کد خبر 201040
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹

کارشناس قرآن در گفتگو با «حیات»:

نقش کلیدی مدارس، موسسات قرآنی و ارگان های متولی درترویج قرآن

نقش کلیدی مدارس، موسسات قرآنی و ارگان های متولی درترویج قرآن

کارشناس قرآن درحوزه نوجوان و جوان گفت: برای جذب افراد به سمت فعالیت های قرآنی به سه عامل همکاری مدارس، موسسات قرآنی و ارگان های متولی نیاز داریم، اگر یکی از موارد ضعیف عمل کند باقی عوامل ناموفق می شوند و این موضوع به نتیجه نمی رسد.

علی حیدرزاده کارشناس قرآن درحوزه نوجوان و جوان درگفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات گفت: برای جذب کودکان و جوانان به عرصه قرآنی در جامعه کمی کار سخت است، البته غیرممکن هم نیست. برای این کار نیاز است یکسری عوامل دست به دست هم بدهند که به کار آمدن این عوامل با هم سخت می‌شود .

وی افزود: برای تغییر یا جذب افراد به یک رویکرد به سه عامل مدارس، موسسات قرآنی و ارگان های متولی نیاز است. در درجه  اول بحث نیروی انسانی یا همان جذب کردن منبع آموزشی و ظرفیتی که در مدارس هستند، دوم: مساجد و دارالقرآن ها که به عنوان مرکز تربیتی فعالیت دارند و سومین مورد نیز برای ایجاد چرخه و بحث های قرآنی مسئولین و ارگان هایی که متولی این کارهستند نیاز است.

حیدرزاده ادامه داد: چنانچه بخواهیم هر سه این موارد را به صورت جداگانه بررسی کنیم توجه داشته باشیم سه عامل ذکر شده هیچ کدام فعالیت شایان توجهی نداشته اند و ناموفق عمل کرده اند، اگر از این سه مورد دو مورد خوب کار کنند و یک مورد ناموفق باشد؛ این موضوع به نتیجه نمی رسد هر چند که اکنون سه مورد فعالیت خوبی ندارند. اگر کار قرآنی خاصی در کشور انجام می‌شود آن کار به صورت نقطه ای و خودجوش است و فارغ از این موارد است.

وی با اشاره به موضوع ترویج و جذب افراد به قرآن در مدارس گفت : مدارس به عنوان مهم ترین ظرفیت نیروی انسانی ما می‌باشند، اما به چه میزان به بحث قرآن توجه می کنند؟ و چه کارهایی در این زمینه صورت گرفته است؟  بنده در بسیاری از مدارس مراجعه و قرائت دانش آموزان را در کلاس بررسی کرده ام که بسیار ضعیف بودند و این نشان دهنده فعالیت ضعیف قرآنی در این حوزه است.

مهم ترین راهکار ترویج قرآن ارتباط مدارس با مساجد و موسسات قرآنی است

حیدرزاده ادامه داد: هر مدرسه حداقل نیاز دارد که یک مسئول دارالقرآن داشته باشد، باید بررسی شود چند درصد معلمان و دانش آموزان می توانند قرآن را قرائت کنند طبق تحقیقاتی که داشته ام در مدارس خیلی از معلمان هم قرائت خوبی ندارند. این مورد بزرگ ترین ضعف است. در این مورد مهم ترین راهکار این است که مدارس با مساجد و موسسات قرآنی لینک و راه ارتباطی داشته باشند، موسسات و مساجد مولد و تولید کننده کارهای فرهنگی هستند. وقتی به اکثر مساجد می رویم قرآن خوانی تقریبا تعطیل شده است و اگر بخواهیم به کار فعالی در مساجد توجه کنیم، فعالیت قرآنی مساجد در حد ترتیل روزانه قرآن است.

کارشناس قرآن درحوزه نوجوان و جوان گفت: شنیده ام که خیلی از اساتید قرآنی، دیگر در مساجد کلاس قرآن برگزار نمی‌کنند دلیلشان هم این است که می گویند وقتی تاریخ و ساعتی برای برگزاری کلاس مقرر می‌شود مراسم هایی که در مسجد برگزار می شود باعث لغو برنامه شان می شود.

وی ادامه داد: سومین عاملی که می تواند خیلی موثر باشد بحث ارگان ها یا سازمان های متولی می باشد، طبق نقل قول هایی که شنیده ام، بودجه قرآن برای مواردی دیگر هزینه می شود یعنی هزینه بودجه قرآن برای خیلی از ارگان ها وجود خارجی ندارد. اگر هم داشته باشد در حد تصمیم گیری‌ست و جایی که نیاز است هزینه نمی‌شود .

مدیرهای فرهنگی مان فرهنگ مدیریت قرآن را بلد نیستند

حیدرزاده گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که نه تنها مدیرهای قرآنی ما بلکه مدیرهای فرهنگی مان فرهنگ مدیریت قرآن را بلد نیستند؛ لذا با این افراد هر چقدر صحبت شود جایگاه قرآن را نمی دانند.

وی ادامه داد: برخی از کشورها که مسلمان نیستند قرآن را در مدارس به اسم مطالب خودشان آموزش می دهند. لذا چون با اسلام مخالف هستند مطالب آموزشی خودشان را نمی‌خواهند به اسم قرآن عنوان کنند اما مطالب آموزشی، مفاهیم زندگی، معارف اجتماعی و زندگی را در مدارس خارج از کشور به دانش آموزان  طبق معارف و مطالب قرآن آموزش می دهند. زیرا می دانند مطالب قرآنی برگرفته از تربیت و فرهنگ صحیح است آن ها هم برای تربیت نسل آینده شان سرمایه گذاری می کنند.این کار را می کنند و معتقدند اگر فردی در آینده دکتر و مهندس و صاحب شغل های برتر هم نشود اما فرد مضری در جامعه نمی شود چون تربیت درستی شده است و به جامعه آسیب نمی رساند.

نقش کلیدی مدارس، موسسات قرآنی و ارگان های متولی درترویج قرآن

برگزاری مسابقات قرآنی از جمله فعالیت های خوبی‌ست که لازم است  اما به تنهایی کافی نیست

حیدرزاده گفت: برگزاری مسابقات قرآنی از جمله فعالیت های خوبی‌ست که لازم است اما به تنهایی کافی نیست مثلا برخی ارگان ها مسابقات بین المللی قرآن را برگزار می‌کنند حتی در برخی از شهرهای ما نیز برای برگزاری این مسابقات پول های هنگفتی هزینه می شود. در صورتی که بنده چند نوع طرح قرآنی داشتم که با  کمترین هزینه می توانستیم یک آمارعجیبی را وارد مباحث قرآنی کنیم.

وی افزود: کافی است در هر استان یک مسابقه قرآن  نه با هدف رتبه بندی بلکه با هدف جذب افراد برگزار شود که در هر مدرسه نیز این مسابقه برگزار شود. وقتی مسابقات به این شکل برگزار گردند آن هایی که در مسابقه شرکت کردند جایزه دریافت کنند اما  نه در مدرسه بلکه درنزدیک ترین مسجد یا موسسات قرآنی همان منطقه،  این اقدام صورت بگیرد و مدرسه با آن ها در ارتباط باشد. بنده چون این طرح را تجربه کرده ام می دانم نتیجه می گیرد، چون با کمترین هزینه بیشترین خروجی را داشتم .

 کارشناس قرآن درحوزه نوجوان و جوان ادامه داد: حدود ده سالی می شود که در بحث های قرآنی طرح های مختلفی را در سطوح مختلف در سطح منطقه استانی تا سطح کشوری و ملی برگزار می کنم با کمترین بودجه می شود خیلی فعالیت های قرآنی شایسته ای انجام داد، اکنون بنده مدیر آموزشگاه قرآن حر ابن ریاحی هستم که به کودکان و نوجوانان  آموزش قرآن می دهیم، این آموزشگاه  هیچ جنبه مالی و تبلیغاتی ندارد تنها هدف  تربیت قاریان وحافظان است که ان شاالله بتوانیم کار خیری انجام دهیم که باقیات و صالحاتی برایمان باشد. امیدوارم در اشاعه فرهنگ قرآنی بتوانیم قدمی برداریم.

حیدرزاده گفت: خیلی از جاهایی که می بینیم برنامه های قرآنی رونق آنچنانی ندارند دلیلش این نیست که مردم قرآن را دوست ندارند بلکه برخی مسئولان توانمندی خوبی ندارند که مردم را با قرآن آشنا کنند. فعالیت های قرآنی سازمان های متولی مساجد و موسسات قرآنی و مدارس اگر هماهنگ با هم در بحث و مسیر قرآن پیش بروند حتما در بحث ترویج قرآن پیشرفت صورت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha