایه ملی، افزایش تولید و اعمال دقت بیشتر در اتخاذ تصمیم مقتضی برای توسعه میادین و ایمن سازی و صیانت از محیط زیست از سوی دستگاه های تفکیک گر سیار نفت انجام شد.

چشم انداز آینده ثمرات صنعت نفت برای مردم گچساران

معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی پترو پالایش گچساران بزودی در گچساران آغاز می شود و این طرح می تواند یکهزارو ۵۰۰ شغل ایجاد کند.

سید احسان عسکری افزود : پترو پالایش گچساران با ظرفیت ۱۰۵ هزار بشکه نفت در دور دوم سفر ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد کلنگ زنی می شود.

برکات طلای سیاه برای ساکنان بام نفتی ایران

وی محصول این طرح را گازوئیل، بنزین و بنزن اعلام کرد و گفت: با بهره برداری از این طرح یکهزارو ۵۰۰ نفر به اشتغال مشغول خواهند شد.

عسکری اظهار کرد: این طرح با سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریال اجرا خواهد شد.

تلاش برای ادامه گسترش خدمات عام المنفعه

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران خاطرنشان کرد:تولید صیانتی وظیفه اصلی این شرکت است اما این مهم میسر نخواهد شد مگر با رفاه کارکنان، خانواده ها و مردمی که در کنار تاسیسات نفتی روزگار می گذرانند.

غلامرضا کمالی افزود: مردمی که کارت شرکتی ندارند اما شعله های نفت بر زندگی آنان اثرگذار است از مسئولان صنعت نفت انتظار دارند و خدمتگذاران صنعت نفت باید قبل از اینکه شهروندان درخواستی را بازگو کنند برای تحقق مطالبات آنان تلاش کنند.

وی با اشاره به در پیش بودن سفر دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز امیدواری کرد که در آینده بتوان شاهد خدمات بهتری به ساکنان بام نفتی ایران بود.

البته شهروندان گچسارانی اعتقاد دارند با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از درآمدهای کشور از منابع نفت و گاز این شهرستان تامین می شود نیاز است تا برای مطالبات بر زمین مانده آنان به ویژه توسعه فضای سبز به منظور کاهش تاثیر آلایندگی های زیست محیطی بر زندگی آنان، جمع آوری تمام فلرهای نفتی و ایجاد امکانات رفاهی برای عموم مردم این دیار باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha