کد خبر 201268
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴

سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار خردادماه برگزار می‌شود

سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار خردادماه برگزار می‌شود

دهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار با حضور گروه‌های برگزیده از سراسر کشور خرداد ماه امسال به مدت ۱۲ روز برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های حیات؛ در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار با محمدمهدی فداکار استاندار کرمان که با حضور حجت‌الاسلام عبدالرسول الله‌وردی، مشاور استاندار در امور روحانیت و حوزه فرهنگی و مجتبی اسدی‌زاده مشاور استاندار و مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان برگزار شد، روند برگزاری سوگواره در دوره‌های قبل و مشکلات پیش رو برای برگزاری این رویداد ملی و مذهبی در استان کرمان بررسی شد.

سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار خردادماه برگزار می‌شود

در این جلسه محمدمهدی فداکار، استان کرمان با تقدیر از مردم ده زیار و عوامل برگزاری سوگواره ملی تعزیه به واسطه برگزاری با شکوه 9 دوره سوگواره تعزیه و برپایی مجلس عزای امام حسین(ع) اظهار داشت: برگزاری مراسم ملی و مذهبی یک کار بسیار ارزشمند در ترویج معارف اسلامی و ارزش‌های الهی است.

وی با بیان اینکه انتقال پیام عاشورا از طریق هنر آیینی تعزیه خوانی ماندگارتر و قوی‌تر است، گفت: تلاش خود را برای برگزاری سوگواره ملی تعزیه در ده زیار به کار خواهیم گرفت و از آن حمایت می‌کنیم.

استاندار کرمان افزود: وجود فضای تخصصی تعزیه در ده زیار یک نیازمندی مهم است و باید برای این مهم یک زمین در نظر گرفته شود که در واقع در این محل مجموعه فرهنگی با محوریت تعزیه ساخته شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه موقعیت جغرافیایی روستای ده زیار یک ظرفیت بوده چرا که در مسیر مشهد مقدس و عبور زائران امام هشتم قرار دارد، در این مجموعه فرهنگی می‌توان خدمت رسانی به زائران امام رضا (ع) را نیز برنامه‌ریزی کرد و ظرفیت بسیار خوبی است.

فداکار با اشاره به یکی از نیازمندی‌های برگزاری سوگواره به صندلی، پیشنهاد راه‌اندازی پویش نذر صندلی را ارائه کرد و گفت: مردم حتماً برای برگزاری جلسات امام حسین (ع) کمک خواهند کرد و با خرید صندلی یک بار برای همیشه از پرداخت هزینه کرایه و اجاره کردن صندلی جلوگیری می‌شود و این هزینه می‌تواند صرف امور فرهنگی دیگر شود.

وی با اشاره به حجم ورودی جمعیت به روستای ده زیار در زمان برگزاری سوگواره از اقصی نقاط استان و کشور، گفت: اداره کل راهداری استان باید پای کار بیاید و مشکلات جاده ورودی و خروجی روستا بررسی و رفع شده تا از حوادث ترافیکی جلوگیری شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه برگزاری رویدادهای ملی و مذهبی باعث توسعه منطقه‌ای خواهد شد، افزود: باید از این ظرفیت برای توسعه و آبادانی روستاها در ابعاد مختلف عمرانی و فرهنگی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های فرهنگی مناطق باید شناسایی شود، گفت: روستای ده زیار در این سال‌ها به خوبی توانسته در حوزه آیین تعزیه خوانی در سطح کشور مطرح شود و باید از این ظرفیت استفاده بهینه کرد، البته زیرساخت‌های آن هم باید فراهم شود.

فداکار با بیان اینکه امروز روستای ده زیار به واسطه برگزاری سوگواره ملی تعزیه دارای ظرفیت گردشگری مذهبی است، ادامه داد: بهتر است در سوگواره ملی امسال در دوره دهم سایر ظرفیت‌های روستا از جمله نان خانگی ده زیار که آن هم یک برند است به شرکت کنندگان معرفی شود.

وی خواستار جریان‌سازی و تبلیغ سوگواره پیش از برگزاری آن در دوره دهم شد و گفت: از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ و تولید محتوا در این ارتباط استفاده و در سطح کشور معرفی شود و بهتر است با تبلیغات به استقبال این رویداد فرهنگی مذهبی رفت.

سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار خردادماه برگزار می‌شود

در این جلسه ثارالله انکوتی، دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده زیار نیز با اشاره به اینکه سوگواره تعزیه ده زیار هر ساله به مناسبت ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) برگزار می‌شود، اظهار داشت: گروه‌های تعزیه از سراسر کشور متقاضی حضور در سوگواره ملی تعزیه ده زیار هستند.

وی با بیان اینکه از بعد از شهادت حاج قاسم استقبال گروه‌های تعزیه کشور از حضور در سوگواره ده زیار چندین برابر شده است، گفت: حضور در گلزار شهدای کرمان و زیارت مرقد مطهر سردار دل‌ها یکی از برنامه‌های گروه‌های تعزیه در استان کرمان است.

انکوتی با اشاره به اینکه در ایام برگزاری سوگواره از سراسر کشور مهمان داریم و ده زیار ظرفیت تبدیل شدن به مقصد گردشگری مذهبی را دارد، افزود: در ایام برگزاری سوگواره هر شب میزبان جمعیتی بالغ بر سه هزار نفر در روستا هستیم.

وی با بیان اینکه این سوگواره به همت خادمان هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار برگزار می‌شود و برای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم و همچنین میزبانی شایسته از شرکت‌کنندگان و ارادتمندان به آستان مقدس اهل‌بیت(ع) نیازمند همکاری سایر نهادها در استان هستیم تصریح کرد: زیرساخت‌های روستا برای برگزاری این رویداد ملی مذهبی کافی نیست و البته تلاش شده هر ساله به بهانه سوگواره بخشی از این زیرساخت‌ها فراهم شود.

دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده زیار خواستار بهسازی و دو بانده شدن جاده ورودی روستا شد و افزود: با توجه به جمعیتی که هر شب برای شرکت در مراسم به این روستا می‌آید نیاز است برای پیشگیری از حوادث ترافیکی، این جاده که یک مسیر بین روستایی و راه مواصلاتی چند آبادی دیگر هم هست، دوبانده شود.

وی نبود فضای تخصصی تعزیه را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: روستای ده زیار یکی از خاستگاه‌های تعزیه کشور است و نیاز است فضای تخصصی تعزیه در این روستا ساخته شود که یکی از زیرساخت‌های مهم در این زمینه است.

 دهمین سوگواره ملی تعزیه ده زیار با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمان به مناسبت ایام ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) از دهم خردادماه در روستای ده زیار برگزار می‌شود.

سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار خردادماه برگزار می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha