کد خبر 201487
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰

«حیات» بررسی کرد؛

جایگاه اقتصاد انرژی ایران در جهان

جایگاه اقتصاد انرژی ایران در جهان

با توجه به ظرفیت بالای ایران در زمینه استخراج و تولید نفت و گاز، دولت سیزدهم سعی دارد با توسعه این صنعت، زمینه لازم را برای بهبود شرایط جهانی و توسعه پایدار صادرات انرژی از جمله نفت و گاز داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ از آنجایی که هدف از طرح‌های توسعه صنعت نفت و گاز، بهره‌وری بیشتر از منابع موجود، تحقق اهداف ملی و رشد اقتصادی پایدار است، ایران در سال جاری با رعایت اهداف کلان خود برنامه‌هایی را برای توسعه صادرات انرژی از جمله نفت و گاز دارد. بنابراین دولت سیزدهم تلاش دارد تا با گسترش بازارهای جدید و توسعه روابط تجاری خود با  سایر کشورهای منطقه و گسترش تعاملات جهانی، حجم صادرات را به نحو چشمگیری افزایش دهد.

دولت سیزدهم براساس این فرایند و در نظر گرفتن برنامه‌های مصوب و کلان خود در حوزه انرژی، قصد دارد با تمام توان در سال جاری به دنبال توسعه فعالیت‌های اکتشاف و استخراج نفت و گاز، که سهم بسزایی در  پویایی اقتصاد کشور دارد، باشد. برای این منظور اهدافی را با هدف توسعه میدان‌های نفتی و گازی موجود و همچنین اکتشاف میدان‌های جدید در نظر گرفته شده است .

براساس این گزارش میزان تولید نفت خام در ایران به طور متوسط 5.6 میلیون بشکه و گاز طبیعی حداقل 800 میلیون متر مکعب در روز در نظر گرفته شده بود که با توجه به اعمال تحریم‌های جهانی علیه کشورمان و تاثیر سایر مشکلات اجرایی و عملیاتی بر این حوزه، سطح تولید نفت خام در محدوده 2.5 میلیون بشکه در روز حفظ شد که دو سوم آن برای مصارف داخلی و کمتر از یک سوم این سهم به دیگر کشورها صادر شد.

از آنجایی که ایران دارای ١٢ درصد از منابع نفتی جهان و ١٨ درصد از گاز جهان است، دومین صادر کننده بزرگ نفت اوپک و چهارمین تولید کننده نفت در جهان است. با توجه به ظرفیت بالای کشورمان در زمینه استخراج و تولید نفت و گاز، دولت سیزدهم سعی دارد به دنبال توسعه این صنعت، زمینه لازم را برای بهبود شرایط جهانی و توسعه پایدار صادرات انرژی از جمله نفت و گاز در اقتصاد انرژی کشور فراهم کند.

جایگاه اقتصاد انرژی ایران در جهان

از طرفی، ایران نیز به دنبال توسعه صنایع انرژی خود و ایفای نقش مهمی که در بازارهای انرژی منطقه دارد، تلاش می کند در سازمان اوپک به عنوان سازمانی که بیشترین تولیدکنندگان نفت جهان را شامل می‌شود، نقش اثرگذاری را در تعیین قیمت نفت در بازار جهانی ایفا کند.

همچنین سهم تولید نفت و گاز ایران در سبد نفتی اوپک در سال جدید بستگی به سیاست‌های تعیین شده توسط این سازمان و وضعیت تولید و صادرات نفت و گاز ایران در آینده دارد. کشورمان به عنوان یک عضو اصلی اوپک، قرار است با دیگر کشورهای عضو این سازمان به منظور کنترل قیمت نفت و تعادل بازار همکاری کند.

 در ادامه با توجه به اینکه تولید و صادرات نفت و گاز ایران به شرایطی مانند تحریم، وضعیت پرداختی بازارهای هدف و ... وابسته است، نمی‌توان پیش بینی درستی از سهم تولید نفت و گاز ایران در سبد نفتی اوپک داشت.

براساس آخرین داده‌ها در آخرین نشست اوپک توافق شد که سهم کشورهای عضو، در سبد نفتی اوپک بر اساس میزان تولید نفت خام هر کشور تعیین شود. در ادامه با توجه به آخرین مذاکرات صورت گرفته در نشست غیر رسمی اوپک پلاس و کاهش نزدیک به 2 میلیون بشکه‌ای نفت خام و معاف بودن ایران از تعیین سهمیه، پیش‌بینی می شود که در سال جاری و براساس اعلام وزیر نفت، کشورمان در محدوده 2.8 میلیون بشکه از ظرفیت 3.8 میلیون بشکه، تولید نفت خود را حفظ کند .

در پایان اگر پتانسیل‌های موجود انرژی  در کشور بهینه‌سازی شده و با نگاهی علمی و عملی در راستای تامین منافع عمومی و رونق اقتصادی کشور به آن پرداخته و صنعت انرژی کشور به سمت استفاده از انرژی‌های نو و تجدید پذیر سوق داده شود، می‌توان آینده انرژی ایران را پر رونق، موفق و بدون وابستگی به سایر کشورها در تامن منابع مورد نیازمان تصور کرد. بنابراین لازم به نظر می‌رسد که روی توسعه و مدیریت مصرف انرژی، با سیاست‌های صحیح مدیریتی، بیشتر تمرکز شده و تنها منافع ملی اساس سیاست‌گذارها در حوزه انرژی و سایر حوزه های اقتصادی باشد.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha