کد خبر 201141
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳

کارشناس مذهبی در گفتگو با «حیات»:

نخستین گام برای مدیریت دیگران خودسازی است

نخستین گام برای مدیریت دیگران خودسازی است

کارشناس مذهبی گفت: برای هر کاری باید اول از خودمان شروع کنیم بعد از خودسازی خودمان به سمت ساختن خانواده برویم. اگر لازم بود که خانواده را به راه درست هدایت کنیم در گام سوم شهر محل زندگی‌مان را درست کنیم و بعد برای ساختن دنیا قدم برداریم.

حجت الاسلام محمد علی فیض آبادی استاد قرآن و کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات  درباره مدیریت و خودسازی در زندگی گفت: همه ما آرزو داریم و می‌خواهیم به بهترین شکل ممکن به خواسته هایمان برسیم. خداوند در قرآن به پیغمبر اکرم (ص) می فرماید: ای پیغمبر اگر تو می خواهی دنیا را تغییر دهی اول خودت را اصلاح کن. اگرمی خواهید فرزندتان را به خوبی تربیت کنید اول به خودتان رجوع کنید یا برای عوض کردن دنیا هم لازم است خودتان را در قدم اول اصلاح کنید. پدر و مادری که رفتارشان نادرست باشد نمی‌توانند فرزندشان را به خوبی تربیت کنند.

وی افزود: نخستین گام برای مدیریت دیگران خودسازی است، برای هر کاری باید اول از خودمان شروع کنیم بعد از خودساختگی‌مان به سمت ساختن خانواده برویم. اگر لازم بود که خانواده را به راه درست هدایت کنیم در گام سوم شهر محل زندگی‌مان را درست کنیم و بعد برای ساختن دنیا قدم برداریم.

اهمیت نماز و تلاوت قرآن

حجت الاسلام فیض آبادی با بیان اهمیت نماز و تلاوت قرآن در زندگی گفت: برای خودسازی اولین و مهم‌ترین مسئله نماز است. طبق آیه اول و دوم سوره مزمل که خداوند فرمود:( یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ ؛ای جامه به خویشتن فرو پیچیده (۱))( قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا (به پا خیز شب را مگر اندکی (۲))خداوند به پیامبر سفارش می کند شب ها کم بخوابد؛ البته نه برای تفریح و سرگرمی بلکه بیدار شود و قرآن قرائت کند ؛ همچنین در ادامه آیات خداوند به پیامبر سفارش می‌کند که نماز شب نیز بخواند. پس لازم است برای خودسازی نماز و قرآن بخوانیم.

وی با اشاره به آیات سوره طه در وصف حضرت موسی تصریح کرد: وقتی خداوند تبارک و تعالی حضرت موسی را به سمت فرعون فرستاد؛ یک رسالتش برای مبارزه بود که حضرت موسی، فرعون را نابود کند و رسالت دیگرش نجات بنی اسرائیل بود. خداوند برای فراهم شدن این هدف فرمودند:  اول به فرعون کاری نداشته باش به بنی اسرائیل نیز کاری نداشته باش، دنبال آذوقه و خوراک نیز برای بنی اسرائیل نباش. قبل از این موارد طبق آیه 14سوره طه ( أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی) نمازت را به پا دار.

کارشناس مذهبی در ادامه گفت: حضرت موسی در اینجا یک دعا کرد و گفت: ( رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی): خداوندا  به من شرح صدر بده و بعد فرمود: تنها هستم پس برادرم هارون را وزیر و پشتیبان  من قرار بده نه برای مبارزه، جنگ، تنظیم بازار یا سدسازی و.... بلکه برای اقامه نماز؛ همچنین طبق آیه 33 سوره طه حضرت فرمودند: (کَیْ نُسَبِّحَکَ کَثِیرًا : تا تو را [در میان مشرکان از داشتن شریک] بسیار و فراوان تنزیه کنیم) از تو می خواهم او را همراه من در این کار کنی. پس طبق این روایات قرآن اگر بخواهیم دنیا را عوض کنیم اول لازم است خودمان را درست کنیم و اگر بخواهیم خودمان را درست کنیم اول نمازبخوانیم و بعد می شود با رعایت این موارد مدیریت خوبی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha