کد خبر 201238
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵

طرح نهضت ملی مسکن در شیروان، هنوز لَنگ تأمین زمین است/ آقای استاندار سری به شهرتان بزنید!

طرح نهضت ملی مسکن در شیروان، هنوز لَنگ تأمین زمین است/ آقای استاندار سری به شهرتان بزنید!

اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای استان خراسان شمالی پیشرفت یکسانی ندارد؛ هم‌اکنون شهرهای اسفراین، بجنورد و جاجرم پیشرفت خوبی داشته‌اند اما گویی فقط شیروان با مشکل تأمین زمین روبروست و با گذشت ۲ سال هنوز این طرح روی کاغذ است.

 رزیتا ولی‌زاده، بااینکه طرح اقدام مسکن ملی پشتوانه قانونی جهش تولید مسکن را به همراه دارد و دولت سیزدهم عزمش را جزم کرده تا این طرح را با موفقیت به انجام برساند، اما نشانه‌هایی از اجرای خوب آن برای مردم شیروان وجود ندارد.

باوجوداینکه در همه شهرهای استان خراسان‌شمالی این طرح شروع‌شده، اما اجرای آن در شهرهای استان پیشرفت یکسانی ندارد، هم‌اکنون شهرهای اسفراین، بجنورد و جاجرم پیشرفت خیلی خوبی داشته‌اند و گویی فقط شیروان با مشکل تأمین زمین روبروست.

تأمین زمین از این کوی به آن کوی!

شهرستان شیروان که با جمعیتی بالغ‌بر ۸۲ هزار نفر به‌عنوان دومین شهر بزرگ خراسان‌شمالی است، در بحث مسکن ملی بیش از ۱۰ هزار نفر  ثبت‌نام کرده‌اند و از این تعداد یک هزار و ۴۶۰ نفر آورده اولیه خود را واریز کردند.

در ابتدا مقرر شد جانمایی این طرح در محل مسکن مهر (کوی وحدت) باشد که با توجه به مشکلات زیرساختی این محل، متقاضیان با آن مخالفت کردند.

طرح نهضت ملی مسکن در شیروان، هنوز لَنگ تأمین زمین است/ آقای استاندار سری به شهرتان بزنید!

کوی وحدت این شهرستان، طبق گزارش قبلی فارس از آن محل، دارای مشکلات عمده‌ای چون نبود فضای سبز، پیاده‌رو و خدمات شهری، مجموعه فرهنگی و ... است و نبود ابتدایی‌ترین امکانات چون دستگاه خودپرداز، نانوایی و... حتی مواردی چون ترک‌خوردگی چند واحد مسکونی موجب شده که منازل آن محل به قیمت ارزان‌خرید و فروش شود، ازاین‌رو متقاضیان شیروانی از جانمایی مسکن ملی در کوی وحدت ناراضی بودند که با تدابیر اتخاذشده از سوی مسئولین، میدان معلم به‌عنوان جانمایی جدید انتخاب گردید.

اقشار ضعیف، جامانده از طرح نهضت ملی مسکن

اغلب مستأجران پس از تصویب این طرح ملی و عظیم، جرقه امیدی در دلشان روشن گردید، ثبت‌نام‌ها مشتاقانه انجام شد و سال گذشته بود که در هیاهوی خرید شب عید، پیامکی مبنی بر واریز آورده اولیه به تمام تأییدشدگان نهایی ارسال شد.

این خبر بااینکه اولین قدم برای خانه‌دار شدن متقاضیان بود، اما جیب خالی اکثر آن‌ها امیدشان را ناامید کرد.

اگر این طرح واقعاً برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه است، باید بدانیم که تأمین و پرداخت آورده‌ها کار دشواری است که موجب شده عده‌ای انصراف دهند.

ناامیدی مردم از روند کند اجرای طرح

باوجود تمام سختی‌ها، بازهم متقاضیان همچنان امیدوار، با فروش طلا، دریافت وام و ... آورده‌های نقدی خود را به‌حساب مربوطه واریز کردند.

حق‌بین یکی از شهروندان شیروانی در ابتدا با تأکید بر جانمایی این طرح اظهار کرد: اگر محل اجرای این طرح کوی وحدت بود، بدون تردید انصراف خود را اعلام می‌کردم.

وی با اشاره به حواشی پیش‌آمده سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به شیروان در اسفند ۱۴۰۰ بیان کرد: از آن تاریخ عملاً هیچ‌گونه پیشرفتی اتفاق نیفتاده و عدم رفع چالش‌های پیش روی این طرح نتیجه‌ای جز سرخوردگی و ناامیدی مردم از دولت مردمی سیزدهم به ارمغان نخواهد داشت. 

حسن‌زاده متقاضی دیگری است که همچنان در انتظار شنیدن خبر تعیین تکلیف این طرح است، وی بیان کرد: روزی که دولت اعلام کرد طرح ویژه‌ای برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه دارد، کورسوی امید در دلمان جرقه زد و باذوق و شوق ثبت‌نام کردیم، بعد از پیامک واریز آورده، گرچه دستمان تنگ بود، ولی تمام توانمان را برای واریز وجه پیش‌پرداخت، بکار بستیم. 

طرح نهضت ملی مسکن در شیروان، هنوز لَنگ تأمین زمین است/ آقای استاندار سری به شهرتان بزنید!

وی ادامه داد: ماه‌هاست که از واریز وجه ما گذشته ولی خبری از اجرای این طرح بگوش نمی‌رسد، چه‌بسا اگر همان مبلغ را صرف خرید طلا یا زمینی در روستا می‌کردیم، الآن سرمایه‌مان چند برابر می‌شد لذا از مسئولین امر تقاضا داریم پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

مردم شیروان چشم‌انتظار تحقق وعده‌های مسئولین

بلال اکبرپور، مدیر راه و شهرسازی شیروان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیروان اظهار کرد: تأمین زمین از مردادماه ۱۴۰۱ طی توافقی با مالکین آن انجام‌شده بود، ولی با پیش آمدن بحث تبصره ۱ کشاورزی و بحث بازرسی و درجه‌یک بودن این اراضی دست‌به‌دست دادند تا این امر تا اسفند سال ۱۴۰۱ به طول انجامد.

وی گفت: اما باهمت مسئولین اسفند امسال توافقات نهایی صورت گرفت و نامه انتقال اراضی به سازمان ملی زمین و مسکن جهت مصوبه و انجام انتقال ارسال شد.

مدیر راه و شهرسازی شیروان افزود: ۱۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ مقرر شد توافقات بر اساس ۳۷ درصد خالص مسکونی صورت بگیرد که خوشبختانه ۳۶/۶ هکتار از این اراضی به توافق نهایی رسید و پیرو همین امر جلسه‌ای با مالکین برگزار شد که توافقات اولیه صورت گرفت.

اکبرپور تصریح کرد: در این خصوص اسناد ۳۶/۶ هکتار در حال انتقال است و به‌زودی، بازگشایی خیابان‌ها انجام شود.

گذشتن از هفت‌خوان رستم صبر ایوب می‌طلبد

طبق سخنان اکبرپور اگر مشکل تأمین زمین برطرف گردد، متقاضیان این طرح بایستی در مراحل پیشرفت کار، چون فونداسیون، اسکلت، سقف، سفت‌کاری و پایان کار مبالغ آورده ۴۰ میلیون تومانی خود را پرداخت کنند و البته تسهیلات بانکی در نظر گرفته‌شده برای این طرح نیز سیصد میلیون تومان است.

البته ذکر این نکته که بعد از مشکل جانمایی زمین، حدود دو الی دو ونیم سال طول می‌کشد تا این منازل تکمیل و تحویل شود نیز ضروری است.

هر چه کند، همت مردان کند

آنچه پرواضح است، گرانی‌ و تورم در نهاده‌های ساختمانی چون سیمان، آهن‌آلات و ...روزبه‌روز هزینه‌های موجود جهت احداث مساکن حمایتی دولت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و لزوم همت مسئولین امر شهرستان شیروان را می‌طلبد.

مبادا مسئولی در به اجرا درآمدن این طرح مناسب و نیکو جهت خانه‌دار شدن مستأجران زیادی کاهلی کند، زیرا تسریع در تأمین زمین و  اجرای الباقی کارها می‌تواند پروژه را مقداری از تورم‌های آتی مصون نگه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha