کد خبر 201148
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی:

مردم هورامان سرمایه‌های اجتماعی را به پُل توسعه تبدیل کرده‌اند

مردم هورامان سرمایه‌های اجتماعی را به پُل توسعه تبدیل کرده‌اند

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی گفت: معنی واقعی کلمه بهره‌وری را می‌توان در منطقه هورامان یافت زیرا مردم هورامان سرمایه‌های اجتماعی را به پُلی برای توسعه تبدیل کرده‌اند.

به گزارش گروه استان های حیات؛ دکتر امید قادرزاده در نخستین همایش بین‌المللی هورامان که با هدف پایداری ثبت جهانی منظر هورامان در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به پیوند فرهنگ و توسعه و حضور نشانگان موافق توسعه در فرهنگ کردستان، عنوان کرد که باید نگاه فرهنگی و توسعه‌ای ویژه‌ای به این استان وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در استان کردستان ظرفیت‌های فرهنگی خاصی وجود دارد و ضرورت دارد این فرهنگ‌ها معرفی شوند، افزود: انجام مطالعات پژوهشی در خصوص شناسایی بنیان‌های فرهنگ توسعه در کردستان می‌تواند تسهیل‌گر توسعه و آبادانی در این استان شود.

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی بیان کرد: جبر محیطی و جغرافیایی منطقه هورامان هیچ وقت نتوانسته عرصه را بر مردمان منطقه هورامان تنگ‌ کند، بلکه مردم هورامان با اتکا به دانش‌های بومی محلی و تجربه پیشینیان شیوه‌های مسالمت‌آمیز زندگی با طبیعت بدون مداخله در نظم طبیعت و برانگیختن خشم طبیعت را پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: معنی واقعی کلمه بهره‌وری را می‌توان در منطقه هورامان یافت زیرا مردم هورامی شبکه‌های اجتماعی مشارکتی و سرمایه‌های اجتماعی را به پُلی برای توسعه تبدیل کرده‌اند.
دکتر قادرزاده با اشاره به ثبت منظر جهانی هورامان توسط یونسکو خاطرنشان کرد: ثبت جهانی هورامان، بررسی‌ها و پژوهش‌های لازم در خصوص برنامه‌های توسعه و حتی موضوعی چون حضور گردشگران در منطقه هورامان و پیامدهای آن بر شناسه‌های هویت بخش هورامان را طلب می‌کند و ضرورت دارد برای هر اقدامی در هورامان پیوست فرهنگی تهیه شود.

وی یادآور شد: امیدوارم برگزاری چنین همایش‌هایی بتواند موجبات توسعه با حفظ هویت هورامان را در زمینه‌های مختلف به وجود آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha