کد خبر 201075
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

۶۰ درصد دیم کاران تحت پوشش بیمه نبودند

۶۰ درصد دیم کاران تحت پوشش بیمه نبودند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال زراعی جاری ۶۰ درصد دیم کاران استان اردبیل کشت و زرع خود را تحت پوشش بیمه نبردند.

به گزارش گروه استان های حیات؛ نادر تقی زاده شامگاه شنبه در نشست معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با کشاورزان بیله سواری اظهار کرد: بیش از دو ماه است که موضوع خشکسالی را با مکاتبات محرمانه و عادی از طریق وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادها پیگیر هستیم و امیدواریم هر چه سریع‌تر با تدبیری مناسب جبران خسارت کشاورزان و زارعین انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان اردبیل ۳۵۰ هزار هکتار دیمزار بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده اند که در مشگین شهر ۱۰۰ درصد خسارت، در گرمی و انگوت ۱۰۰ درصد خسارت، اصلاندوز ۸۰ درصد و بیله سوار نیز ۸۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت به دیمزارها وارد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: زارعینی که اراضی دیم خود را تحت پوشش برده بودند نگرانی از بابت جبران خسارت ندارند چرا که بیمه با ارزیابی کارشناسی خسارت وارده را جبران خواهد کرد.

تقی زاده گفت: مشکل ما ۶۰ درصد دیم کاران استان اردبیل است که محصولات خود را تحت پوشش بیمه نبرده اند و خسارت وارده به سختی جبران خواهد شد.

وی ضرورت ترغیب زارعین را به پوشش بیمه‌ای محصولات دیمزارها در سال زراعی آینده یادآور شد و بیان کرد: ما باید از تریبون‌های مختلف رسانه‌ها و ظرفیت ائمه جمعه و جماعات استفاده کنیم تا کشاورزان ترغیب و تشویق به پوشش بیمه‌ای محصولات خودشان باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: ۴۰ درصد دیمزارهای استان اردبیل با اجرای طرح جهش تولید تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که خسارت وارده به آنها از طریق صندوق بیمه جبران خواهد شد.

تقی زاده ادامه داد: ما در بخش بیمه‌ای کارنامه خوبی نداریم و نتوانستیم کشاورزان را ترغیب و تشویق به این امر کنیم که البته خود زارعین نیز از پرداخت دیرهنگام خسارت‌ها شاکی هستند.

وی اظهار کرد: مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی که به همراه معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی به استان اردبیل سفر کرده باید تدبیری بیندیشند تا خسارت وارده به کشاورزان در کوتاه‌ترین زمان پرداخت شده تا جبران خسارت خشکسالی و دیگر حوادث انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: صندوق بیمه باید قوانین خود را اصلاح کند تا بدون در نظر گرفتن نصاب و سایر محدودیت‌ها پرداختی را به شکل منطقه‌ای و براساس خسارت وارده انجام دهد.

نگران تأمین بذر پاییزه هستیم

تقی زاده گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید راهکارهای مناسب را در سال زراعی پیش رو برای پوشش بیمه‌ای گسترده اراضی دیم استان به کار گیرد تا زارعین با رغبت بیشتر در این امر ورود پیدا کنند.

وی نگرانی اصلی را مشکل تأمین بذر پاییزه اعلام و تصریح کرد: با توجه به خسارت ۱۰۰ درصدی اراضی دیم قطعاً کشاورزان در تأمین بذر پاییزه دچار مشکل خواهند شد که بهتر است برای عبور از این بحران از هم اکنون تدبیری درست بیندیشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: کشاورزان انتظار دارند مجلس و دولت در پرداخت منابع حمایتی و بلاعوض، استمهال بدهی و پرداخت تسهیلات جدید کشاورزان خسارت دیده را کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha