کد خبر 201428
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

رونمایی از سردیس ۶ پیشکسوت صنایع دستی شیراز در باغ جهان نما

رونمایی از سردیس ۶ پیشکسوت صنایع دستی شیراز در باغ جهان نما

مجسمه و سردیس ۶ پیشکسوت عرصه صنایع دستی فارس و شیراز شامل گلریز خاتمی، بارغن، صدری، تجویدی، غلامی و منبتی در باغ جهان نما رونمایی شد.

به گزارش گروه استن های حیات؛ آیین نقش ماندگار با هدف پاسداشت و تجلیل از اساتید و پیشکسوتان حوزه صنایع‌دستی استان فارس برگزار و با رونمایی از سردیس تعدادی از پیشکسوتان این حوزه از ۶ نفر از اساتید برجسته شهر شیراز تجلیل و قدردانی شد.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در آیین نکوداشت و رونمایی از سردیس پیشکسوتان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شیراز با اشاره به رونمایی از سردیس اساتید برجسته حوزه صنایع‌دستی،گفت: رونمایی از سردیس اساتید برجسته حوزه صنایع‌دستی در شیراز یکی از اقدامات فاخری بود که شیراز به آن نیاز داشت.

محمد فرخ زاده افزود: در چند روز گذشته هیات‌های مختلفی از سایر کشورهای جهان به فارس و شیراز سفرکرده که تأکید همه این نمایندگان انتقال فرهنگ از طریق رویکرد صنایع‌دستی بود.

وی راه‌اندازی مرکز توسعه و ترویج باز زنده سازی دست‌بافت‌های داری در دو محله بالا کفت و اسحاق بیگ شهر شیراز، احیای بافت تاریخی و تبدیل هر خانه به یک کارگاه سنتی ،حمایت از صنایع‌دستی در ساخت‌وسازها و استفاده از ظرفیت این حوزه، راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی، طراحی و ساخت نمادهای شهری و نام‌گذاری خیابان‌ها به نام صنایع‌دستی آثار هنرمندان و پرداخت اعتبارات و راه‌اندازی از جمله اقداماتی است که در پی مصوبات شورای توسعه گردشگری استان در دستور کار قرار گرفت.

شهردار شیراز هم در این آیین با اشاره به گذشت چهارمین روز از هفته نکوداشت شیراز،گفت: شیراز را با یک آوازه می‌شناسند و این شهر یک نام و نشانی دارد و نمی‌توان گفت که شیراز تنها متعلق به ایران و یا آسیا است، بلکه شیراز متعلق به تمام جهان است.

اسدی افزود: شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی در چند سال قبل معرفی و دبیرخانه آن به شهرداری شیراز واگذارشده است و راه طولانی برای این حوزه در پیش داریم، زیرا صنایع‌دستی از دل فرهنگ، هنر، سنت و آداب و رسوم برگرفته‌شده است.

وی در این مراسم با اعلام آمادگی حمایت از دست‌ساخته‌های هنرمندان و دانش هنرمندان عرصه صنایع‌دستی، افزود: شهرداری پس از ۸۰ سال پس از اسکان در ساختمان قدیم خود در میدان شهدا به ساختمان جدید منتقل و ساختمان قدیم به موزه بلدیه تبدیل شد که بخشی از ساختمان این موزه به نمایش و ارائه آثار هنرمندان اختصاص می یابد.

اسدی همچنین در این مراسم از معاون فرهنگی خود خواست تا به جد موضوع بهره‌برداری از فاز اول موزه بلدیه را تا پایان سال جاری دنبال کند.

وی ادامه داد: شهرداری شیراز در یک دهه گذشته تلاش کرد در بافت تاریخی و فرهنگی در محور سنگ سیاه، بازارچه هنر را احداث کند.

شهردار شیراز اضافه کرد: این بازارچه هم‌اکنون با بیش از ۷۰ غرفه سنتی در بافت قدیمی و تاریخی ساخته و به اتمام رسید و پس‌ از آن شرکت دولتی توسعه گردشگری متولی سایر اقدامات شد تا در حوزه خدمات‌رسانی موارد لازم را انجام دهد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز گفت: آثار ماندگار هنرمندان شیراز در زمینه‌های مختلف فرهنگی دارای ارزش ملی و بین‌المللی است.

دبیر رویداد نقش ماندگار نیز در این آیین گفت: طی مدت سه سال است که شهر شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی انتخاب‌شده است و اقداماتی را در دستور کار داریم تا این عنوان همواره بر این شهر بماند.

سلمان گورنگی در این مراسم به برخی فهرست برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دبیرخانه شهر جهانی صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: پیگیری و برنامه‌ریزی رونق سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع‌دستی و هنر، راه‌اندازی کارگروه اقتصاد هنر، راه‌اندازی گروه تخصصی حراج ملی و بین‌المللی صنایع‌دستی با اجرای دستورالعمل قانونی، برگزاری همایش چهره ماندگار در بخش صنایع‌دستی، برنامه‌ریزی جهت تعامل و همکاری با دستگاه‌های مختلف در حوزه صنایع‌دستی، برگزاری همایش چهره‌های ماندگار و نصب کاشی ماندگار بر سر در منازل اساتید حوزه هنر ازجمله این برنامه‌های دبیرخانه شهر جهانی صنایع‌دستی است.

هم‌زمان با چهارمین روز از هفته نکوداشت روز شیراز از پوستر نذر هنر که تمام عواید آن صرف آزادی زندانیان جرائم غیر عمد خواهد شد با موضوع فراخوان نخستین نمایشگاه هنرهای تجسمی رونمایی شد.

به‌صورت نمادین از پوستر کوچه کاشی هفت‌رنگ سازان نیز رونمایی شد که این پوستر با الهام از کاشی مسجد نصیرالملک طراحی‌شده است.

در پایان این مراسم همچنین از غلامرضا تجویدی استاد و مفاخر برجسته کشوری حوزه نگارگری، استاد جلال غلامی از اساتید پیشکسوت حوزه خاتم‌کاری، استاد بهرام منبتی از مفاخر حوزه منبت‌کاری، استاد عبدالخالق گلریز خاتمی از اساتید برجسته حوزه خاتم‌کاری در شیراز، استاد علی صدری از اساتید ارزشمند و هنرمند رشته قلم‌زنی، محمود بارغن استاد حوزه مسگری تجلیل و قدردانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha