کد خبر 201016
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳

خالق تابلوی «ظهر عاشورا» به خانه ابدی بدرقه شد

خالق تابلوی «ظهر عاشورا» به خانه ابدی بدرقه شد

آیین بدرقه و تشییع پیکر زنده یاد احمد خلیلی‌فرد هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز پیشکسوت با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان در دانشگاه سوره برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ آیین بدرقه و خاکسپاری پیکر زنده یاد احمد خلیلی‌فرد هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز پیشکسوت و عضو هیئت علمی دانشگاه سوره امروز-شنبه (۱۶ اردیبهشت) با حضور محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری و سینمایی، علی تن مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، عبدالرضا سهرابی مدیرکل، سیدمصطفی زراوندیان معاون اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره سازمان تبلیغات اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدرس و رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره و جمعی از هنرمندان همچون کوروش پارسانژاد، مصطفی گودرزی، محمد خزایی، حسین عصمتی و خانواده مرحوم خلیلی‌فرد در دانشگاه سوره برگزار شد.

محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره در این آیین گفت: طی چهار، پنج سال اخیر توفیق آشنایی با زنده یاد خلیلی‌فرد را داشتم. نکته‌ای در ذهنم مانده بود و مدام در ذهنم تکرار می‌شد، نخستین ماه محرم که خدمت این استاد در دانشگاه رسیدم، به وی گفتم دانشجویان را گردهم آورید و کاری برای امام حسین(ع) انجام دهید که نتیجه آن تابلوی «ظهر عاشورا» شد که اکنون در مترو شادمان نصب است.

ساعی گفت: در اثر «ظهر عاشورا»، سربازانی که با سپر جلوی تصویر هستند، به امام حسین (ع) نگاه می‌کنند و آماده رزم هستند که به منزله بیعت من با امام حسین (ع) است.

وی افزود: سال‌های آخر بیماری بسیار زنده یاد خلیلی‌فرد ا اذیت می‌کرد اما ما هیچ شکوه و شکایتی از وی نشنیدیم و هرچه بود، شکر بود و زبان شکر. در عالم خاصی که خودش برای خودش دست و پا کرده بود و دنیای زیبایی بود.

رئیس دانشگاه سوره بیان کرد: فضای سال‌های آخر عمر زنده یاد خلیلی‌فرد برای من درس‌آموز بود و انسانی که نگاهی عرفانی و عالمانه یه دنیا داشت، از دنیا رفت. امیدوارم شاگردان وی بتوانند مسیر استاد را ادامه دهند. فضای معرفتی و عارفانه‌ای که زنده یاد خلیلی‌فرد در سال‌های آخر عمرشان پشت سر گذاشتند، روی زمین نماند.

زنده یاد خلیلی‌فرد، هنرمند متعهد و متخلق بود

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این آیین اظهارداشت: امروز همه ما سوگوار از دست دادن عزیزی هستیم که در جامعه هنرهای تجسمی، در اخلاق، معنویت انسانی شایسته و کم‌نظیر بود.

شالویی گفت: از دوره‌ای که بیماری به خلیلی‌فرد روی آورد، هرگز کسی، او را ناراحت و نگران ندید. همواره شاکر و خرسند بود و چنان دست و پنجه نرم می‌کرد که گویی رو به بهبودی است. ۱۰ روز گذشته، استاد به من تلفن کرد و گفت که بهبود پیدا کرده است. گفتم پس می‌خواهی کار کنی؟ گفت من کار می‌کردم اما حالا می‌خواهم با جدیت بیشتری کار کنم. از آن روز همواره خدا را شکر می‌کردم که احمد دوباره کار خود را از سر گرفته است.

وی افزود: زنده یاد خلیلی‌فرد اهل دل و معنویت بود. حدود ۲۰ سال است که وی را از نزدیک می‌شناسم و همواره به همین خوبی و نیکویی بود. از نمونه‌های بارز یک هنرمند متعهد و متخلق بود و امروز واقعا جای او خالی است. احمد متعلق به این دنیا نبود و سرانجام به عالم باقی پرکشید. به مردم عزیز کردستان که چنین هنرمندی را در دامن خویش پرورش دادند و به جامعه هنری تقدیم کردند، تسلیت می‌گویم.

رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره در این آیین با گرامیداشت یاد استاد خلیلی‎‌فرد اظهارداشت: احمد آقا ما منتظر بودیم در دانشگاه روز معلم را به تو تبریک بگوییم. نجوای صدایت در گوش ماست.

کاظم نظری گفت: زنده یاد خلیلی‎‌فرد ظهر عاشورا را انقدر زیبا می‌کشید و با خودش نجوا می‌کرد. تک و تنها در این گالری کار می‌کرد و از پشت سر نگاهش میکردم و نمی‌دانید چه حالی داشت. روحش شاد.

مرحوم خلیلی‌فرد با نقاشی زندگی می‌کرد

خسرو خسروی هنرمند نقاش و عضو هیئت علمی دانشگاه هنری سوره نیز در این آیین با گرامیداشت یاد زنده یاد خلیلی‌فرد اظهارداشت: من هم دوره احمد بودم و در دانشگاه تهران باهم هم دوره بودیم. به نمایندگی از گروه تجسمی، از کسانی که در این مراسم حضور پیدا کردند، تشکر می‌کنم. احمد، با نقاشی زندگی می‌کرد و این خصلت را تا آخرین لحظه داشت.

وی گفت: یک اثر دیواری زنده یاد خلیلی‌فرد در بزرگراه یادگار امام وجود دارد که جزو معدود آثار تهران است که چند بار مرمت شده است. این هنرمند، بین عناصر قومی و فرهنگی خود و ترجمانی از آنها را با تمام موقعیت‌های ایرانی ما مرتبط کرده است و خوانشی عمومی، ساده و زیبا ایجاد کرده است. خلیلی‌فرد اشعار و ادبیات دیار خود را به زیبایی برای ما ترجمه کرده است حتی در کارهایی که گرایش مدهبی داشت، تنهایی در گالری ساعت‌ها کار می‌کرد. ارتباط فرهنگی و مخاطب‌پذیری در تمامی آثارش وجود داشت.

رضا هدایت هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز و عضو هیئت علمی دانشکده هنر سوره نیز در این آیین اظهارداشت: احمد از وقتی خود را شناخت، می‌دانست که باید عاشق شود؛ «در عشق زنده باید کز مرده هیچ ناید/ دانی که کیست زنده آن کو ز عشق زاید» احمد عاشق بود، احمد زنده است. مرده آن است که نامش به نکویی نبرند.

وی گفت: با احمد دوستی بسیار داشتم و با سفرها رفتیم و زندگی کردیم. احمد شوخ و خوش سفر و خوش اخلاق بود. طنز او زبانزد بود. سخت است برای ما اما پذیرفتن اینکه یک نفر در میان ما نیست با صبر و شکیبایی قابل پذیرش خواهد بود. می‌دانیم که احمد با نیکخویی و خوش رفتاری همیشه در دل ما جا دارد و در جامعه هنری خودش را به ثبت رسانده و جایگاه خود را دارد. او دیگر چیزی به این دنیا بدهکار نیست.

ولدبیگی از دوستان زنده یاد خلیلی‌فرد در این آیین اظهارداشت: زنده یاد خلیلی‌فرد کسی بود که سال‌های سال، هنرش در تاریخ هنر کردستان درخشید و اندیشه‌اش برای مردم کردستان، آشناست. آثار این هنرمند در گوشه و کنار مناطق کردنشین برای تاریخ به یادگار مانده است.

حجت‌الاسلام رحمانی امام جماعت دانشگاه سوره بر پیکر زنده یاد خلیلی‌فرد نماز میت اقامه کرد و سپس پیکر این هنرمند فقید برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) منتقل شد.

آیین یادبود این هنرمند فقید یکشنبه (۱۷ اردیبهشت) ساعت ۱۵ تا ۱۷ در مسجد امام خامنه‌ای حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی واقع در خیابان سمیه برگزار می‌شود.

احمد خلیلی‌فرد متولد ۱۳۳۹ در سنندج، دارنده مدرک کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا، کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه سوره بود که ۱۴ اردیبهشت پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

زنده یاد خلیلی‌فرد بیش از ۴۱ نمایشگاه داخلی و خارجی و پنج نمایشگاه انفرادی در تهران برگزار کرده است. وی همچنین داوری چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی (هنر جوان)، داوری هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان، داوری جشنواره هنرهای تجسمی (پرتو حُسن) حوزه هنری، حضور در هشتمین بی‌ینال داکا (بنگلادش)، برنده مدال برنز و دیپلم افتخار از ترینال پاریس ۲۰۰۲، برنده جایزه و دیپلم افتخار هنر مقاومت سال ۱۳۸۷ را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha